Papan cerita ialah salah satu cara alternatif untuk melukis satu sketsa penuh sebagai alat perancangan. Papan cerita menggabungkan alat bantu penceritaan dan visualisasi di atas kertas sehingga naskah dan visual dapat terhasil.[1]

Contoh papan cerita.

Asal usul sunting

Proses pembuatan papan cerita dapat memakan waktu lama dan rumit. Banyak film bisu beranggaran besar dibuat menurut papan cerita, tetapi kebanyakan hilang ketika arkib-arkib studio dikurangkan pada 1970-an. Bentuk yang dikenal saat ini dikembangkan di studio Walt Disney pada awal 1930-an. Dalam biografi Walt Disney, The Story of Walt Disney (Henry Holt, 1956), Diane Disney Miller, anak Walt, menerangkan bahwa papan cerita lengkap pertama dibuat bagi produksi film Disney singkat 1933, Three Little Pigs.[2] Menurut John Canemaker, dalam Paper Dreams: The Art and Artists of Disney Storyboards (1999, Hyperion Press), papan cerita terawal Disney mula-mula dikembangkan dari "sketsa cerita" yang dilukis seperti buku komik, yang bermula sejak 1920-an untuk mengilustrasikan konsep-konsep bagi filem kartun animasi pendek seperti Plane Crazy dan Steamboat Willie, dan dalam beberapa tahun saja, idea ini sudah tersebar ke studio-studio lain.

Dalam tulisannya The Art of Walt Disney (Abrams, 1974), Christopher Finch menyatakan bahwa Disney mengungkapkan jasa juruanimasi Webb Smith sebagai pencipta idea pembuatan gambar adegan pada lembaran-lembaran kertas terpisah dan menampalkan kertas-kertas itu pada satu papan pengumuman untuk mengutarakan jalan cerita sesuai urutannya, sehingga membentuk "papan cerita" pertama. Lebih lanjut, Disney adalah orang pertama yang mengenali keperluan studio untuk memelihara "departmen cerita" terpisah dengan seorang "artis papan cerita" khusus (iaitu lapangan pekerjaan baharu yang terpisah daripada juruanimasi), kerana ia menyadari penonton tidak akan menonton filem kalau tiada alasan untuk tertarik pada watak-wataknya.[3][4][5] Studio kedua yang beralih dari sketsa cerita ke papan cerita ialah Walter Lantz Productions pada awal 1935,[6] diikuti Harman-Ising dan Leon Schlesinger Productions (kelak menjadi Warner Bros. Cartoons). Pada 1937 atau 1938, semua studio animasi Amerika sudah menggunakan papan cerita.

Kegunaan sunting

Filem sunting

Papan cerita filem (kadangkala dirujuk sebagai papan penggambaran), pada asasnya adalah satu siri bingkai dengan lukisan urutan peristiwa dalam filem, serupa dengan buku komik filem atau beberapa bahagian filem yang dihasilkan terlebih dahulu. Ia membantu pengarah filem, ahli sinematografi dan pelanggan pengiklanan komersil televisyen menggambarkan adegan dan mencari masalah yang berpotensi sebelum diterbitkan. Selain itu, papan cerita juga membantu menganggarkan kos pengeluaran keseluruhan dan menjimatkan masa. Selalunya, papan cerita mengandungi anak panah atau arahan yang menunjukkan pergerakan. Bagi adegan aksi pantas, seni garis monokrom mungkin memadai. Bagi filem dramatik yang lebih perlahan dengan penekanan pada pencahayaan, seni gaya impresionis warna mungkin diperlukan.

Pemasaran sunting

Papan cerita yang digunakan untuk merancang kempen pengiklanan seperti pengeluaran video korporat, iklan, usul atau pembentangan perniagaan lain bertujuan untuk menarik pengguna untuk bertindak dikenali sebagai papan pembentangan. Papan pembentangan biasanya akan menjadi pemaparan kualiti yang lebih tinggi daripada papan penangkapan kerana ia perlu menyampaikan ekspresi, rekaan peletakan dan persekitaran. Agensi iklan moden dan profesional pemasaran akan membuat papan pembentangan sama ada dengan mengupah artis papan cerita untuk mencipta bingkai ilustrasi lukisan tangan atau sering menggunakan gambar bersumber untuk mencipta naratif longgar tentang idea yang mereka cuba jual. Papan cerita juga boleh digunakan untuk memahami secara visual pengalaman pengguna dengan memetakan perjalanan pelanggan jenama boleh mengenal pasti titik kesakitan yang berpotensi dan menjangka keperluan mereka yang semakin meningkat.[7]

Pembangunan perisian sunting

Papan cerita digunakan dalam pembangunan perisian sebagai sebahagian daripada mengenal pasti spesifikasi set perisian tertentu. Semasa fasa spesifikasi, skrin yang dipapar perisian dilukis, sama ada di atas kertas atau menggunakan perisian khusus lain, untuk menggambarkan langkah penting pengalaman pengguna. Papan cerita kemudiannya diubah suai oleh jurutera dan pelanggan semasa mereka memutuskan keperluan khusus mereka. Punca papan cerita menjadi berguna dalam pembanguna perisian adalah kerana ia membantu pengguna memahami dengan tepat bagaimana perisian akan berfungsi, jauh lebih baik daripada penerangan abstrak. Ia juga lebih murah untuk membuat perubahan pada papan cerita daripada perisian yang dilaksanakan.

Rujukan sunting

  1. ^ Curtis, Dan B; Floyd, James J.; Winsor, Jerryl L. Komunikasi Bisnis dan Profesional. Remaja Rosdakarya, Bandung. 1996. Hal 232
  2. ^ 'The Story of Walt Disney' (Henry Holt, 1956)
  3. ^ Lee, Newton; Krystina Madej (2012). Disney Stories: Getting to Digital. London: Springer Science+Business Media. m/s. 55-56. ISBN 9781461421016.
  4. ^ Krasniewicz, Louise (2010). Walt Disney: A Biography. Santa Barbara: Greenwood. m/s. 60–64. ISBN 9780313358302.
  5. ^ Gabler, Neal (2007). Walt Disney: The Triumph of the American Imagination. New York: Vintage Books. m/s. 181–189. ISBN 9780679757474.
  6. ^ 1936 documentary Cartoonland Mysteries
  7. ^ Editorial, Inc (2022-01-07). "Adapt to What Work Looks Like Now". Inc.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-02-25.