Paus Gregorius IV ( Latin: Gregorius IV  ; meninggal dunia 25 Januari 844) ialah uskup Rom dan pemerintah Negara- Negeri Kepausan dari Oktober 827 hingga kematiannya. Kepausannya terkenal kerana percubaan kepausan untuk campur tangan dalam pertengkaran antara Maharaja Louis the Pious dan anak-anaknya. Ia juga menyaksikan perpecahan Empayar Carolingian pada tahun 843.

Paus
Gregorius IV
Uskup Rom
Miniatur Paus Gregory IV (s. 840)
GerejaGereja Katolik
Mula MenjawatOktober 827
Tarikh Tamat Jawatan25 Januari 844
PendahuluValentinus
PenggantiSergius II
Perintah
Menjadi Kardinal797
Butiran peribadi
KelahiranRom, Negara Paus
Meninggal dunia25 Januari 844
Rom, Negara Paus
Paus lain bernama Gregorius

Bangkit kepada kepausan sunting

Anak lelaki kepada seorang patrician Rom bernama John, Gregory nampaknya seorang ahli gereja yang bertenaga tetapi lembut, terkenal dengan pembelajarannya. [1] Ditahbiskan sebagai imam semasa kepausan Paus Paschalis I, pada masa kematian Paus Valentinus pada tahun 827, Gregorius adalah imam kardinal Basilika St Mark di Rom . [2] Seperti pendahulunya, Gregorius telah dicalonkan oleh golongan bangsawan, dan para pemilih sebulat suara bersetuju bahawa beliau adalah yang paling layak untuk menjadi uskup Rom . Mereka menemuinya di Basilika Santo Cosmas dan Damian di mana, walaupun bantahannya, dia telah diambil dan ditabalkan di Istana Lateran, selepas itu dia ditabalkan sebagai pilihan paus pada Oktober 827. [3] [4] Peningkatan Gregorius ke tahta paus dipercayai mewakili kesinambungan percubaan untuk mengawal situasi politik tempatan di Rom yang telah bermula semasa Paus Eugenius II. [5]

Pentahbisan Gregorius telah ditangguhkan sehingga 29 Mac 828, apabila dia menerima notis mengenai persetujuan Maharaja Louis the Pious untuk pemilihannya. Kelewatan ini dikuatkuasakan oleh utusan empayar, yang menegaskan bahawa Perlembagaan 824 dengan jelas melarang pentahbisan mana-mana paus terpilih sehingga maharaja itu berpuas hati dengan kesahihan pilihan raya. [6] Dikatakan bahawa maharaja menegur Gregorius kerana cuba untuk menyucikan dirinya sebelum mendapat persetujuan maharaja. [7] Gregorius mematuhi tuntutan ketuanan empayar ini, dan pada tahun 828 dan 829, paus menghantar kedutaan ke Louis untuk perbincangan yang tidak ditentukan.

Pada Januari 829, Gregorius terlibat dalam pertikaian dengan Farfa Abbey mengenai pemilikan tanah monastik tempatan oleh gereja Rom. Di mahkamah yang dikendalikan oleh seorang uskup dan wakil maharaja, dan di hadapan Gregorius, Abbot Ingoald dari Farfa mendakwa bahawa maharaja Frank telah memberikan mereka tanah, dan bahawa Paus Adrian I dan Leo III telah mengambil alih tanah itu. secara haram. [8] Wakil imperial membuat keputusan yang memihak kepada biara, dan bahawa tanah itu akan dipulihkan kepada biara. [9] Walaupun Gregory enggan menerima keputusan itu, tidak ada bukti bahawa dia berjaya membuat keputusan itu dibatalkan. [10]


Nota sunting

  1. ^ Mann, pg. 190; DeCormenin, pg. 218
  2. ^ Mann, pg. 189
  3. ^ Mann, pg. 190
  4. ^ Hughes, Philip, History of the Church, Vol II (1948), pg. 183
  5. ^ Levillain, pg. 644
  6. ^ Levillain, pg. 644; Mann, pg. 191
  7. ^ DeCormenin, pg. 218
  8. ^ Mann, pgs. 191-192
  9. ^ DeCormenin, pg. 219
  10. ^ Mann, pg. 192

Rujukan sunting

  • Levillain, Philippe, The Papacy: Gaius-Proxies, Routledge (2002)
  • Mann, Horace K., The Lives of the Popes in the Early Middle Ages, Vol. II: Paus Semasa Empayar Carolingian, 795-858 (1906)
  • DeCormenin, Louis Marie; Gihon, James L., A Complete History of the Popes of Rome, from Saint Peter, the First Bishop to Pius the Ninth (1857)

Pautan luar sunting