Parti Demokratik Liberal (Jepun)

Parti politik Jepun

Parti Demokratik Liberal (Bahasa Jepun: 自由民主党, Jiyū Minshutō atau 自民党 dan 自民, Bahasa Inggeris: Liberal Democratic Party of Japan, singkatan LDP) merupakan sebuah parti politik utama di Jepun.

Parti Demokratik Liberal
自由民主党
PemimpinFumio Kishida
Ditubuhkan15 November 1955 (1955-11-15)
Ibu pejabatChiyoda, Tokyo
Keanggotaan (2016)1,043,790[1]
IdeologiNationalisme
Konservatisme
WarnaHijau
Dewan Perwakilan
277 / 465
Dewan Kaunselor
110 / 245
Laman sesawang
https://www.jimin.jp/top.html
Politik Jepun
Parti politik
Pilihan raya
Ibu pejabat LDP di Tokyo

Parti yang diketuai Perdana Menteri Jepun, Fumio Kishida ini telah memerintah Jepun secara hampir berterusan sejak penubuhannya pada 1955 dan kini mempunyai pakatan bersama parti Komeito.

Ideologi dan dasar politik sunting

LDP biasanya dikaitkan dengan konservatisme[19] dan nasionalisme Jepun..[2] Parti itu walaupun tidak menyokong ideologi atau falsafah politik yang jelas, bersatu, kerana pemerintahan jangka panjangnya, dan telah disifatkan sebagai parti "tangkap muat".[3] Ahli-ahlinya memegang pelbagai jawatan yang boleh ditakrifkan secara meluas sebagai berada di sebelah kanan parti pembangkang utama. Ramai menterinya, termasuk Perdana Menteri terkini Fumio Kishida[4] dan bekas Perdana Menteri Yoshihide Suga,[5] Shinzo Abe bergabung dengan liga parlimen Nippon Kaigi, sebuah kumpulan pelobi ultranasionalis dan tradisionalis.[6] Dalam politik Jepun, konvensyen itu adalah untuk mengklasifikasikan Parti Demokratik Liberal dan Parti Komunis Jepun sebagai masing-masing menduduki hujung konservatif dan progresif dalam spektrum ideologi, namun klasifikasi ini menghadapi cabaran, terutamanya di kalangan generasi muda, selepas 1990-an.[7]

LDP secara tradisinya mengenal pasti dirinya dengan beberapa matlamat umum: pertumbuhan ekonomi berasaskan eksport yang pesat; kerjasama erat dengan Amerika Syarikat dalam dasar luar dan pertahanan; dan beberapa isu baharu, seperti reformasi pentadbiran. Pembaharuan pentadbiran merangkumi beberapa tema: memudahkan dan memperkemas birokrasi pemerintah; penswastaan ​​perusahaan milik kerajaan; dan penggunaan langkah-langkah, termasuk pembaharuan cukai, sebagai persediaan menghadapi tekanan yang dijangkakan terhadap ekonomi yang ditimbulkan oleh masyarakat yang semakin tua. Keutamaan lain pada awal 1990-an termasuk promosi peranan yang lebih aktif dan positif untuk Jepun di rantau Asia-Pasifik yang sedang pesat membangun, pengantarabangsaan ekonomi Jepun melalui liberalisasi dan promosi permintaan dalam negara (dijangka akan membawa kepada penciptaan masyarakat maklumat teknologi tinggi) dan promosi penyelidikan saintifik. Komitmen yang diilhamkan oleh perniagaan terhadap perusahaan bebas telah diganggu oleh desakan perniagaan kecil yang penting dan kawasan pilihan raya pertanian mengenai beberapa bentuk perlindungan dan subsidi.[8]

Rujukan sunting

  1. ^ "役員連絡会後 二階俊博幹事長記者会見". Parti Demokratik Liberal. 2 Februari 2017. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  2. ^ Sources describing the LDP as nationalist:
  3. ^ Glenn D. Hook; Julie Gilson; Christopher W. Hughes; Hugo Dobson (2001). Japan's International Relations: Politics, Economics and Security (dalam bahasa Inggeris). Routledge. m/s. 58. ISBN 978-1-134-32806-2.
  4. ^ Mark, Craig (29 September 2021). "Who is Fumio Kishida, Japan's new prime minister?". The Conversation (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 26 Julai 2022.
  5. ^ "Abe’s reshuffle promotes right-wingers" (dalam bahasa Inggeris) (Korea Joongang Daily – 2014/09/05)
  6. ^ "Tea Party Politics in Japan (dalam bahasa Inggeris) Diarkibkan 17 Ogos 2016 di Wayback Machine" (New York Times – 2014/09/13)
  7. ^ Willy Jou, Masahisa Endo, penyunting (2016). EGenerational Gap in Japanese Politics: A Longitudinal Study of Political Attitudes and Behaviour (dalam bahasa Inggeris). Springer. m/s. 29. ISBN 9781137503428. Conventional wisdom, still dominant in media and academic circles, holds that the Liberal Democratic Party (LDP) and the Japanese Communist Party (JCP) occupy the conservative and progressive ends of the ideological spectrum, ...
  8. ^ The Liberal Democratic Party – "Japan – THE LIBERAL DEMOCRATIC PARTY" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 3 November 2016. Dicapai pada 4 Mei 2012.

Pautan luar sunting