Pasukan airborne atau pasukan hantaran udara adalah unit tentera, biasanya infantri ringan, yang ditubuhkan untuk dibawa oleh pesawat dan "digugurkan" ke dalam medan pertempuran, biasanya dengan payung terjun. Kerana itu, mereka boleh diletakkan di dalam garisan musuh, dan mempunyai keupayaan di atur gerak kemana-mana sahaja dengan tanpa amaran. Formasi tersebut hanya di hadkan oleh jumlah dan saiz pesawat mereka, berdasarkan kapasiti yang cukup sebuah pasukan yang besar boleh muncul "entah dari mana" dalam masa beberapa minit, satu tindakan yang disebut sebagai serangan vertikal.

Hantaran udara

Payung terjun tentera atau pesawat peluncuran yang memasukkan anggota atau bekalan.

Tujuan

Menghantar anggota, peralatan, atau bekalan.

Asal-usul

Di mulakan askar Itali pada November 1927.

Sayap Para dipakai oleh anggota Angkatan Tentera British yang telah menjalan Latihan Payung Terjun di Brize Norton RAF.
Askar udara STG Ke-720 Tentera Udara A.S. terjun keluar dari sebuah pesawat C-130J Hercules semasa latihan penyelamat air di Florida panhandle

Sebaliknya, pasukan airborne biasanya kekurangan bekalan dan peralatan untuk operasi kombat yang panjang, dan dengan itu lebih sesuai untuk operasi tumpuan udara daripada pendudukan jangka panjang; tambahan pula, operasi payung terjun adalah sangat sensitif dengan cuaca yang buruk. Kemajuan teknologi helikopter semenjak Perang Dunia II telah membawa penambahan fleksibiliti kepada skop operasi airborne, dan gempur udara telah banyak menggantikan operasi besar-besaran payung terjun, dan (hampir) menggantikan sepenuhnya operasi glider kombat.

Maklumat am sunting

 
Askar payung terjun Divisyen Airborne Ke-82 Tentera Darat A.S. terjun keluar dari sebuah pesawat C-17 Globemaster III di Ft. Bragg, N.C., semasa Latihan Bersama Forcible Entry pada tahun April 2005.

Pasukan Airborne boleh dibahagikan kepada tiga kategori:

Premis asas pasukan airborne adalah mereka boleh sampai dengan cepat hinggakan pertahanan musuh tidak sempat didirikan. Kelebihan taktikal ini dijangka tidak boleh bertahan lama, jadi askar para mesti menggunakan bekalan musuh, terus menerus dibekalkan melalui udara atau menunggu untuk diselamatkan oleh pasukan tentera darat. Walaupun askar airborne biasanya tidak berupaya mempertahankan diri semasa dalam perjalanan, namun kemunculan tiba-tiba mereka boleh mengejutkan atau 'memeranjatkan' pasukan pertahanan untuk jangka masa yang pendek.

Pasukan Airborne pada umumnya terdiri daripada infantri dan kenderaan bukan perisai dan meriam ringan. Dalam Perang Dunia II motorsikal ringan telah digunakan oleh askar para; seperti motor Cushman Model 53 Amerika dan Welbike British. Selepas Perang Korea, kenderaan ringan yang boleh digugurkan oleh paracut telah dibangunkan, seperti kereta kebal M551 Sheridan. Pihak Soviet membangunkan kenderaan tempur BMD-1 dan BMD-3. Helikopter boleh mengangkut kenderaan armor ringan seperti Wiesel AWC Jerman, siri LAV-25 dan CVR(T) British. Pengangkut besar hanya boleh membawa sejumlah kecil kereta kebal utama atau kenderaan tempur infantri yang lebih berat.

