Pasar terapung ialah pasar di mana barangan dijual dari bot. Berasal dari masa dan tempat di mana pengangkutan air memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian, kebanyakan pasar terapung yang beroperasi hari ini terutamanya berfungsi sebagai tarikan pelancong, dan kebanyakannya ditemui di Myanmar, Thailand, Indonesia, Vietnam, Sri Lanka, Bangladesh dan India.

Pasar terapung di Banjarmasin, Indonesia
Pasar Terapung Damnoen Saduak di Ratchaburi, Thailand, merupakan tarikan pelancong yang terkenal.

Bangladesh sunting

Pasar terapung berusia 200 tahun di Kuriana di Swarupkati telah menjadi tempat pelancongan. Pasar terapung jambu batu adalah pasaran yang unik. Ratusan pelancong dari dalam dan luar negara mengunjungi tempat itu setiap hari untuk menikmati keindahan pasar dan landskap sekitarnya.

Thailand sunting

 
Pasar terapung Amphawa

Di Thailand, pasar terapung (Bahasa Thai: ตลาดน้ำ talāt nām terj. pasar air) disokong dengan baik di dalam negara dan terutamanya berfungsi sebagai tarikan pelancong .[1] Salah satu tujuan mereka adalah untuk membolehkan pengunjung domestik dan pelancong antarabangsa dapat merasai sendiri budaya membeli-belah di tepi sungai.

Sejarah sunting

Dari segi sejarah,[2] kawasan yang bersebelahan dengan sungai adalah yang pertama dihuni. Oleh itu, kebanyakan komuniti di Thailand dibina di tepi sungai. Laluan air berfungsi sebagai alat pengangkutan dan pusat kegiatan ekonomi, juga. Bot digunakan terutamanya untuk perdagangan tempatan dan serantau, membawa barangan daripada yang dihasilkan kepada yang boleh menukar dan berdagang. Cara hidup masyarakat tepi sungai sedemikian, terutamanya di Lembangan Sungai Chao Phraya, meningkatkan bilangan pasar terapung.

Pasar terapung menjadi hab komuniti di dataran tengah Thailand selama berabad-abad.[3] Dalam Era Ayutthaya (1350–1767), disebabkan kewujudan beberapa terusan bersebelahan yang sesuai untuk berdagang, mereka membantu mendapatkan populariti untuk pasaran jenis ini.

Pada awal Era Rattanakosin (1782–1868), pasar seperti ini masih meriah dengan orang ramai. Namun begitu, tidak lama selepas rantau itu berkembang dan Bangkok mula membangun, rangkaian jalan raya dan rel semakin dibina menggantikan terusan. Ini menyebabkan orang ramai memilih untuk melakukan perjalanan melalui darat dan bukannya melalui air. Oleh itu, beberapa pasar terapung terpaksa berpindah ke darat, ada yang diubah suai, dan ada yang ditutup.

Pada asalnya, istilah yang bermaksud pasar terapung dalam bahasa Thai, dahulu dipanggil (Bahasa Thai: ตลาดท้องน้ำ talāt tĥxng nām terj. lantai pasar air). Sehingga pada masa pemerintahan Raja Vajiravudh (Rama VI), oleh itu hanya mengucapkan talat nam.[4]

Pasaran terapung yang terkenal sunting

Pasar terapung Amphawa sunting

 
Pengunjung di atas bot melihat kelip-kelip pada waktu malam di pasar terapung Amphawa

Pasar terapung Amphawa tidak sebesar pasar terapung Damnoen Saduak [3] tetapi ia lebih tulen, dengan pengunjung hampir secara eksklusif warga Thai. Ia adalah pasar terapung malam tetapi beberapa gerai dibuka pada tengah hari juga. Pasaran beroperasi pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad dari jam 1600 hingga sekitar jam 2100. Ia terletak di Daerah Amphawa, Wilayah Samut Songkhram (72 km dari Bangkok ). Lebih-lebih lagi, kerana popularitinya, gerai-gerai makanan telah berkembang dari tebing sungai dan menjangkau jauh ke bangunan sekitarnya. Satu lagi aktiviti popular di Daerah Amphawa ialah menaiki bot dan melihat kelip-kelip pada waktu malam, terutamanya pada malam bulan bercahaya.

