Pasir Ris ialah sebuah tempat di Singapura yang merupakan wilayah perumahan umum yang dibangun oleh Lembaga Pembangunan dan Perumahan (HDB) di Pasir Ris New Town.

Sungai Api-Api di daerah pinggiran Pasir Ris.

Pasir Ris merupakan sebuah perkampungan Melayu yang diasaskan oleh Tuan Elias Bin Othman. Tuan Elias telah membuka perkampungan ini untuk menstabilkan komuniti Melayu di Singapura. Beliau merupakan suami kepada waris Sultan Johor yang dibuang negeri ke Singapura iaitu Tengku Puteri Rahmah Binti Daeng Mat Lip (ditukar nama kepada Rahmah binti Mat Lip untuk keselamatan keluarga) .

Selepas masyarakat Melayu sudah stabil di Singapura, Tuan Elias dan keluarga berpindah ke Muar dan membuka perkampungan bernama Kampung Hang Tuah, kemudian beliau berpindah ke Tanjung Karang, Selangor dan meninggal dunia di sana.

Nama Tuan Elias diabadikan di sebuah jalan yang dinamakan Jalan Elias. Nama jalan ini masih ada di Singapura sehingga kini.

Kemudahan sunting

Pengangkutan sunting

 
Stesen MRT Pasir Ris, Singapura.

Pasir Ris New Town dilayani dengan Stesen MRT Pasir Ris, Singapura. Pasir Ris juga dapat dicapai dengan layanan bas di Terminal Perhentian Bss Pasir Ris.

Pusat membeli-belah sunting

Sekolah sunting

Sekolah Rendah sunting

Sekolah Menengah sunting

Tempat beribadah sunting

Layanan komuniti sunting

  • Pasir Ris East CC (Drive 4)
  • Pasir Ris Elias CC (setelah Elias Mall)

Tempat Rekreasi sunting

Pasir Ris mempunyai tempat rekreasi yang terkenal, seperti Wild-Wild Wet sebagai taman air yang dikunjungi oleh siapa saja untuk bermain air dan Escape Theme Park sebagai taman permainan terbesar di Singapura.