Sejarah awal sunting

Idea "Askar Langit" bukanlah satu pemikiran yang baru; Benjamin Franklin membayangkan satu masa nanti askar akan di hantar dari langit, dengan cara kasar, pemahaman asas payung terjun:

"Dimanakah sang putera yang mampu melindungi negaranya dengan askar pertahanannya, supaya sepuluh ribu orang turun dari awan mungkin tidak, di banyak tempat, melakukan perjanjian keburukan tidak terbatas sebelum satu pasukan dapat dibawa bersama untuk menghalau mereka?" —Benjamin Franklin, 1784

Walaupun Winston Churchill telah mencadangkan penciptaan sebuah pasukan airborne untuk membuat serangan didalam garisan Jerman pada tahun 1917 semasa Perang Dunia I,[1] tarikh operasi moden pertama bermula pada hujung tahun 1918. Mejar Lewis H. Brereton dan ketuanya Brigedier Jeneral Billy Mitchell mencadangkan elemen-elemen pengguguran Divisyen 1 A.S. di belakang garisan Jerman berhampiran Metz. Operasi tersebut telah dirancang untuk bulan Februari 1919 tetapi perang tamat sebelum serangan itu boleh dirancang dengan serius. Mitchell mengambarkan bahawa askar AS boleh dilatih dengan cepat menggunakan payung terjun dan lompat dari pesawat pengebom yang diubahsuai untuk mendarat di Metz secara serentak dengan penyerangan infantri yang dirancang.

Selepas perang, Perkhidmatan Udara Tentera Darat Amerika Syarikat bereksperimen dengan konsep memasukkan askar dibawa pada kepak kapal terbang yang ditarik oleh bukaan payung terjun mereka. Penerjunan sebenar askar para pertama telah dilakukan oleh Itali pada November 1927. Selepas masa bertahun-tahun beberapa batalion telahpun diwujudkan dan akhirnya dibentuk kepada dua divisyen Folgore dan Nembo. Walaupun ia kemudian berjuang dengan kepujian dalam Perang Dunia II, divisyen-divisyen tersebut tidak pernah digunakan didalam pengguguran payung terjun. Askar-askar paracut Itali telah digugurkan dalam satu operasi khas di Afrika Utara pada tahun 1943 dalam satu percubaan untuk memusnahkan tempat letak kapal terbang Pasukan Udara Tentera Darat Amerika Syarikat.

Di Peru, pada 27 Mac 1927, Enrique Tavernie Entelador dari pesawat AVRO, dipandu oleh Kapten Clifford, dari ketinggian 2,000 meter, membuat satu terjunan di Las Palmas, menjadi paratruper pertama Peru. Selepas itu, pada 10 Mei 1928, Leftenan Muda César Álvarez War Palmas Las secara sukarela melompat dari ketinggian 3,000 meter, menjadi paracutis pertama tentera. Kemudian pada 16 Mei 1928, Mejar Fernando Melgar Conde dan Sarjan 1. Jose Pineda Castro, melompat dari Las Palmas yang terkenal pada altitud 2,000 dan 4,300 meter. Pada 24 Mei 1928, Ensain Peter Griva, pasukan pesawat laut dari Ancon, melompat dari ketinggian 2,000 meter. Sebagai sebahagian daripada acara menyambut Hari Tentera Udara, Pangkalan Udara di Chiclayo, dan selepas dipanggil oleh Kolonel Cesar Alvarez Guerra CAP dan telah menamatkan latihan yang ketat, pada 23 September 1940, melompat beramai-ramai dari pesawat Caproni Ca.111 Panchos, yang berikut ialah: Kapten David Rock, Ensain José Luis Quiñones dan PTT Alferano, Oscar Alamo, Antonio Brandariz, Ricardo Colmenares, Nestor dan Carlos Raffo Madalengoitia.

Pada masa yang sama, pihak Soviet Union juga bereksperimen dengan idea tersebut, merancang untuk menggugurkan seluruh unit-unit yang lengkap dengan kenderaan dan kereta kebal ringan. Bagi melatih penerjun yang cukup berpengalaman, kelab paracut telah ditubuhkan dengan matlamat dipindahkan kedalam angkatan tentera jika diperlukan. Perancangan berkembang hingga ke tahap penerjunan bersaiz Kor telah ditunjukkan kepada pemerhati asing, termasuk Atase Tentera British Archibald Wavell, di maneuver wilayah tentera Kiev tahun 1935.

