Putera Sabrang Lor (1480?–1521) juga dikenali sebagai Pati Unus ialah Sultan Demak kedua yang memerintah dari 1518 hingga 1521.

Asal-usul dan salasilah sunting

Nama sebenarnya ialah Raden Abdul Qadir, anak Raden Muhammad Yunus dari Jepara. Raden Muhammad Yunus adalah anak kepada seorang mubaligh pendatang dari Parsi yang dikenali sebagai Syeikh Khaliqul Idrus. Mubaligh dan pengembara besar ini datang dari Parsi ke Jawa dan mendarat dan menetap di Jepara pada awal 1400-an Masihi. Nasab Syeikh ini yang nama penuhnya Abdul Khaliq Al Idrus bin Syeikh Muhammad Al Alsiy (meninggal dunia di Parsi) bin Syeikh Abdul Muhyi Al Khayri (meninggal dunia di Palestin) bin Syeikh Muhammad Akbar Al-Ansari (meninggal dunia di Madinah) bin Syeikh Abdul Wahhab. (meninggal dunia di Mekah) bin Syeikh Yusuf Al Mukhrowi (meninggal dunia di Parsi) bin Imam Besar Hadramawt Syeikh Muhammad Al Faqih Al Muqaddam. Imam Faqih Muqaddam, seorang ulama besar yang sangat terkenal pada abad 12-13 M yang merupakan keturunan cucu Nabi Muhammad,

Setelah menetap di Jepara, Syeikh Khaliqul Idrus mengahwini puteri seorang Muballigh dari Gujerat yang pertama kali datang ke Jawa iaitu dari keturunan Syeikh Mawlana Akbar, seorang Ulama besar, Muballigh dan Musafir dari Gujerat, India yang mempelopori dakwah di Asia Tenggara. Salah seorang puteranya ialah Syeikh Ibrahim Akbar yang menjadi pelopor dakwah di bumi Campa (di delta Sungai Mekong, Kemboja) yang kini masih mempunyai perkampungan orang Islam. Salah seorang puteranya dihantar ke Jawa untuk berdakwah, yang dipanggil Raden Rahmat atau dikenali sebagai SUNAN AMPEL. Seorang adik perempuannya dari ibu lain (dari Campa) juga dibawa ke Jawa untuk dipersembahkan kepada Raja Brawijaya sebagai isteri sebagai langkah awal mengislamkan tanah Jawa.

Raja Brawijaya sanggup berkahwin tetapi enggan memeluk Islam secara terbuka. Anak lelaki yang lahir daripada perkahwinan ini bernama Raden Patah. Selepas menjadi Raja Islam pertama, baginda diberi gelaran Sultan Alam Akbar Al-Fattah. Di sini rahsia mengapa Raden Patah diberi gelaran Alam Akbar terbongkar kerana ibunya adalah cucu kepada ulama besar Gujerat Syeikh Mawlana Akbar, yang keturunannya hampir semuanya menggunakan nama Akbar, seperti Ibrahim Akbar, Nurul Alam Akbar, Zainal Akbar. dan lain-lain lagi.

Berbalik kepada kisah Syeikh Khaliqul Idrus, setelah mengahwini puteri seorang ulama Gujerat keturunan Syeikh Mawlana Akbar, lahirlah seorang anak lelaki, Raden Muhammad Yunus, yang setelah berkahwin dengan seorang puteri pegawai Majapahit di Jepara digelar Wong Agung Jepara. Dari perkahwinan ini lahirlah seorang putera yang kemudiannya dikenal sangat cerdik dan berani bernama Abdul Qadir yang setelah menjadi menantu Sultan Demak I Raden Patah diberi gelar Adipati bin Yunus atau dikenali semula sebagai Pati. Unus yang kemudiannya selepas kematiannya di Melaka dikenali umum dengan gelaran PANGERAN SABRANG LOR.

