Paria

(Dilencongkan dari Pariah)

Paria atau Parya atau Anarya ialah terminologi yang digunakan kepada orang Hindu atau yang daripada Hindu ataupun yang dibuang daripada Hindu. Paria juga dikenali sebagai dalit di sebahagian India. Sama seperti dalam Islam, orang Islam ialah Muslim dan bukan Islam ialah Kafir. Orang Hindu dikenali orang Arya dan bukan Hindu ialah Anarya atau Parya (Pariah / Dalit) atau Mleccha. Maka perkataan paria merujuk kasta. Sebaliknya paria lebih dikenali avarna atau didalam Hindu sebagai kasta terendah. Dalam erti kata lain, paria ialah Hindu atau yang Hindu kasta terendah. Seseorang juga boleh jatuh tahap apabila berada dalam kasta paria.

Perkataan paria ini sering ditafsir kepada kasta. Perkataan kasta wujud dalam mana-mana kitab Hindu. Paria' atau Paraiyar ialah satu kumpulan sosial (kasta) di India kuno, yang tarafnya rendah dan tidak diakui keadaannya. Paria mengalami diskriminasi dan penderitaan yang sangat teruk pada masa itu. Mereka dibiarkan hidup sendirian ditempat mereka tanpa mengganggu kehidupan orang lain. Manakala dalam agama lain, golongan kafir juga dikenakan peraturan ketat seperti jizyah pada masa dahulu. Namun pada masa ini hak asasi manusia mereka sudah diakui banyak negara termasuk India, maka daripada itu perbezaan kasta sudah beransur-ansur hilang

Bancian India bagi tahun 2001 melaporkan bahawa di Tamil Nadu populasi Adi Dravida adalah sekitar 5,402,755 dan populasi Paraiyar adalah sekitar 1,860,519. Paria atau Pariah juga merupakan kumpulan kasta di Tamil Nadu yang bertutur dalam bahasa Tamil dan mengamalkan adat Tamil.

Rujukan sunting