Salah satu pihak yang memerhati, Jerman, sangat tertarik. Pada tahun 1936, Mejar F. W. Immans telah di arah menubuhkan sebuah sekolah payung terjun di Stendal (Borstel), dan telah diperuntukkan beberapa buah pesawat Junkers Ju 52 untuk berlatih. Pihak tentera telahpun membeli sejumlah besar pesawat Junkers Ju 52 yang telah di ubahsuai sedikit untuk digunakan sebagai pengangkut askar para disamping tugas mereka yang lain. Kelas latihan pertama dikenali sebagai Ausbildungskommando Immans. Mereka memulakan kursus pertama pada 3 Mei 1936.

Negara-negara lain, termasuk Argentina, Peru, Jepun, Perancis dan Poland juga mengatur unit-unit airborne pada masa ini. Perancis menjadi negara pertama mengerah wanita dalam unit airborne. Merekrut 200 jururawat pada masa aman akan terjun kedalam bencana alam tetapi juga menjadi anggota simpanan yang akan menjadi unit perubatan beruniform semasa perang.[2]

Perang Dunia II sunting

Operasi Jerman sunting

Beberapa kumpulan didalam angkatan tentera Jerman cuba menubuhkan formasi askar para mereka sendiri, lalu berlaku kekeliruan. Hasilnya, Jeneral Luftwaffe Kurt Student telah di beri tanggungjawab penuh membentuk sebuah pasukan askar payung terjun yang akan dikenali sebagai Fallschirmjäger.

Semasa pencerobohan Norway dan Denmark dalam Operasi Weserübung, pihak Luftwaffe telah menggugurkan askar para ke atas beberapi lokasi. Di Denmark, sebuah unit kecil digugurkan di Masnedøfort di pulau kecil Masnedø untuk menawan Jambatan Storstrøm yang menghubungkan pulau-pulau Falster dan Zealand. Sebuah detasmen paratroop juga digugurkan di lapangan terbang Aalborg yang merupakan agenda penting bagi Luftwaffe untuk operasi keatas Norway. Di Norway, sebuah kompeni paratrooper digugurkan di landasan kapal terbang Oslo yang tidak dipertahankan. Sepanjang waktu pagi dan awal tengahari 9 April 1940, pihak Jerman menerbangkan bala bantuan yang cukup untuk mara kedalam ibu negara itu pada tengahari, tetapi pada masa tersebut kerajaan Norway telahpun melarikan diri.

Di dalam Pertempuran Perancis, anggota Rejimen Brandenburg di daratkan oleh pesawat rekonaisans ringan Fieseler Fi 156 Storch di atas jambatan ke bahagian selatan laluan kemaraan Divisyen Panzer Ke-10 merentasi selatan Ardennes. Di Belgium, sekumpulan kecil askar glider Jerman mendarat diatas Kubu Eben Emael Belgium pada pagi 10 Mei 1940 dan melumpuhkan kebanyakan artilerinya. Kubu itu masih bertahan untuk keesokkan harinya sebelum menyerah kalah. Ini membuka Belgium kepada serangan Kumpulan Tentera Darat B Jerman.

Negara Belanda telah terdedah kepada serangan airborne berskala besar yang pertama dalam sejarah. Semasa pencerobohan Belanda, pihak Jerman menghantar hampir keseluruhan Luftlandekorps mereka ke medan pertempuran , iaitu sebuah kor serangan airborne yang mengandungi satu divisyen paracut dan satu divisyen askar pendaratan udara serta ditambah kapasiti pengangkutan yang perlu. Kewujudan formasi ini telah dirahsiakan dengan baik. Dua operasi serentak airborne telah dilancarkan. Askar payung terjun Jerman mendarat di tiga lapangan terbang berhampiran The Hague, dengan harapan untuk menangkap kerajaan Belanda. Daripada salah satu lapangan terbang ini, mereka telah dihalau keluar selepas gelombang pertama diperkuatkan semula, dibawa masuk oleh pesawat-pesawat Ju-52, telah dimusnahkan oleh tembakan anti pesawat dan tentangan sengit oleh segelintir askar pertahanan Belanda. Akibatnya, banyak pesawat yang terhempas dan terbakar menyekat landasan, menghalang bala bantuan seterusnya daripada mendarat. Ini adalah salah satu daripada sedikit peristiwa dimana sebuah lapangan terbang yang ditawan oleh paratrup telah ditawan semula. Dua lagi lapangan terbang yang lain juga telah ditawan semula. Secara serentak, pihak Jerman menggugurkan paket-paket kecil paratruper untuk merampas jambatan-jambatan penting yang menghala terus ke Belanda dan ke tengah-tengah negara tersebut. Mereka membuka laluan untuk Divisyen Ke-9 Panzer. Dalam masa sehari, kedudukan Belanda hilang arah dan harapan. Namun, tentera Belanda dapat merosakkan dengan banyak pesawat pengangkut Jerman. Lebih-lebih lagi, 1200 askar elit Jerman dari Luftlandekorps dijadikan tawanan disekitar The Hague, telah dihantar ke England sejurus sebelum perletakkan senjata angkatan tentera Belanda.

