Panggung Sheldon (dalam bahasa Inggeris: Sheldonian Theatre), terletak di Oxford, England, dibina dari 1664 hingga 1668 selepas reka bentuk oleh Christopher Wren untuk Universiti Oxford. Bangunan ini dinamakan selepas Gilbert Sheldon, canselor universiti waktu itu dan pembelakang kewangan utama projek. Ia digunakan untuk konset muzik, syarahan dan upacara universiti, tetapi bukan untuk drama.

Panggung Sheldon
Panggung Sheldonian. Pemandangan dari Broad Street
Panggung Sheldon is located in Bumi
Panggung Sheldon
Panggung Sheldon (Bumi)
Maklumat umum
JenisTeater akademik
LokasiBroad Street, Oxford
Pembinaan bermula1664
Disiapkan pada
1668
PemilikUniversiti Oxford
Reka bentuk dan seni bina
ArkitekChristopher Wren

Sejarah sunting

Apa yang digelar Sheldonian Theatre adalah kerja kedua Wren, dan telah ditugaskan oleh Gilbert Sheldon, Archbishop of Canterbury. Dengan kemenangan Pengembalian dan dengannya Church of England, Dean Fell mencari jalan untuk membarukan semula projek dicadangkan pada 1630an oleh William Laud Archbishop of Canterbury yang telah meninggal dunia: sebuah bangunan terpisah yang kegunaan tunggalnya adalah untuk upacara penyampaian ijazah dan sarjana.

Pada masa dahulu upacara yang semakin bising ini telah bertempat di gereja universiti St.-Mary-the-Virgin-on-High. "Tanggapan bahawa 'pengorbanan dibuat secara sama kepada Tuhan dan Apollo', dalam tempat yang sama di mana adalah kerana Tuhan dan Tuhan yang Esa, adalah seloya kepada Fell dan rakan-rakannya seperti ianya kepada Laud.";[1] dengan ini dalam minda mereka mencapai Archbishop of Canterbury kini Gilbert Sheldon, dengan kerahmatannya, pembantuannya, dan dermaan.

Sheldon telah sedia menolong dengan ketiga-tiganya. Dia pada mulanya memberikan suatu £1,000 (£113,113 hari ini) yang mengagumkan dan pledged mengumpul wang dari para penaja yang berfikiran sama. Dia mendapat sedikit nasib baik, sungguhpun, danakhirnya diberikan wang hampir keseluruhannya £14,470 (£1,636,744 today) sendiri, dalam suatu usia di mana gaji tukang taraf pertengahan adalah biasanya di antara £2 dan £4 tiap tahun.

Tiada apa yang diketahui untuk pastinya reka bentuk pertama Wren untuk Sheldonian, tetapi bangunan yang telah siap adalah istirehat yang tidak tersilap dan yang tajam dari masa lepas Gothic. Wren reka bentuk Sheldonian berasaskan Serlio's engraving of the D-shaped Theatre of Marcellus in Rome in the first century BC.[perlu rujukan]

Seperti mana-mana teater Mediterranean lain pada waktu itu, Theatre of Marcellus tidak mempunyai bumbung: para penonton bergantung pada kajang untuk cuaca buruk. Tetapi Oxford pada kurun ke-17 bukanlah Rom purba, dan Theatre memerlukan bumbung tetap. Namum begitu jangkau bumbung berbentuk D adalah 70 feet (21 m) lebih. Tiada balak wujud yang cukup panjang untuk merentasi jarak itu, dan Wren menyingkirkan jawapan ketara suatu bumbung Gothik. Daripada itu, dia berkeputusan untuk menggunakan grid "lantai rata geometri" dibangunkan dua puluh tahun terdahulunya oleh professor Oxford John Wallis.

Ia melibatkan:

"...mencipta suatu urutan kekuda yang telah dibina dari bahagian lebih pendek dan dipegang di tempat dengan berat mereka sendiri, dengan bantuan dari selak dan plat besi yang diletak secara bijak..sangat berkesan [bumbungnya] bahaw untuk hampir satu abad University Press menyimpan bukunya...dan untuk beberapa tahun ia adalah lantai tidak disokong terbesar dalam kemunculan...'[2]

Pada 1720 juruukur menyiasat bumbung, berikutnya suatu khabar angin bahawa ia tidak lagi selamat, adalah terkejut dan terkagum pada apa yang mereka menemu.[3] Walaupun menggeleber sedikit dari keberatan tersergam buku-buku, para penyiasat mengatakan bahawa "...keseluruhan Fabrick dari Theatre yang dikatakan adalah, dalam Pendapat kami, suka menetap dan berterusan dalam sebarang Pembaikian dan Keadaan, untuk seratus dan dua ratus tahun yang akan datang."[4].

Pada November 2008 suatu projek empat tahun untuk mengembalikan siling fresco telah diselesaikan. 32 minyak di panel kain kanvas terdahulunya dilukis oleh pelukis halaman Raja Charles II, Robert Streater, telah dialihkan dan disimpan. Sebagai sebahagian dari proses pemuliharaan, lapik panel telah digantikan, lubang-lubang di kain kanvas ditampal dan lukisan lebih dialih. Cerita alegori digambarkan di seni lukisan menunjukkan Truth menurun kepada Seni dan Sains dan membuang kejahilan dari University.[5]

Bangunannya sunting

Bangunan ini mempunyai cupola ketara yang berbelah lapan di pusat bumbung, yang dapat dicapai melalui tangga membawa ke kubah ke siling utama. Cupola mempunyai tingkap-tingkap besar di semua belah, memberikan pemandangan di sepanjang Oxford tengah, dan dibuka ke para pelawat.

Theatre ini digunakan untuk pembacaan muzik, syarahan (seperti Romanes Lecture tahunan), persidangan, dan untuk pelbagai upacara dijalankan oleh University (seperti upacara penyampaian ijazah dan matrikulasi). Handel bersembah di sini, termasuk persembahan pertama oratorio ketiganya Athalia pada 1733.

Bangunan ini memberikan tempat duduk untuk di antara 800 dan 1000 orang dan berada di tanah sebahagian dari Perpustakaan Bodleian bersebelahan dengan Broad Street. Di kiri di hadapan adalah Bangunan Clarendon dan di kanan adalah Old Ashmolean Building. Di belakang Sheldonian adalah Divinity School.

Theatre dicirikan secara kerara dalam novel 1911 Max Beerbohm Zuleika Dobson.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Templat:Ibid

  1. ^ Tinniswood, Adrian, His Invention so Fertile: A Life of Christopher Wren, (Oxford University Press, 2001) p. 102
  2. ^ Ibid.#1
  3. ^ "The facts and a good story". BBC News. 12 July 2008. Dicapai pada 23 May 2010.
  4. ^ Wren, Christopher, Jr., Parentalia. p.337
  5. ^ "Sheldonian Theatre ceiling completed". University of Oxford website. 7 November 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-12. Dicapai pada 15 November 2008.

Pautan luar sunting