Pasar terapung Damnoen Saduak sunting

Pasar terapung Damnoen Saduak di Daerah Damnoen Saduak sudah pasti pasaran terapung terbesar dan paling terkenal di kalangan pelancong Thailand dan asing. Ia terletak di Wilayah Ratchaburi, kira-kira 100 km barat daya Bangkok. Pasar ini dibuka setiap hari dari sekitar jam 0630 hingga 1100, tetapi masa terbaik untuk melawat adalah pada awal pagi. Pasar itu sesak dengan ratusan penjual dan pembeli terapung di dalam bot kecil mereka menjual dan membeli hasil pertanian dan makanan tempatan, yang kebanyakannya dibawa dari kebun mereka sendiri yang berdekatan. Ia adalah tempat yang sangat menarik untuk pelancong melihat gaya lama dan cara tradisional menjual dan membeli barangan.

Pasar terapung Don Wai sunting

Pasar terapung Don Wai terletak tidak jauh dari Bangkok, di Daerah Sam Phran, Wilayah Nakhon Pathom di Sungai Tha Chin. Pasar ini terkenal dengan kepelbagaian makanan seperti lampam jawa rebus dalam sup masin terutamanya itik rebus Cina. Selain itu, ia tidak jauh dari salah satu kuil yang paling menonjol di Nakhon Pathom, Wat Rai Khing, yang boleh dikunjungi dengan bot di Sungai Tha Chin.[5]

Pasar terapung Khlong Hae sunting

Pasar terapung Khlong Hae ialah pasaran terapung pertama dan satu-satunya di Selatan Thailand pada masa ini. Terletak di Daerah Hat Yai, Wilayah Songkhla, ia unik kerana ia menggabungkan antara budaya Thai dan Islam yang beragama Buddha.[6]

Pasar terapung Kwan Riam sunting

Pasar terapung Kwan Riam terletak di Daerah Min Buri, Bangkok, berhampiran Khlong Saen Saep; namanya berasal daripada nama watak dalam novel drama romantik popular Thai berjudul Plae Kao, kerana Khlong Saen Saep digunakan sebagai latar belakang novel ini.

Pasar terapung Taling Chan sunting

Pasar terapung Taling Chan, juga di Bangkok terletak berhampiran Khlong Chak Phra di hadapan Pejabat Daerah Taling Chan bersebelahan dengan Laluan Kereta Api Selatan. Pasar ini dibuka hanya pada hari Sabtu, Ahad dan cuti umum. Pengunjung juga boleh menaiki bot dari sini ke tarikan lain di kawasan ini, seperti pasar terapung lain atau memberi penghormatan kepada Empangan Luang Pho, imej Buddha purba suci di kuil Wat Chang Lek berdekatan. Pasaran juga merupakan salah satu daripada enam kawasan larangan merokok di projek Bangkok pada 2019.[7][8]

4 Wilayah pasaran terapung sunting

Pasar Terapung Si Pak atau Pasar Terapung Pattaya. Satu lagi daya tarikan Pattaya ialah pasar terapung 4 wilayah, tarikan kebudayaan dan pelancongan. Ia adalah pusat pelbagai aktiviti mengenai Pemuliharaan seni dan budaya. 4 wilayah pasaran terapung telah Kumpul semua 4 produk yang baik di sini diadun dengan sempurna. Sumber kraftangan tempatan dan tarikan pelancong budaya digabungkan menjadi satu tempat, dianggap sebagai kawasan membeli-belah baharu dengan tempat jualan yang unik.[9][10]

Indonesia sunting

 
Pasar terapung Siring di Banjarmasin, Kalimantan Selatan

Pasar terapung di Indonesia adalah kumpulan peniaga yang menjual pelbagai hasil dan produk di atas bot. Pasar terapung pada mulanya tidak diwujudkan sebagai tarikan pelancong, tetapi sebagai keperluan di kota-kota Indonesia yang mempunyai sungai besar terutama di beberapa kota dan pekan di Kalimantan dan Sumatera . Bagaimanapun, mereka telah dinaikkan pangkat dalam jadual perjalanan pelancongan, terutamanya di bandar-bandar Kalimantan. Sebagai contoh, pasar terapung Siring di Banjarmasin, dan pasar terapung Lok Baintan di Martapura kedua-duanya terletak di Kalimantan Selatan.

