Parousia (/pəˈrziə/; Yunani: παρουσία) ialah Yunani purba perkataan yang bermaksud kehadiran, ketibaan atau lawatan rasmi.[1][2]

Halaman tajuk

Penggunaan klasik sunting

Dari zaman Ptolemaic hingga abad kedua era biasa "parousia" digunakan di Timur sebagai ungkapan teknikal untuk menandakan kedatangan atau lawatan seorang raja atau maharaja, dan meraikan kemuliaan penguasa secara terbuka. Untuk mengenang lawatan Maharaja Nero ke bandar Patras dan Korintus, syiling kedatangan telah dipukul yang membawa lagenda Adventus Augusti Corinth. Perkataan Yunani parousia di sini sepadan dengan perkataan Latin kedatangan. Banyak pengembaraan Maharaja Hadrian disambut oleh banyak syiling kedatangan, dan selalunya era baru dikira dari tarikh parousia.[3]

  1. Kehadiran fizikal, kedatangan – Kegunaan utama ialah kehadiran fizikal seseorang,[4] prospek ketibaan fizikal orang itu,[5] terutamanya lawatan orang diraja atau rasmi[6] dan kadangkala sebagai lanjutan daripada penggunaan ini, "acara" rasmi.[7] Dalam penggunaan astrologi, ia merujuk kepada kehadiran planet pada satu titik pada zodiak.[8]
  2. Harta – Makna sekunder yang kurang biasa dan berbeza ialah merujuk kepada bahan material, harta atau warisan seseorang,[9] termasuk sumbangan dalam bentuk wang.[10]

Septuaginta sunting

Istilah ini berlaku hanya dua kali dalam Septuaginta (2 Maccabees 8:12 dan 15:21) dalam pengertian biasa kedatangannya.[11] Kata kerja πάρειμι (páreimi) yang bermaksud "akan datang" terdapat dalam Septuaginta dan tulisan Aquila, Symmachus dan Theodotion lebih 70 kali.[12]

Perjanjian Baru sunting

Perkataan ini digunakan 24 kali dalam Perjanjian Baru.[13] Daripada jumlah ini, enam penggunaan merujuk kepada kedatangan individu: Stephanas, Fortunatus, dan Akhaicus (1Co.16:17), Titus (2Co.7:6 & 7), "kehadiran" fizikal Paulus sendiri (2Co.10). :10, Flp.1:26, 2:12), dan penggunaan ke-7 untuk "kedatangan pelanggar hukum" (2Tes.2:9). Tujuh belas kegunaan lain merujuk kepada Kedatangan Kedua Kristus, kecuali satu kes di mana ia merujuk kepada kedatangan "Hari Tuhan" (2Pe.3:12, lihat juga Hari Tuhan" ).

Perkataan parousia terdapat dalam ayat-ayat berikut: Matius 24:3, 27, 37, 39; 1 Korintus 15:23; 1 Tesalonika 2:19; 3:13; 4:15; 5:23; 2 Tesalonika 2:1,8,9; Yakobus 5:7,8; 2 Petrus 1:16; 3:4,12; 1 Yohanes 2:28.'

Penggunaan teologi sunting

Perkataan parousia digunakan terutamanya dalam teologi Kristian untuk merujuk kepada kedatangan kedua Kristus.[14] Sesetengah sumber secara khusus memetik bahawa istilah itu merujuk kepada keghairahan, yang pertama daripada tiga peringkat pemulangan.[15] Ulama lain menafsirkannya sebagai kehadiran rohani Kristus dalam gereja.[16]

Ahli teologi abad ke-20 Karl Barth mencadangkan bahawa parousia termasuk bukan sahaja Ahad Kebangkitan tetapi juga Pentakosta juga. Oleh itu, Barth menyimpulkan bahawa parousia Perjanjian Baru tidak terhad kepada kepulangan terakhir Kristus.[17]

Syarat berkaitan sunting

Perkataan Yunani-Inggeris berikut mungkin berkaitan dengan, dan boleh dibezakan daripada, parousia:

