Paranoia Agent

siri anime televisyen Jepun


Paranoia Agent (Jepun: 妄想代理人, Hepburn: Mōsō Dairinin) (Maksud secara harfiah: Ejen Paranoia) ialah sebuah karya animasi Jepun (anime) yang diterbitkan oleh Madhouse oleh Satoshi Kon. Ia telah ditayangkan pada setiap hari Isnin dari 24:05 hingga 24:35 (Waktu Jepun) di WOWOW dari 2 Februari 2004 hingga 18 Mei 2004 dengan jumlah 13 episod. Ini adalah satu-satunya karya animasi Jepun (anime) bersiri oleh Satoshi Kon.

Paranoia Agent
妄想代理人
(Mōsō Dairinin)
Genre
Diciptakan olehSatoshi Kon
Siri televisyen anime
PengarahSatoshi Kon
Penerbit
  • Rika Tsuruzaki
  • Mitsuru Uda
  • Hideki Gotō
  • Yasuteru Iwase
  • Tokuji Hasegawa
Skrip/PenulisSeishi Minakami
Lagu/MuzikSusumu Hirasawa
StudioMadhouse
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalWowow
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayangan3 Februari 200418 Mei 2004
Episod13 (Senarai episod)
Novel
Pengarang
  • Satoshi Kon
  • Yuichi Umezu
PenerbitKadokawa Shoten
PencetakanHorror Bunko
TerbitanMei 2004
Portal Anime dan Manga

Sinopsis sunting

Tsukiko Sagi (鷺月子), seorang pelukis yang mereka watak maskot popular "Maromi" yang menenangkan hati masyarakat yang letih, mempunyai ketidaktenteraman dalam hatinya. Kemudian, orang yang terinspirasi oleh Tsukiko diserang oleh penjenayah jalanan yang diberi gelaran "Shounen Bat" satu demi satu, dan penduduk Ichii digeruni. Walaunagaimanapun, walaupun ramai mangsa dan ramai saksi, Lil' Slugger (panggilan bagi Shounen Bat) tidak mungkin ditangkap sama sekali.

Detektif Keiichi Ikari dan Mitsuhiro Maniwa, yang bertanggungjawab dalam kes ini, tiba pada persamaan misteri mangsa semasa meneruskan siasatan.

Pembikinan sunting

Semasa pembikinan tiga filem sebelum ini (Perfect Blue, Millennium Actress, dan Tokyo Godfathers), Paranoia Agent pencipta Satoshi Kon ditinggalkan dengan banyak idea yang tidak digunakan untuk cerita dan susunan yang beliau rasa bagus tetapi tidak sesuai dengan mana-mana projeknya. Tidak mahu membazir bahan itu, beliau memutuskan untuk mengitar semula bahan itu menjadi siri TV dinamik di mana idea eksperimennya boleh digunakan.

Dalam kes filem yang akan ditayangkan di pawagam, saya bekerja selama dua tahun setengah, sentiasa dalam mood yang sama dan dengan kaedah yang sama. Saya ingin melakukan sesuatu yang membolehkan saya menjadi lebih fleksibel, untuk menyedari serta-merta apa yang terlintas di fikiran saya. Saya juga menyasarkan sejenis variasi yang menghiburkan, jadi saya memutuskan untuk menonton siri TV.[3]

Penerimaan sunting

Tapak web pengagregat ulasan Rotten Tomatoes memberikan siri ini penilaian positif yang jarang berlaku sebanyak 100% berdasarkan 12 ulasan pengkritik, dengan penilaian purata sebanyak 7.2/10. Konsensus kritikal tapak itu berbunyi, "Pengarang anime Satoshi Kon membawa penglihatannya yang demam kepada bentuk bersiri dalam Paranoia Agent, meditasi yang mengganggu tentang kebimbangan individu dan masyarakat."[4]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Satoshi Kon's Paranoia Agent to Stream Exclusively on Funimation, Blu-ray Coming this Year" (dalam bahasa Inggeris). Funimation. 3 Februari 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Februari 2020. Dicapai pada 14 November 2021.
  2. ^ Laeno, Dominic. "Paranoia Agent". THEM Anime Reviews (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 Julai 2018.
  3. ^ "Satoshi Kon - Winner's Interview". Japan Media Arts Festival Awardees' Profile (dalam bahasa Inggeris). Japan Media Arts Plaza. 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-12-11. Dicapai pada 2006-06-26.
  4. ^ "Paranoia Agent: Season 1". Rotten Tomatoes (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 17 Disember 2020.

Pautan luar sunting