Palsi serebrum (CP; singkatan bahasa Inggeris: cerebral palsy) ialah sekumpulan gangguan pergerakan kekal yang muncul pada peringkat awal kanak-kanak. Tanda dan gejala berbeza-beza antara orang dan dari masa ke masa. [3] Selalunya, gejala termasuk koordinasi yang lemah, otot yang kaku, otot lemah, dan gegaran . Mungkin ada masalah dengan deria, melihat, mendengar, menelan, dan bercakap . Selalunya, bayi dengan palsi serebrum tidak bergolek, duduk, merangkak atau berjalan seawal kanak-kanak lain yang sebaya. Gejala-gejala lain termasuk sawan dan masalah dengan pemikiran atau penaakulan, yang masing-masing berlaku pada kira-kira satu pertiga orang dengan CP. Walaupun gejala boleh menjadi lebih ketara sepanjang beberapa tahun pertama kehidupan, masalah tersembunyi tidak bertambah buruk dari masa ke masa.

Palsi serebrum
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
Seorang budak dengan palsi serebrum
PengkhususanPediatrik, neurologi, fisiatri
GejalaKoordinasi lemah, ketegangan otot, otot lemah, kaku[1]
KerumitanSawan, ketidakbolehan intelek[1]
PuncaSelalunya tidak diketahui[1]
Kelahiran pramasa, menjadi kembar, jangkitan tertentu semasa hamil, sukar bersalin[1]
Kekerapan2.1 per 1,000[2]
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Selalunya, punca itu tidak diketahui. Faktor risiko termasuk kelahiran preterm, kembar, jangkitan tertentu semasa kehamilan seperti toxoplasmosis atau rubela, pendedahan kepada methylmercury semasa kehamilan, penghantaran yang sukar, dan trauma kepala selama beberapa tahun pertama kehidupan, antara lain. Kira-kira 2% daripada kes dipercayai disebabkan oleh sebab genetik yang diwarisi . Beberapa sub-jenis dikelaskan berdasarkan masalah khusus yang ada. Sebagai contoh, mereka yang mempunyai otot-otot yang sengit mempunyai palsu serebrum pesakit, mereka yang mempunyai koordinasi yang lemah mempunyai cerebral cerebral ataxik dan mereka yang mempunyai pergerakan meretas mempunyai palsy serebral athetoid . Diagnosis adalah berdasarkan perkembangan kanak-kanak dari masa ke masa. Ujian darah dan pencitraan perubatan boleh digunakan untuk menolak kemungkinan penyebab lain.

Lihat juga sunting

  • Pengelasan sukan serebral palsy - menggambarkan klasifikasi sukan kecacatan untuk cerebral palsy.
  • Rekreasi inklusif
  • Hari Cerebral Palsy Dunia

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Templat:Offline

  1. ^ a b c d e f g h i Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan NINDS2013 tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Osk2013 tidak disediakan
  3. ^ Haak, Peterson; Lenski, Madeleine; Hidecker, Mary Jo Cooley; Li, Min; Paneth, Nigel (October 2009). "Cerebral palsy and aging". Developmental Medicine & Child Neurology (dalam bahasa Inggeris). 51: 16–23. doi:10.1111/j.1469-8749.2009.03428.x. PMC 4183123. PMID 19740206.