Pangkalan data Beilstein

Pangkalan data Beilstein ialah sebuah pangkalan data dalam bidang kimia organik dengan setiap sebatian diwakili oleh Nombor Pendaftaran Beilstein. Pangkalan data ini merangkumi bahan-bahan ilmiah dari 1771 hingga sekarang dan mengandungi maklumat yang disahkan melalui eksperimen mengenai berjuta-juta tindak balas kimia dan bahan dari terbitan ilmiah asli. Pangkalan data elektronik diterbitkan daripada Handbuch der Organischen Chemie (Buku Panduan Kimia Organik Beilstein), yang diasaskan oleh Friedrich Konrad Beilstein pada tahun 1881, tetapi telah dilancarkan dalam talian dengan sejumlah nama yang berbeza, termasuk Crossfire Beilstein. Sejak 2009, kandungannya telah dikendalikan dan diedarkan oleh Elsevier Information Systems di Frankfurt dengan nama produk "Reaxys".[1]

Pangkalan data ini mengandungi maklumat mengenai tindak balas, bahan, struktur dan sifat sebatian. Kira-kira 350 bahagian yang mengandungi data kimia dan fizikal (seperti takat lebur dan indeks biasan) tersedia untuk setiap bahan. Rujukan kepada bahan ilmiah di mana tindak balas atau data bahan dihuraikan juga diberikan.

Kandungan Beilstein yang disediakan melalui Reaxys[2] dilengkapi dengan maklumat yang diambil dari Gmelin (yang memberikan akses ke pangkalan data Gmelin), repositori maklumat organologam dan anorganik yang sangat besar, serta maklumat yang diambil dari Pangkalan Data Kimia Paten. Tanda dagang berdaftar Reaxys dan pangkalan data itu sendiri dimiliki dan dilindungi oleh Elsevier Properties SA dan digunakan di bawah lesen.

Rujukan sunting

  1. ^ "Press Room". Reaxys. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-24. Dicapai pada 2013-03-17.
  2. ^ "Reaxys". Dicapai pada 4 Januari 2011.