Kemenangan terbesar dan kehilangan terbanyak Fallschirmjäger berlaku semasa Pertempuran Crete. Risikan semboyan, dalam bentuk Ultra, membolehkan pihak British menunggu di setiap zon pendaratan Jerman, walaupun kerahsiaan dikompromi, askar para Jerman yang terselamat dan askar gunung yang didaratkan dari udara telah menolak keluar tentera Komanwel dari pulau tersebut sebahagiannya oleh sokongan tembakan yang tidak dijangka dari meriam ringan 75 mm mereka, namun bala bantuan dari laut telah dimusnahkan oleh Royal Navy. Bagaimanapun, kehilangan ini tersangatlah besar hingga Adolf Hitler melarang penggunaan airborne di operasi masa hadapan. Beliau merasakan bahawa kekuatan utama paratruper adalah novelty, dan kini pihak British dengan jelas telah mengetahui bagaimana cara menentang mereka, tidak ada gunanya lagi untuk menggunakan mereka.

Hanya satu yang menjadi terkenal iaitu penggunaan pasukan airborne didalam operasi khas. Pada 12 September 1943, Otto Skorzeny memimpin serangan berani glider ke atas Hotel Gran Sasso, di puncak gunung Apennines, dan menyelamatkan Benito Mussolini daripada tahanan rumah dengan hanya sedikit tembakan dilepaskan. Pada 25 Mei 1944, paratruper telah digugurkan sebagai sebahagian daripada percubaan gagal untuk menangkap Josip Broz Tito, iaitu ketua Partisan Yugoslavia dan kemudian pemimpin Yugoslavia pasca perang.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Reproduced in Blunt, Victor, The User of Air Power. Military Service Publishing Company; Harrisburg, 1943: pp.v–ix.
  2. ^ "Parachute Jumping Nurses." Popular Science p. 58.

Rujukan sunting

  • Hastings, Max, Armageddon – The Battle For Germany 1944–45, Macmillan, 2004
  • L, Klemen (1999–2000). "Forgotten Campaign: The Dutch East Indies Campaign 1941–1942".