  • epiphany "muncul": Perkataan Yunani epiphaneia sering digunakan oleh orang Yunani untuk menggambarkan manifestasi kemuliaan para dewa, dan oleh orang Rom sebagai gelaran bagi Maharaja.[18]
  • apocalypse, "menyingkapkan", "wahyu": Untuk mendedahkan apa yang tidak kelihatan.[19]
  • Sebab bukan orang yang mendengar hukum Taurat yang benar di hadapan Allah, tetapi orang yang melakukan hukum Tauratlah yang akan dibenarkan. Apabila orang-orang bukan Yahudi yang tanpa Taurat melakukan secara semulajadi apa yang dituntut oleh Taurat, mereka menunjukkan pekerjaan Taurat yang tertulis di dalam hati mereka dan hati nurani mereka menyaksikannya dengan menuduh atau memaafkan kelakuan mereka, yang dinyatakan pada hari, ketika menurut Injilku, Tuhan. menghakimi rahsia manusia dalam Kristus Yesus.
    —Roma 2:13–16
    Sebab kita semua mesti hadir di hadapan mahkamah Kristus supaya setiap orang boleh menerima penghargaan yang setimpal dengan apa yang telah dilakukannya dalam tubuh, baik atau tidak bernilai. Kerana kita semua akan berdiri di hadapan kerusi tribunal Tuhan, kerana ada tertulis; “Demi Aku yang hidup, firman Tuhan, setiap lutut akan bertekuk lutut di hadapan-Ku, dan setiap lidah mengaku kepada Allah.” Demikianlah setiap orang dari kita harus mempertanggungjawabkan dirinya kepada Allah.
    —Roma 14:10-12
    Sekarang jika seseorang membina di atas dasar itu dengan emas, perak, batu permata, kayu, jerami atau jerami, pekerjaan masing-masing akan nyata kerana hari itu akan menyatakannya, kerana ia akan dinyatakan dengan api, dan api akan menguji jenis kerja yang telah dilakukan oleh setiap orang. Jika pekerjaan yang dilakukan tetap ia akan menerima upah, tetapi jika pekerjaan seseorang hangus, ia akan menderita kerugian, namun diselamatkan oleh api.
    —II Korintus 5:10
    Mari kita pertimbangkan bagaimana untuk membangkitkan satu sama lain untuk mengasihi dan berbuat baik, jangan lalai untuk bertemu bersama-sama seperti kebiasaan beberapa orang, tetapi saling menasihati, dan lebih-lebih lagi ketika kamu melihat Hari itu semakin dekat. Sebab jika kita dengan sengaja berbuat dosa sesudah menerima pengetahuan tentang kebenaran, tidak ada lagi korban untuk dosa, melainkan penghakiman yang menakutkan yang akan menelan lawan-lawannya.
    —Ibrani 10:26–31

