Paus Hadrianus IV (Latin: Adrianus IV; dilahirkan sebagai Nicholas Breakspear (atau Brekespear);[1] s. 1100[note 1] – 1 September 1159, juga Hadrian IV),[3] adalah ketua Gereja Katolik dan penguasa Negeri Kepausan dari 4 Disember 1154 hingga kematiannya pada tahun 1159. Dia adalah satu-satunya orang Inggeris yang pernah menjadi paus.

Paus
Hadrianus IV
Bishop of Rome
Hadrianus IV digambarkan dalam Kronologi Perang Salib, separuh kedua abad ke-12
GerejaCatholic Church
Mula Menjawat4 December 1154
Tarikh Tamat Jawatan1 September 1159
PendahuluAnastasius IV
PenggantiAlexander III
Perintah
Menjadi Kardinal1146
Butiran peribadi
Nama lahirNicholas Breakspear
Kelahirans. 1100
Abbots Langley, Hertfordshire, Kerajaan England
Meninggal dunia1 September 1159(1159-09-01) (umur 58–59)
Anagni, Negeri Paus, Empayar Rom Suci
Paus lain bernama Hadrianus

Hadrianus dilahirkan di Hertfordshire, England, tetapi sedikit yang diketahui tentang kehidupan awalnya. Walaupun dia nampaknya tidak mendapat banyak persekolahan, ketika masih muda dia pergi ke Perancis di mana dia bersekolah Arles, belajar undang-undang. Beliau kemudiannya mengembara ke Avignon, di selatan, di mana dia bergabung Abbey of Saint-Ruf, Avignon [fr]. Di sana beliau menjadi canon regular dan akhirnya dilantik sebagai abbot. Beliau mengembara ke Rom beberapa kali, di mana beliau nampaknya telah menarik perhatian Paus Eugene III, dan dihantar dalam misi untuk Catalonia di mana Reconquista telah cuba untuk menuntut semula tanah dari Islam Al-Andalus. Sekitar masa ini biara beliau mengadu kepada Eugene bahawa Breakspear terlalu berat disiplin, dan untuk menggunakan dia sebagai papal legate serta untuk menenangkan sami-sami, beliau telah dilantik Biskop Albano sekitar tahun 1149.

Sebagai bishop, Breakspear tidak lama lagi dihantar pada misi diplomatik yang lain, kali ini untuk Scandinavia. Di tengah-tengah perang saudara Breakspear menyusun semula Gereja di Norway dan kemudian berpindah ke Sweden. Di sini, beliau amat diiktiraf oleh rakyat, dan apabila dia meninggalkan, pencatat Sejarah memanggilnya seorang kudus. Breakspear kembali ke Rom pada tahun 1154; pengganti Eugene Pope Anastasius IV beliau meninggal dunia beberapa minggu sebelum ini. Atas sebab-sebab yang sekarang tidak diketahui, tetapi mungkin atas permintaan pendahulunya, Breakspear dipilih sebagai paus seterusnya oleh Kardinal. Dia tidak dapat menyelesaikan perkhidmatan penobatannya, bagaimanapun, kerana keadaan politik di Roma, yang pada masa itu adalah sarang'bidaah'dan republikanisme. Adrian tegas dipulihkan pihak berkuasa paus di sana, tetapi isu dasar utama yang lain-hubungan dengan yang baru dinobatkan Maharaja Suci Rom, Frederick I- bermula dengan teruk dan semakin teruk. Setiap pihak, akibat daripada kejadian yang memburukkan lagi, mendapati sesuatu untuk mengutuk yang lain. Akibatnya, Adrian memasuki pakatan dengan Maharaja Byzantine, Manuel I Komnenos yang berminat untuk menegaskan semula kuasanya di selatan Itali, tetapi tidak dapat berbuat demikian kerana Penjajahan raja-raja Norman di rantau ini, sekarang di bawah William I dari Sicily.


Perikatan Hadrianus dengan Maharaja Byzantine datang kepada apa-apa, sebagai William tegas mengalahkan Manuel dan memaksa Hadrianus untuk datang kepada terma di Perjanjian Benevento. Ini milik Maharaja Frederick lebih, kerana dia melihat ia sebagai penolakan perjanjian mereka yang ada. Hubungan semakin memburuk ketika Frederick menuntut sejumlah besar wilayah di utara Itali. Hubungan Adrian dengan negara kelahirannya, bagaimanapun, nampaknya tetap baik. Sudah tentu, dia mandi Biara St Albans dengan keistimewaan, dan dia nampaknya telah dikemukakan Raja Henry II politik di mana dia boleh. Paling terkenal, dalam 1158 Adrian sepatutnya telah diberikan Henry Lembu kepausan Laudabiliter, yang dianggap telah memberi kuasa kepada Henry untuk menyerang Ireland. Henry tidak melakukannya, bagaimanapun, selama 14 tahun lagi, dan para sarjana tidak pasti sama ada lembu itu pernah wujud.

Berikutan kematian Hadrianus di Anagni, terdapat ketidakpastian mengenai siapa yang akan menggantikannya, dengan kardinal pro dan anti - imperialis memilih calon yang berbeza. Walaupun Paus Alexander III secara rasmi mengambil alih, pemilihan berikutnya antipope menyebabkan perpecahan selama 22 tahun. Para sarjana telah membahaskan keperibadian Adrian secara meluas. Sebilangan besar sifat positif—program pembinaannya dan penyusunan semula kewangan kepausan, misalnya-telah dikenal pasti, terutama dalam konteks pemerintahan yang singkat. Dia juga menentang kekuatan yang kuat di luar kawalannya, yang, walaupun dia tidak pernah mengalahkan mereka, dia berjaya dengan berkesan.

  1. ^ Eden 2006.
  2. ^ Poole 1969, m/s. 295.
  3. ^ Parry 1997.


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "note" ada tetapi tag <references group="note"/> yang sepadan tidak disertakan