Pathum Wan

Distrik di Bangkok, Thailand

Pathum Wan (Bahasa Thai: ปทุมวัน, disebut [pā.tʰūm wān]) adalah salah satu daripada 50 daerah (khet) Bangkok, Thailand. Daerah ini dibatasi oleh tujuh daerah lain (dari utara mengikut arah jam): Ratchathewi (di seberang terusan Khlong Saen Saep), Watthana, Khlong Toei, Sathon, Bang Rak, Pom Prap Sattru Phai (di sepanjang kanal Khlong Phadung Krung Kasem), dan Dusit.

Pathum Wan
ปทุมวัน
300px
Lokasi Khet di Bangkok
Lokasi Khet di Bangkok
Koordinat: 13°44′41.79″N 100°31′19.92″E / 13.7449417°N 100.5222000°E / 13.7449417; 100.5222000Koordinat: 13°44′41.79″N 100°31′19.92″E / 13.7449417°N 100.5222000°E / 13.7449417; 100.5222000
NegaraThailand
WilayahBangkok
Tempat dudukRong Mueang
Khwaeng4
Keluasan
 • Jumlah8.37 km2 (3.23 batu persegi)
Penduduk
 (2017)
 • Jumlah49,121[1]
 • Kepadatan5,868.69/km2 (15,199.8/batu persegi)
Zon waktuUTC+7 (ICT)
Postal code
10330
Geocode1007

Sejarah sunting

Daerah ini ditubuhkan pada tahun 1914. Ia dinamakan sempena kuil Buddha Wat Pathum Wanaram (secara harfiah bermaksud kuil hutan lotus) dan Sa Pathum Istana yang terletak berdekatan (bermaksud istana kolam teratai). Kedua-duanya dibina atas perintah Raja Mongkut (Rama IV) dan dinamakan begitu kerana banyaknya teratai di Khlong Saen Saep semasa pemerintahannya.

Pentadbiran sunting

 
Peta Distrik
 
Suasana umum Siam Square

Distrik ini dibahagikan kepada empat distrik (khwaeng). (khwaeng).

1. Rong Mueang รองเมือง
2. Wang Mai วังใหม่
3. Pathum Wan  ปทุมวัน
4. Lumphini ลุมพินี

Membeli-belah sunting

Pathum Wan terkenal dengan pusat membeli-belahnya. Pusat Siam adalah yang tertua di kawasan ini. Dibuka pada tahun 1973, ia kini diapit oleh Siam Discovery Centre dan Siam Paragon (dibuka Disember 2005).

Salah satu yang paling ramai dan popular kepada penduduk tempatan dan pelancong ialah MBK Centre (juga dikenali sebagai mah boon krong). Jambatan pejalan kaki yang berhawa dingin di atas Jalan Phaya Thai menghubungkan ke pusat membeli-belah kakak yang sesak, Bonanza Mall, yang kebanyakannya menjual pakaian murah dan aksesori fesyen.

Siam Square, tidak seperti orang lain, adalah kawasan membeli-belah yang terdiri daripada blok bangunan dan banyak jalan kecil yang penuh dengan kedai-kedai. Terdapat dua pawagam di Siam Square, yang dibina pada tahun 1970-an dan dikendalikan oleh rantaian Apex: teater Scala menawarkan satu skrin besar; Lido adalah multi-plex kecil dengan tiga skrin. Satu lagi teater skrin besar yang dibina pada era yang sama, Siam, telah dimusnahkan semasa tindakan keras tentera Thailand 2010. Selain kedai-kedai, sekolah persiapan ujian banyak terdapat di Siam Square.

Persimpangan Ratchaprasong diapit oleh CentralWorld (dahulu World Trade Center dan kemudian Central World Plaza), BigC Ratchadamri, Narayana Phan, pusat membeli-belah Gaysorn dan Central Chit Lom.

Tempat sunting

Sebilangan besar Pathum Wan diduduki oleh organisasi. Berhampiran MBK, Universiti Chulalongkorn adalah universiti tertua di Thailand. Auditorium utama bersama dengan bangunan Fakulti Seni, Maha Chulalongkorn dan Maha Vajiravudh, terkenal dengan reka bentuk mereka. Muzium Teknologi Pengimejan di Fakulti Sains menempatkan koleksi besar kamera dari zaman ke semasa. Di sebelah universiti ialah Hospital Chulalongkorn dan Palang Merah Thailand. Di dalam Palang Merah terdapat ladang ular yang dipanggil Institut Memorial Permaisuri Saovabha (atau Sathan Saovabha dalam bahasa Thai) yang menunjukkan pengambilan racun dan menghasilkan serum untuk merawat snakebites.

Salah satu tarikan pelancong utama adalah rumah Jim Thompson. Ia adalah kompleks rumah kayu Thai yang dahulu Rumah kepada James H.W. Thompson, seorang Amerika yang tinggal di Thailand, mengembangkan industri sutera Thai, dan membawanya ke dunia Barat. Ia kini menjadi muzium yang dipenuhi hiasan antik.

Kuil Erawan di persimpangan Ratchaprasong adalah tempat suci di mana orang-orang datang untuk berdoa dan membuat hasrat untuk Brahma. Bunga, gajah kayu, atau tarian tradisional Thailand dikembalikan apabila keinginan diberikan. Kuil Trimurti dan kuil Ganesha di CentralWorld adalah tempat popular untuk berdoa juga.

Juga di Pathum Wan adalah Royal Bangkok Sports Club (trek lumba kuda yang beroperasi setiap hari Sabtu), Stadium Nasional, dan Lumphini Park, taman pertama di Bangkok. Stadium Tinju Lumphini di mana perlawanan tinju tradisional Thai telah dipindahkan ke tapak baru di Ram Intra Road di Daerah Bang Khen.

Perayaan sunting

Setiap tahun sekitar Krismas dan Tahun Baru, pusat membeli-belah, hotel dan trotoar di daerah membeli-belah Ratchaprasong dihiasi dengan lampu. Ia dimulakan oleh Semenanjung Plaza dan Hotel Regent, dan kemudiannya berkembang menjadi Sogo (kini tidak dapat dipasarkan), Amarin Plaza, CentralWorld, Central Chit Lom, Gaysorn dan banyak lagi. Pentadbiran Metropolitan Bangkok (BMA) menyediakan lampu di sepanjang tiang BTS Skytrain.

Rujukan sunting

  1. ^ "Population and House Report for Year 2017". Department of Provincial Adminstration, Ministry of Internal Affairs. Dicapai pada 2018-04-01. (Search page)