Paus Bonifatius VIII

Paus Bonifatius VIII (Latin: Bonifatius PP. VIII; dilahirkan dengan nama Benedetto Caetani, c. 1230-11 Oktober 1303) adalah ketua Gereja Katolik dan penguasa Negeri Kepausan dari 24 Disember 1294 hingga kematiannya pada tahun 1303. The Keluarga Caetani adalah daripada baronial asal, dengan hubungan dengan kepausan. Beliau berjaya Paus Celestine V, yang mempunyai diturunkan dari takhta kepausan. Boniface menghabiskan kerjaya awalnya di luar negara dalam peranan diplomatik.

Paus
Bonifatius VIII
Uskup Rom
Boniface VIII declaring the Jubilee Year, fresco by Giotto in the Basilica of St. John Lateran
GerejaCatholic Church
Mula Menjawat24 Disember 1294
Tarikh Tamat Jawatan11 Oktober 1303
PendahuluCelestine V
PenggantiBenedict XI
Perintah
Konsekrasi23 January 1295
Menjadi Kardinal12 April 1281
Butiran peribadi
Nama lahirBenedetto Caetani
Kelahiranc. 1230
Anagni, Papal States
Meninggal dunia11 Oktober 1303(1303-10-11) (umur 72–73)
Rome, Papal States
Paus lain bernama Bonifatius

Bonifatius VIII mengemukakan beberapa tuntutan terkuat dari mana-mana paus kepada kekuatan sementara dan rohani. Beliau melibatkan dirinya sering dengan hal ehwal luar negeri, termasuk di Perancis, Sicily, Itali dan Perang pertama kemerdekaan Scotland. Pandangan-pandangan ini, dan campur tangan kronik dalam hal ehwal "duniawi", membawa kepada pertengkaran pahit banyak dengan Albert I dari Jerman, Philip IV dari Perancis, dan Dante Alighieri, yang meletakkan paus dalam bulatan kelapan neraka di dalam bukunya Divine Comedy, antara simoniacs.


Bonifatius men-sistematikan semula undang-undang Kanun dengan mengumpulnya dalam jumlah baru, yang Liber Sextus (1298), yang terus menjadi bahan sumber penting bagi peguam Kanun. Dia menubuhkan tahun pertama "jubilee" Katolik dan mengambil tempat di Rom. Bonifatius pertama kali mengalami konflik dengan Philip IV dari Perancis pada tahun 1296 ketika yang terakhir berusaha untuk memperkukuhkan yang baru lahir negara bangsa dengan mengenakan cukai ke atas paderi dan melarang mereka dari pentadbiran undang-undang. Boniface dikucilkan Philip dan semua orang lain yang menghalang paderi Perancis dari perjalanan ke Holy See, selepas itu Raja menghantar tenteranya untuk menyerang kediaman Paus di Anagni pada 7 September 1303 dan menangkapnya. Bonifatius diadakan selama tiga hari dan dipukul dengan teruk.

Raja Philip IV memberi tekanan Paus Clement V daripada Avignon Papacy ke dalam pementasan a perbicaraan selepas kematian daripada Bonifatius. Dia dituduh sebagai bidaah dan liwat, tetapi tidak ada keputusan terhadapnya yang tersampai.