India sunting

Pasar terapung wujud di Srinagar di Jammu dan Kashmir di Tasik Dal yang beroperasi setiap hari, dengan peniaga menjual hasil yang ditanam di tebing tasik.[11]

Sebuah 'pusat membeli-belah' terapung beroperasi di kawasan terpencil Kerala, menawarkan kadar subsidi untuk jualan. Dinamakan Pasar Raya Terapung Triveni, ia telah dilancarkan pada 2012 oleh Persekutuan Pengguna Koperasi Negeri Kerala.[12]

Pasar terapung dibuka di Patuli, Kolkata, di terusan bersebelahan dengan Bypass Metropolitan Timur pada Januari 2018. Ia menampilkan lebih daripada 200 peniaga dan 100 bot menjual ikan, buah-buahan dan sayur-sayuran.[13] Walau bagaimanapun, pasaran sedang bergelut untuk kekal terbuka dengan jualan yang merosot.[14] Pencahayaan yang digunakan oleh pihak berkuasa perbandaran dan pekedai dilaporkan telah menghalau burung yang berhijrah dari wilayah itu.[15]

Vietnam sunting

Pasar terapung (chợ nổi dalam bahasa Vietnam) telah wujud di Vietnam sejak beberapa generasi. Ahli arkeologi telah menemui bukti bahawa rangkaian perdagangan yang luas mungkin wujud di delta sungai Vietnam sejak 4,500 tahun dahulu.[16][17]

Kategori produk sunting

Hasil dan buahan sunting

Sebaik-baiknya, hasil dan buah-buahan pasaran terapung biasanya ditanam dari kebun berhampiran atau dusun tempatan.[1] Hasil tersebut terdiri daripada pelbagai buah-buahan tropika[3] dan sayur-sayuran, seperti guava, pisang, nangka, rambutan, mangga, nanas, buah naga, karambola, kelapa segar, dan durian.

Hidangan sunting

Hidangan tempatan dimasak dan disediakan oleh vendor dari dapur terapung mereka yang terletak di atas bot mereka. Mereka menawarkan pelbagai jenis makanan daripada daging tradisional Thai kepada hidangan vegetarian seperti salad betik (som tum). Mi bot dan pencuci mulut tradisional Thai (khanom wan Thai) seperti pulut mangga dan ladu nasi kelapa (khanom krok) juga disediakan untuk dirasai.

Produk sunting

Beratus-ratus barangan keluaran tempatan boleh dibeli; tawar-menawar adalah perkara biasa. Contoh jenis barangan ini termasuk:

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Floating Market (Famous Wonders of the World Best Places to Visit See Travel Pictures Floating Market Comments)
  2. ^ History of Floating Markets (Around the World)
  3. ^ a b c Floating Markets (Floating Markets)
  4. ^ Sanfah (2012-02-29). "พินิจนคร (Season 3) ตอน บางช้าง" [Pinijnakorn (Season3) ep Bang Chang]. TPBS (dalam bahasa Thai). Dicapai pada 2019-08-25.
  5. ^ "WAT DON WAI FLOATING MARKET". TAT.
  6. ^ "5 Places to Visit in Hat Yai". go SHOPPING THAILAND.
  7. ^ "TALINGCHAN FLOATING MARKET". TAT.
  8. ^ "กทม.จัดพื้นที่ต้นแบบปลอดบุหรี่ 6 แห่ง หวังให้ ปชช.มีสุขภาพดี" [BKK organizes six no-smoking prototype areas, hoping for healthy people]. ASTV Manager (dalam bahasa Thai). 2019-05-31. Dicapai pada 2019-06-02.
  9. ^ รีวิวตลาดน้ำ 4 ภาคพัทยา โฉมใหม่!! ล่องเรือชมวิว ชิมของอร่อยหลักสิบ Pattaya
  10. ^ "Thailand Tourism Directory - Digital Tourism".
  11. ^ "Before Kolkata's floating market, did you know about these 2 floating markets of India?". India Today (dalam bahasa Inggeris). 15 December 2017. Dicapai pada 22 June 2019.
  12. ^ "Floating Triveni store launched". The Hindu (dalam bahasa Inggeris). 24 July 2011. Dicapai pada 22 June 2019.
  13. ^ Banerjee, Pritha (1 July 2018). "A reality check on India's first floating market in Kolkata". Free Press Journal. Dicapai pada 22 June 2019.
  14. ^ Mitra, Bishwabijoy (27 July 2018). "Kolkata's only floating market struggles to stay afloat - Times of India". The Times of India (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 June 2019.
  15. ^ Chaudhuri, Moumita (4 November 2018). "Birds disappear as India's first floating market flourishes". The Telegraph (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 June 2019.
  16. ^ "Archaeologists uncover ancient trading network in Vietnam -- ScienceDaily". ScienceDaily. November 26, 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada November 28, 2021. Dicapai pada May 26, 2022.
  17. ^ Frieman, Catherine J.; Piper, Phillip J.; Nguyen, Khanh Trung Kien; Tran, Thi Kim Quy; Oxenham, Marc (2017). "Rach Nui: ground stone technology in coastal Neolithic settlements of southern Vietnam". Antiquity. Antiquity Publications. 91 (358): 933–946. doi:10.15184/aqy.2017.71. ISSN 0003-598X.