Perkahwinan dengan puteri Kesultanan Demak sunting

Setelah Raden Abdul Qadir dewasa pada awal tahun 1500-an, beliau telah diambil menantu oleh Raden Patah yang telah menjadi Sultan Demak I. Dari pernikahannya dengan putri Raden Patah, Abdul Qadir secara resmi diangkat menjadi Adipati wilayah Jepara (di mana beliau sendiri telah lahir). Disebabkan ayahnya (Raden Yunus) mula dikenali umum, Raden Abdul Qadir lebih kerap dipanggil Adipati bin Yunus (atau anak Yunus). Kemudian, ramai yang memanggilnya dengan nama yang lebih mudah PATI UNUS.

Daripada perkahwinan ini beliau diketahui mempunyai 2 orang anak lelaki. Kedua-dua anak lelakinya, yang merupakan cucu kepada Raden Patah, kemudiannya dibawa bersama dalam ekspedisi besar yang membawa maut yang segera mengubah nasib Kesultanan Demak.

Sehubungan dengan intensitas persaingan dakwah dan perdagangan di Asia Tenggara yang meningkat dengan sangat pesat dengan kejatuhan Malaka ke tangan Portugis pada tahun 1511, Kesultanan Demak mengeratkan hubungan dengan kesultanan Banten-Cirebon yang juga merupakan keturunan Syeikh Mawlana Akbar dari Gujerat. Kerana Sunan Gunung Jati atau Syeikh Syarif Hidayatullah adalah anak kepada Abdullah, anak kepada Nurul Alam, anak kepada Syeikh Mawlana Akbar, manakala Raden Patah, seperti yang disebutkan di atas, adalah ibu kepada cucu Syeikh Mawlana Akbar yang dilahirkan di Campa. Manakala nenek sebelah bapa Pati Unus juga merupakan keturunan Syeikh Mawlana Akbar.

Hubungan yang semakin akrab itu ditandai dengan perkahwinan kedua Pati Unus dengan Ratu Ayu, puteri Sunan Gunung Jati pada tahun 1511. Tidak hanya itu, Pati Unus kemudiannya diangkat menjadi Panglima Armada Islam Bersama yang memimpin armada Kesultanan Banten, Demak. dan Cirebon yang direstui bapa mertuanya sendiri yang menjadi jurulatih umat Islam di Jawa, Syeikh Syarif Hidayatullah bergelar Sunan Gunung Jati. Gelaran baharunya ialah SENAPATI SARJAWALA dengan tugas utama menuntut semula tanah Melaka yang telah jatuh ke tangan Portugis.

Pada tahun 1512 giliran Samudra Pasai jatuh ke tangan Portugis. Ini menjadikan tugas Pati Unus sebagai Panglima Armada Islam di tanah Jawa semakin mendesak untuk dilaksanakan segera. Maka pada tahun 1513 dihantar sebuah armada kecil, Ekspedisi Jihad Pertama, yang cuba menyerbu ke kubu Portugis di Melaka tetapi gagal dan kembali ke Jawa. Kegagalan akibat kekurangan persediaan ini merupakan pengajaran yang berharga untuk membuat persiapan yang lebih baik. Maka ia dirancang untuk membina armada besar 375 kapal perang di Gowa, Sulawesi, yang penduduknya sudah terkenal dengan pembinaan kapal.

Pada tahun 1518 Raden Patah, Sultan Demak I yang bergelar Alam Akbar Al Fattah mangkat, beliau membuat wasiat agar menantunya Pati Unus diangkat menjadi Sultan Demak berikutnya. Maka Pati Unus atau Raden Abdul Qadir bin Yunus, Adipati wilayah Jepara yang berketurunan (Patrilineal) berketurunan Arab dan Parsi, diangkat menjadi Sultan Demak II dengan gelaran Alam Akbar At-Tsaniy.

Jihad menentang Portugis di Melaka sunting

Memasuki tahun 1521, kesemua 375 kapal telah siap, maka walaupun baru 3 tahun menjabat sebagai Sultan, Pati Unus tidak segan-segan meninggalkan segala kemudahan dan kehormatan kehidupan istana, bahkan membawa 2 orang puteranya (yang masih sangat muda) daripada perkahwinannya dengan anak perempuan Raden Patah dan seorang lagi anak lelaki (yang juga masih sangat muda) daripada seorang gundik dengan risiko kehilangan segala-galanya termasuk kesudahan keturunannya, tetapi sesungguhnya Allah memberi ganjaran kepada mereka yang berjuang di jalannya.