Bacaan lanjut sunting

  • Ambrose, Stephen E., Pegasus Bridge. Pocket Books, 2003
  • Ambrose, Stephen E., Band of Brothers. Pocket Books, 2001
  • Arthur, Max, Forgotten Voices Of The Second World War. Edbury Press, 2005
  • Balkoski, Joseph, Utah Beach: The Amphibious Landing and Airborne Operations on D-Day, June 6, 1944. Stackpole Books US, 2006
  • Bando, Mark A., 101st Airborne: The Screaming Eagles at Normandy. Motorbooks International, 2001
  • Blair, Clay, Ridgway's Paratroopers – The American Airborne In World War II. The Dial Press, 1985
  • Buckingham, William F., Arnhem 1944. Tempus Publishing Limited, 2004
  • Buckingham, William F., D-Day – The First 72 Hours. Tempus Publishing Limited, 2004
  • Calvocoressi, Peter, The Penguin History of the Second World War, Penguin Books Ltd, 1999
  • Department Of The Army, Pamphlet No. 20-232, Historical Study – Airborne Operations – A German Appraisal, 1951, Department Of The Army
  • Devlin, Gerard M., Paratrooper – The Saga Of Parachute And Glider Combat Troops During World War II, Robson Books, 1979
  • DeVore, Marc, When Failure Thrives: Institutions and the Evolution of Postwar Airborne Forces. The Army Press, 2015
  • Dover, Victor, The Sky Generals, Cassell Ltd, 1981
  • Flanagan, E.M. Jr., Airborne – A Combat History Of American Airborne Forces, The Random House Publishing Group, 2002
  • Flint, Keith, Airborne Armour: Tetrarch, Locust, Hamilcar and the 6th Airborne Armoured Reconnaissance Regiment, 1938–50, Helion & Company, 2004
  • French, David, Raising Churchill's Army – The British Army And The War Against Germany 1919–1945, Oxford University Press, 2000
  • Frost, John, A Drop Too Many, Leo Cooper Ltd, 1994
  • Gregory, Barry, British Airborne Troops, Macdonald & Co (Publishers) Ltd, 1974
  • Harclerode, Peter, Arnhem – A Tragedy Of Errors, Caxton Editions, 2000
  • Harclerode, Peter, Para! – Fifty Years Of The Parachute Regiment, Orion Books Ltd, 1996
  • Harclerode, Peter, Wings Of War – Airborne Warfare 1918–1945, Weidenfeld & Nicolson, 2005
  • Hastings, Max, Overlord, Pan Books, 1999
  • Hibbert, Christopher,'Arnhem, B.T. Batsford Ltd, 1998
  • Horrocks, Brian, A Full Life, Collins, 1960
  • Huston, James A., Out Of The Blue – U.S Army Airborne Operations In World War II, Purdue University Press, 1998
  • Jewell, Brian, "Over The Rhine" – The Last Days Of War In Europe, Spellmount Ltd, 1985
  • Keegan, John, The Second World War, Pimlico, 1997
  • Kershaw, Robert J., It Never Snows In September – The German View Of MARKET-GARDEN And The Battle Of Arnhem, September 1944, Ian Allan Publishing Ltd, 2004
  • Koskimaki, George E., D-Day With The Screaming Eagles, Presidio Press, 2002
  • Koskimaki, George E., Hell's Highway – A Chronicle Of The 101st Airborne In The Holland Campaign, September–November 1944, Presidio Press, 2007
  • Jones, Robert, The History of the 101st Airborne Division, Turner Publishing Company, 2005
  • Middlebrook, Martin, Arnhem 1944 – The Airborne Battle, Penguin Books, 1995
  • Ministry Of Information, By Air To Battle – The Official Account Of The British Airborne Divisions, Her Majesty's Stationery Office, 1945
  • Nordyke, Phil, All American, All the Way: The Combat History Of The 82nd Airborne Division In World War II, Motorbooks International, 2005
  • Nordyke, Phil, Four Stars of Valour: The Combat History of the 505th Parachute Infantry Regiment in World War II, Motorbooks, 2006
  • Norton, G.G., The Red Devils – The Story Of The British Airborne Forces, Pan Books Ltd, 1973
  • Otway, T.B.H, Airborne Forces, Adlib Books, 1990
  • Rawson, Andrew, The Rhine Crossing – 9th US Army & 17th US Airborne, Pen & Sword Military, 2006
  • Ryan, Cornelius, A Bridge Too Far, Coronet Books, 1984
  • Saunders, Hilary St. George, The Red Beret – The Story Of The Parachute Regiment 1940–1945, Michael Joseph Ltd, 1954
  • Saunders, Tim, Operation Plunder – The British & Canadian Rhine Crossing, Pen & Sword Military, 2006
  • Tanase, Mircea, The airborne troops during the World War II, Military Publishing House Romania, 2006
  • Tugwell, Maurice, Airborne To Battle – A History Of Airborne Warfare 1918–1971, William Kimber & Co Ltd, 1971
  • Urquhart, R.E., Arnhem, Pan Books, 1960
  • Weeks, John, Assault From The Sky – The History Of Airborne Warfare, David & Charles Publisher plc, 1988
  • Whiting, Charles, American Eagles – The 101st Airborne's Assault On Fortress Europe 1944/45, Eskdale Publishing, 2001
  • Whiting, Charles, "Bounce The Rhine" – The Greatest Airborne Operation In History, Grafton Books, 1987
  • Whiting, Charles Slaughter Over Sicily, Leo Cooper, 1992

Pautan luar sunting