Paus Leo III (meninggal dunia 12 Jun 816) ialah paus ke-96 dari 26 Disember 795 hingga kematiannya. Dilindungi oleh Charlemagne daripada penyokong pendahulunya, Adrian I, Leo kemudiannya mengukuhkan kedudukan Charlemagne dengan menobatkannya sebagai maharaja . Pertabalan itu tidak dipersetujui oleh kebanyakan orang di Konstantinopel, walaupun Byzantine, yang menduduki dengan pertahanan mereka sendiri, tidak dalam kedudukan untuk menawarkan banyak tentangan kepadanya.

Paus Santo
Leo III
GerejaGereja Katolik
Mula Menjawat27 December 795
Tarikh Tamat Jawatan12 Jun 816
PendahuluHadrianus I
PenggantiStephanus IV
Butiran peribadi
Kelahiran750
Rom, Ravenna, Empayar Rom Timur
Meninggal dunia12 Jun 816(816-06-12) (umur 65–66)
Rom, Negeri Paus
Penghormatan Sebagai Santo
Pesta12 Jun
Dihormati
Paus lain bernama Leo

Kelahiran sunting

Menurut Liber Pontificalis, Leo adalah " bangsa Rom, anak kepada Atzuppius" ( natione romanus ex patre Atzuppio ). Chronicon Anianense mengatakan, lebih khusus lagi, bahawa dia "dilahirkan di Rom kepada Asupius dan Elizabeth" ( natus rome ex patre asupio matre helisabeth ). [1] Biasanya dianggap berasal dari Yunani, nama bapanya mungkin menunjukkan latar belakang Arab . [2] Orang terdahulu dengan nama atau nama panggilan yang sama, Atzypios, adalah musuh ikonoklas , iaitu John dari Damsyik . [3]

Leo nampaknya tahu bahasa Yunani. Dia dijadikan kardinal-imam Santa Susanna oleh Paus Hadrianus I, dan nampaknya juga vestiarius, atau ketua perbendaharaan paus, atau almari pakaian. [4] [5]

Dia dipilih pada 26 Disember 795, hari Adrian saya dikebumikan, dan ditahbiskan pada hari berikutnya. Ada kemungkinan bahawa tergesa-gesa ini mungkin disebabkan oleh keinginan pihak Rom untuk menghalang sebarang gangguan oleh orang Frank . Dengan surat yang memberitahu penguasa Frank Charlemagne bahawa dia telah dipilih secara sebulat suara sebagai paus, Leo menghantar kepadanya kunci pengakuan St Petrus, dan standard bandar, dan meminta utusan. Ini dia lakukan untuk menunjukkan bahawa dia menganggap raja Frank sebagai pelindung Takhta Suci. [4] Sebagai balasan, Charlemagne menghantar surat ucapan tahniah dan sebahagian besar harta karun yang telah ditangkap oleh raja daripada Avar. [6]

  1. ^ Philipp Winterhager, Migranten und Stadtgesellschaft im frühmittelalterlichen Rom: Griechischsprachige Einwanderer und ihre Nachkommen im diachronen Vergleich (De Gruyter, 2020), p. 261.
  2. ^ Hans-Georg Beck, "Die Herkunft des Papstes Leo III", Frühmittelalterliche Studien: Jahrbuch des Instituts fur Frühmittelalterforschung der Universität Münster, 3 (1969): 131–137.
  3. ^ John R. Martindale (ed.), Prosopography of the Byzantine Empire, Vol. 1 (641–867) (Online ed., 2014), s.v. Atzuppius 1 (which presumes that Leo III's father was also a native of Rome) and Atzypios 1.
  4. ^ a b Templat:Catholic Encyclopedia
  5. ^ Miranda, Salvador. "Leone (?-816)". The Cardinals of the Holy Roman Church – Biographical Dictionary. Florida International University. Dicapai pada 2018-04-24.
  6. ^ Templat:Catholic Encyclopedia