Armada perang Islam bersedia berangkat dari pelabuhan Demak dengan restu para Wali pimpinan Sunan Gunung Jati. Armada perang yang sangat besar berbanding dahulu dan sekarang. Dipimpin langsung oleh Pati Unus dengan gelar Senapati Sarjawala yang telah menjadi Sultan Demak II. Dari sinilah sejarah keluarganya akan berubah, sejarah kesultanan Demak akan berubah dan sejarah tanah Jawa akan berubah.

Sebuah armada perang Islam yang sangat besar bertolak ke Melaka dan Portugis telah pun menyediakan pertahanan untuk menyambut armada besar ini dengan berpuluh-puluh meriam besar yang mencuat keluar dari kubu Melaka.

Kapal yang dinaiki Pati Unus terkena bebola meriam ketika beliau sedang menurunkan bot untuk berlabuh di pantai. Dia mati syahid kerana kewajibannya membela saudara seislam yang ditindas oleh penjajah (Portugis) yang berhasrat memonopoli perdagangan rempah ratus.

Sebahagian tentera Islam yang berjaya mendarat kemudiannya berperang hebat selama hampir 3 hari 3 malam sehingga menyebabkan kerugian besar di pihak Portugis, sebab itu sehingga kini Portugis tidak suka menceritakan pertempuran yang dahsyat ini pada tahun 1521. Melalui tapak keturunan Portugis di Melaka (orang Papia Kristang) hanya ada kegagahan Portugis dalam menghalau armada darat Jawa (ekspedisi I) pada tahun 1513 dan armada Johor dalam banyak pertempuran kecil.

Armada gabungan Islam dari Jawa, yang turut mengalami banyak korban, kemudian memutuskan untuk berundur di bawah pimpinan Raden Hidayat, komandan kedua selepas Pati Unus meninggal dunia. Satu sejarah yang tidak jelas siapa Raden Hidayat, kemungkinan komando kedua yang lebih kuat selepas Pati Unus meninggal dunia diambil alih oleh Fadhlulah Khan (Tubagus Pasai) kerana sekembalinya baki Armada Bersama ke Pulau Jawa. , Fadhlullah Khan alias Falthehan alias Fatahillah alias Tubagus Pasailah yang dilantik oleh Syarif Hidayatullah Sunan Gunung Jati sebagai Panglima Armada Bersama yang baharu menggantikan Pati Unus yang syahid di Melaka.

Putera I dan III Pati Unus juga meninggal, manakala putera II, Raden Abdullah, dengan takdir Tuhan untuk meneruskan nasab Pati Unus, terselamat dan bergabung dengan armada yang tersisa untuk pulang ke Jawa. Turut termasuk dalam armada yang pulang ke Jawa ialah beberapa orang tentera Kesultanan Melaka yang memutuskan untuk berpindah ke Jawa kerana negara mereka gagal ditawan semula daripada tangan penjajah Portugis. Keturunan Melayu Melayu ini kemudiannya membantu keturunan Raden Abdullah, anak Pati Unus, mengislamkan tanah Pasundan sehingga menamakan salah satu tempat persinggahan mereka semasa penaklukan di Jawa Barat Tasikmalaya, yang bermaksud Tasik Malaya (Melayu).

Sedangkan Pati Unus, Sultan Demak II yang gugur, kemudian dipanggil oleh rakyat dengan gelar PANGERAN SABRANG LOR atau Pangeran (yang tumbang) di seberang utara. Kepimpinan Armada Gabungan Kesultanan Banten, Demak dan Cirebon segera diambil alih oleh Fadhlullah Khan, yang Portugis panggil Falthehan, dan kemudiannya dipanggil Fatahillah setelah mengusir Portugis dari Sunda Kelapa pada tahun 1527. Fadhlullah Khan mengambil alih atas inisiatif itu. daripada Sunan Gunung Jati, yang juga menjadi bapa mertuanya kerana anak perempuannya, yang menjadi balu Sabrang Lor, telah berkahwin dengan Fadhlullah Khan.