Pasar Chowrasta adalah salah satu pasar yang terkenal di Georgetown, Pulau Pinang, Malaysia.[1] Nama pasar ini berasal dari Bahasa Hindi iaitu chowk yang bemaksud Pasar Jalanan. Pasar Chowrasta bersempadan dengan Penang Road, Jalan Chowrasta, Jalan Kuala Kangsar dan Tamil Street[2]. Walaupun pasar ini diasaskan oleh kaum Tamil tetapi kini majoriti penjualnya merupakan kaum Cina.

Pasar Chowrasta dalam bulan Januari, tahun 2020

Sejarah sunting

Pada pertengahan abad ke-19 kawasan sekitar Pasar Chowrasta merupakan sebuah penempatan bagi etnik Tamil dari Tamil Nadu, India Selatan. Malah, keseluruhan bandar Georgetown dari Jalan Pasar ke Lebuh Chulia dan sehingga Jalan Penang dan Jalan Transfer merupakan penempatan kaum India. Tetapi, lama-kelamaan penempatan kaum ini mengecil. Bangunan pasaran kekal yang pertama telah didirikan oleh Pesuruhjaya Majlis Perbandaran George Town - pelopor Majlis Perbandaran Pulau Pinang, MPPP - dalam tahun 1890, pada kos $ 16.471. Struktur tersebut kekal tidak berubah sehingga tahun 1960. Pada tahun 1961, pasar lama telah dirobohkan untuk memberi laluan kepada struktur baru ini, yang dibina pada kos sebanyak $ 1.310.000, dan masih berdiri hingga ke hari ini. Apabila ia telah selesai, ia adalah salah satu bangunan yang pertama di Pulau Pinang yang dilengkapi dengan eskalator.

Kini sunting

Hari ini, kebanyakan aktiviti pasaran melimpah keluar ke Jalan Kuala Kangsar, Jalan Chowrasta, dan Lebuh Tamil. Manakala, majoriti penjualnya terdiri daripada kaum Cina.

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.penang-traveltips.com/chowrasta-market.htm
  2. ^ http://my.pagenation.com. /pen/Pasar%20Jln%20Chowrasta_100.3315_5.4182.map