Pameran Kebangsaan Kanada

Pesta tahunan dan pameran pertanian di Toronto, Kanada

Pameran Kebangsaan Kanada (CNE) ialah acara tahunan yang berlangsung di Exhibition Place di Toronto, Ontario, Kanada. Pameran ini berlangsung semasa 18 hari terakhir menjelang dan termasuk Hari Buruh Kanada, yang diraikan pada setiap hari Isnin pertama bulan September. Dengan kira-kira 1.5 juta pelawat setiap tahun, CNE adalah pesta tahunan terbesar di Kanada dan yang keenam terbesar di Amerika Utara.[2]

Pameran Kebangsaan Kanada
ڤاميرن كبڠسأن كندا
Pemandangan pameran dengan latar belakang bandaraya Toronto dari atas roda Ferris Pameran Kebangsaan Kanada
Pameran yang diadakan pada tahun 2008
GenrePesta provinsi/pertanian dan hiburan
Tarikh18 hari (dari pertengahan bulan Ogos hingga Hari Buruh)
KekerapanTahunan
LokasiExhibition Place di Toronto, Ontario
Negara Kanada
Tahun aktif
145
Kehadiran1.56 juta (2017)[1]
Laman sesawang
theex.com
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pameran Kebangsaan Kanada yang pertama diadakan pada tahun 1879, di mana sebahagian besarnya adalah untuk mempromosikan pertanian dan teknologi di Kanada. Ahli pertanian, jurutera, dan hli sains mempamerkan penemuan dan rekaan mereka di CNE untuk mempamerkan karya dan bakat mereka. CNE telah mencerminkan pertumbuhan kepelbagaian dan inovasi, walaupun pertanian dan teknologi kekal menjadi sebahagian besar dari acara CNE. Bagi kebanyakkan orang di kawasan Toronto Raya dan masyarakat sekitarnya, CNE merupakan tradisi keluarga tahunan.[3]

Catatan sunting

  1. ^ "CANADIAN NATIONAL EXHIBITION ASSOCIATION ANNOUNCES IMPLEMENTATION OF NEW ADMISSIONS PROGRAM FOR THE 2018 CNE" (PDF) (Siaran akhbar) (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 10 Mac 2020.
  2. ^ "CarnivalWarehouse.com's 2017 Top 50 Fairs" (PDF) (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 Jun 2020.
  3. ^ Lorimer, James (1 Januari 1973). The Ex: A Picture History of the Canadian National Exhibition (dalam bahasa Inggeris). James Lorimer Ltd. ISBN 978-0-88862-054-5.

Rujukan sunting

  • Avigdor, Jeanine (1994). The Scadding Cabin, 1794: Toronto's Oldest House (dalam bahasa Inggeris). The York Pioneer and Historical Society. ISBN 0-9698404-0-3..
  • Withrow, John, penyunting (1978). Once Upon a Century: 100 Year History of The "Ex (dalam bahasa Inggeris). J.H. Robinson Publishing Ltd.

Pautan luar sunting