Papercut

(Dilencongkan dari Papercut (lagu))

"Papercut" adalah sebuah lagu oleh band rock Amerika Linkin Park. Ia dikeluarkan sebagai single ketiga dari album pertama mereka Hybrid Theory, dan muncul sebagai trek pembukaan pada rekod. Single "Papercut" tidak pernah secara rasmi dikeluarkan di Amerika Syarikat. Lagu ini mencapai bilangan 14 di UK Singles Chart pada tahun 2001 dan berada dalam carta selama 6 minggu. Ia juga mencapai bilangan 32 di Modern Rock Tracks Chart pada tahun 2002.

"Papercut"
Single oleh Linkin Park
daripada album Hybrid Theory
Sisi B
Dilancarkan padaMay 1, 2001
Dirakamkan padaNew Orleans, Louisiana, 1998-2000
FormatCD
Genre
Panjang3:05
SyarikatWarner Bros. Records
PenulisLinkin Park
PenerbitDon Gilmore
Kronologi single Linkin Park
""Crawling"
(2000)"
"Papercut" ""In the End"
(2001)"
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Maklumat sunting

Penyanyi Chester Bennington telah menyatakan bahawa "Papercut" adalah salah satu lagu Linkin Park kegemarannya. Dalam persembahan secara langsung, garis "sesuatu di sini tidak betul hari ini" ditukar kepada "sesuatu yang di dalam tidak betul hari ini". Juga, Bennington menjerit bahagian ayat-ayat semasa persembahan secara langsung. Ia juga termasuk dalam runut bunyi filem 2001 The One.

Dalam album remix Linkin Park Reanimation (2002), terdapat sebuah remix dari lagu ini, bertajuk "Ppr: Kut", yang diadun semula oleh Cheapshot. Unsur-unsur dari lagu yang digunakan dalam lagu "Sold My Soul to Yo Mama", yang muncul pada Linkin Park Underground 4.0 dan Songs from the Underground. Tambahan pula, mashup EP Collision Course (2004) mengandungi campuran lagu ini dan Jay-Z Big Pimpin, pada tahun 2005, lagu itu mashup dengan David Banner "Like a Pimp (Remix)" untuk mixtape yang dihoskan oleh Mike Shinoda (rapper dan vokalis utama kumpulan tersebut), Rock Phenomenon, mencipta lagu David Banner vs Linkin Park.

Dalam single kumpulan itu sebelum ini, "Crawling", persembahan secara langsung pada lagu telah dimasukkan sebagai single sebelah-B.

Sehingga 2014, band ini menyingkatkan lagu, mengeluarkan ayat kedua dan korus kedua. Mereka kini jarang bermain lagu dalam secara langsung penuh.

Muzik video sunting

Video muzik menunjukkan band di dalam rumah yang seolah-olah dihantui. Mereka bermain lagu di dalam bilik dengan cahaya sedikit dengan gambar yang agak menyeramkan sampel dari karya seni penutup pita demo Xero. Ini telah dilukis oleh Mike Shinoda malam sebelum video itu dirakamkan. Di sebelah kanan mereka bilik mereka adalah dapur gelap yang sukan angka terikat dan menggeliat (mungkin individu paranoid dirujuk dalam lagu); sebelah kiri bilik mereka adalah apa yang kelihatan sebagai makmal dengan makhluk yang aneh di dalam. Ia bergerak sangat cepat dan dengan cara yang tidak menentu.

Kemudian pada lagu, makhluk yang mengeluarkan pepatung (mungkin merujuk kepada sayap dari Hybrid Theory), manakala gambar bayi dan kawasan dinding bonjol sebelah kiri. Mata pemain dram Rob Bourdon ini kelihatan cair juga (dengan menggunakan kesan khas). Juga, terdapat sebuah patung burung yang berputar kepalanya sepanjang jalan di sekitar, dan pada satu ketika, jari Mike menghulurkan. Terdapat bahagian-bahagian lagu yang di mana Mike tidak segerak dengan muzik, dan pada satu ketika tidak bergerak mulutnya semasa dia bercakap. Dalam video itu, ahli pertama band ini mengambil perhatian kejadian yang pelik dan aneh adalah Rob (mungkin kerana dia satu-satunya yang tidak bermain alat muzik), walaupun pemain bass Dave "Phoenix" Farrell dan Chester Bennington juga mula melihat pepatung dan bonjolan di dinding pada akhir video.

Lirik lagu yang muncul menulis sesuatu di sepanjang dinding di bilik-bilik gelap. Walaupun lagu yang mempunyai gitar elektrik berat diputarbelitkan, Brad Delson memainkan gitar akustik dan Phoenix memainkan bass akustik dalam video. Kesan-kesan dan imej video muzik membawa kepada penonton rasa kerengsaan dan paranoia tertentu, yang adalah apa yang lagu itu adalah kira-kira. Pada satu ketika di pertengahan video, sekitar 2:03, seorang makhluk biru pelik berjalan di depan band band. Juga ambil perhatian bahawa pada akhir selepas berkelip skrin hitam sekali, band ini telah tiada, tetapi instrumen mereka dibiarkan di mana ahli-ahli band berada.

Senarai runut sunting

Kesemua runut ditulis dan digubah oleh Linkin Park.

No.TajukMasa
1."Papercut"3:05
2."Points of Authority" (Live) 3:25
3."Papercut" (Live) 3:12
4."Papercut" (Video) 3:13


Kedudukan carta sunting

Carta Kedudukan
Polish Singles Chart 32[1]
U.S. Modern Rock Tracks 32

Rujukan sunting

  1. ^ "Polish Singles Chart |". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-06-20. Dicapai pada 2016-08-20.

Pautan luar sunting