Pastel de nata (sebutan dalam bahasa Portugis: [pɐʃˈtɛɫ dɨ ˈnatɐ]; jamak: pastéis de nata), atau pastel de Belém ([pɐʃˈtɛɫ dɨ bɨˈlɐ̃ĩ]; jamak: pastéis de Belém) adalah pastri tart telur Portugis. Ia adalah umum di Portugal, LusosphereBrazil, Angola, Mozambique, Cape Verde, São Tomé dan Príncipe, Guinea-Bissau, Timor-Leste, Goa, dan Makau — dan negara-negara dengan populasi penduduk Portugis banyak, seperti Kanada, Australia, Amerika Syarikat, dan Perancis, di kalangan yang lain.

Pastéis de nata di Makau

Sejarah sunting

Ia dipercayai bahawa pastéis de natas telah dicipta sebelum kurun ke-18 oleh Sami Katolik di Biara Jerónimos[1] (bahasa Portugis: Mosteiro dos Jerónimos) Belém, di Lisbon.[2] Casa Pastéis de Belém di Lisbon adalah tempat pertama di luar biara menjual pencuci mulut berkerim asal, selepas biara ditutup pada 1820an, dan di situ mereka digelar pastéis de Belém, selepas nama kawasan itu dan kedai membuat roti masyhurnya. Sejak 1837, penduduk tempatan pergi ke sana untuk mendapatkan mereak panas dari ketuhar dan ditabur dengan kayu manis dan gula tepung. Ini adalah sangat masyhur, dengan para pelancong secara harfiah menunggu berjam-jam untuk mereka.[perlu rujukan]

Resipi ini, selama berketurunan, menerima sesetengah pengubahsuai mengikut pelbagai pastelarias (kedai kek) dan padarias (kedai membuat roti) di sepanjang Portugal. Salah satu dari kaedah ini termasuk membuat kastard dalam sebuah bain-marie (sebuah mangkuk ke atas air masak) daripada menggabungkan kesemua ramuan sekali dalam suatu kuali kuah, walaupun sesetengah lebih suka kerim sedikit "mendadih" untuk memberinya suatu kemunculan kedesaan dan suatu tenun bukan lazim.

 
Pastéis de Belém asal, di Lisbon.

Ia adalah konfeksi dipilih untuk mewakili Portugal dalam usaha Café Europe kepresidenan Austria Kesatuan Eropah, pada Hari Eropah 2006.

Ia sejak itu terdapat di pelbagai bakeri, dan juga restoran gaya Makau dan termasuk rantai restoran Kentucky Fried Chicken cawangan Hong Kong dan China. Tart telur gaya Portugis menjadi masyhur di Singapura, Malaysia, Hong Kong, dan Taiwan pada lewat 1990-an.

Nota sunting

  1. ^ Biara Portugis mengembangkan banyak resipi manis berasaskan kuning telur, sedangkan telur putih didesak dalam jumlah besar untuk menganji pakaian, seperti kelakuan biarawati, dan juga dalam tempat simpan wain, menyucikan wain, seperti Port, yang memerlukan kegunaan putih telur, oleh itu kuning telur ditinggalkan.
  2. ^ http://www.csmonitor.com/2004/0811/p11s01-trgn.html

Pautan luar sunting

Templat:Macanese cuisine Templat:Confection-stub