Rujukan sunting

Templat:Senarai Semula

Bibliografi sunting

  • Erich Grässer, Das Problem der Parusieverzögerung in den synoptischen Evangelien und in der Apostelgeschichte, Berlino, Walter de Gruyter, 1977.
  • A. L. Moore, The Parousia in the New Testament, Leiden, Brill, 1996.
  • J. S. Russell, The Parousia. Siasatan kritikal, London: Daldy, Isbister & Co, 1878.
  1. ^ Kemasukan untuk parousia dalam Leksikon Liddell–Scott
  2. ^ James DG Dunn, Theology of Paul the Apostle, Eerdmans 2006 hlm. 299. "Mereka sendiri adalah "harapan, kegembiraan, dan mahkota kemegahan-Nya di hadapan Tuhan kita Yesus pada kedatangan-Nya (parousia)" (2.19).... Gambaran parousia di sini dan dalam petikan-petikan berikutnya mungkin adalah tentang kunjungan pegawai atau pemerintah berpangkat tinggi kepada "
  3. ^ Adolf Deissmann: Cahaya dari Timur Purba. Hodder dan Stoughton. London. 1927.
  4. ^ LSJ A. kehadiran, orang, δεσπότου, dsb., A.Pers. 169, dsb.; ἀνδρῶν π., = ἄνδρες οἱ παρόντες, E.Alc.606; πόλις μείζων τῆς ἡμετέρας π., = ἡμῶν τῶν παρόντων, Th.6.86; παρουσίαν μὲν οἶσθα . . φίλων, ὡς οὔτις ἡμῖν ἐστιν, iaitu kami tidak mempunyai rakan yang hadir untuk membantu kami, S.El.948; perkara, "κακῶν" E.Hec.227, Ar.Th.1049; “ἀγαθῶν” Pl.Grg.497e : abs., παρουσίαν ἔχειν, = παρεῖναι, S.Aj.540; “τὰ τῆς τύχης . . κοινὰς [ἔχει] τὰς παρουσίας” D.Prooem.39; “αὐτὸ τὸ ἀγαθὸν [αἴτιον] τῇ π. τοῖς ἄλλοις τοῦ ἀγαθὰ εἶναι” Arist.EE1217b5, rujuk. Pl.Phd. 100d, dsb.
  5. ^ LSJ "2. ketibaan, ἡμῶν κοινόπουν π. S.El.1104, rujuk E.Alc.209, Th .1.128; “εἰς Ἰταλίαν” DH1.45
  6. ^ LSJ "βασιλέως, dsb., PTeb.48.14 (ii SM), IPE12 (.32A85, Olbia iii SM), dsb.; daripada tuhan, IG42(1).122.34(Epid.).
  7. ^ LSJ "3. occasion, vl in S. El.1251 4. π. τισὶ ποιεῖσθαι menghiburkan mereka dalam lawatan rasmi mereka, OGI139.9 (Philae, ii BC).
  8. ^ “ ἤτοι κατὰ παρουσίαν ἢ κατὰ συμμαρτυρίαν” Vett.Val.49.26.
  9. ^ “ὡς . . ἔχομεν παρουσίας” Pl.Com.177, rujuk. Lelaki.471; “π. χρημάτων” Crates Com.16.
  10. ^ Sch. Luc.Phal.1.3 (pl.).
  11. ^ Warren, Israel Perkins (1879). "Terma dan Signifikasi". The Parousia. m/s. 2–16. Ia didapati tetapi dua kali dalam Septuaginta (2 Mac. 8:12; 15:21), dan hanya terdapat dalam makna sekular biasa.
  12. ^ Kittel, Gerhard. Theological Dictionary of the New Testament. Michigan: Eerdman's Publishing Company.
  13. ^ Penggunaan Perjanjian Baru 24x
  14. ^ Poole, Kristen (2020). Kristian dalam Masa Perubahan Iklim: Untuk Memberi a Future with Hope. Eugene, OR: Wipf and Stock Publishers. m/s. 65. ISBN 978-1-7252-5714-6.
  15. ^ Erickson, Millard J. (1998). Christian Theology. Grand Rapids, MI: Baker Academic. m/s. 1198. ISBN 0 -8010-2182-0.
  16. ^ Berkhof, Louis (1996). Teologi Sistematik. Cambridge. m/s. 705. ISBN 0-8028-3820-0. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan)
  17. ^ Mangina, Joseph L. (2004). [https:/ /books.google.com/books?id=8a5Buh4QzZQC&pg=PA118 "Rekonsiliasi mempunyai daya eskatologi"] Check |chapter-url= value (bantuan). Karl Barth: ahli teologi saksi Kristian. Aldershot: Ashgate. m/s. 118. ISBN 978-0-7546-0458-7. Ini akan berlaku pada kedatangan terakhir Kristus atau parousia. Namun Barth memperluaskan kategori parousia untuk memasukkan Easter dan Pentakosta juga; parousia tidak terhad kepada kepulangan terakhirnya (IV/3, 293 dst.)"
  18. ^
    Sejak hari ini telah tersimpan bagiku mahkota kebenaran, yang akan dianugerahkan kepadaku oleh Tuhan, hakim yang adil, pada hari itu, dan bukan hanya kepadaku, tetapi juga kepada semua orang yang menyukai kedatangan-Nya.
    —II Timotius 4:8
    Nantikan pengharapan kita yang penuh berkat, penyataan kemuliaan Allah dan Juruselamat kita yang agung, Yesus Kristus.
    —Titus 2:13
  19. ^
    Supaya kamu tidak kekurangan apa-apa karunia rohani, sementara kamu menantikan penyataan Tuhan kita Yesus Kristus , yang akan menopang kamu sampai akhir, tanpa berdosa pada Hari Tuhan kita Yesus Kristus.
    —I Korintus 1:7–8
    Dan untuk mengaruniakan kelegaan bersama kami kepada kamu yang menderita, apabila Tuhan Yesus dinyatakan dari syurga bersama-sama malaikat-malaikat-Nya yang perkasa dalam api yang menyala-nyala, yang mengadakan pembalasan kepada mereka yang tidak mengenal Allah dan kepada mereka yang tidak taat kepada Injil. daripada Tuhan kita Yesus. Mereka akan menderita hukuman kebinasaan yang kekal dari wajah Tuhan dan dari kemuliaan kuasa-Nya, apabila Ia datang pada Hari itu untuk dimuliakan di antara orang-orang kudus-Nya, dan untuk dikagumi oleh semua orang yang percaya.
    —II Tesalonika 1 : 7 dmb.
    Kamu harus menderita berbagai-bagai pencobaan, supaya kemurnian imanmu, yang lebih berharga dari pada emas yang dapat binasa, tetapi dimurnikan dengan api, boleh didapati menjadi puji dan kemuliaan dan kehormatan pada waktu penyataan Yesus Kristus, yang tidak melihat-Nya. awak sayang.
    —I Petrus 1: 7