Paus Lucius I Adakah biskop Rom dari 25 Jun 253 hingga kematiannya pada 5 Mac 254. Dia dibuang segera setelah pentahbisannya, tetapi mendapat izin untuk kembali. Beliau telah tersilap diklasifikasikan sebagai syahid dalam penganiayaan oleh Maharaja Valerian, yang tidak bermula sehingga selepas kematian Lucius.

Paus St.
Lucius I
Uskup Rom
GerejaGereja Katolik
Mula Menjawat25 Jun 253
Tarikh Tamat Jawatan5 March 254
PendahuluCornelius
PenggantiStephanus I
Butiran peribadi
KelahiranRom, Empayar Rom
Meninggal dunia5 Mac 254
Rom, Empayar Rom
Paus lain bernama Lucius

Kehidupan sunting

Lucius dilahirkan di Rom. Tidak ada yang diketahui mengenai keluarganya kecuali nama bapanya, Porphyrianus. Dia dipilih mungkin pada 25 Jun 253. Pilihan raya itu berlaku semasa penganiayaan yang menyebabkan pembuangan negeri sebelumnya, Cornelius, dan dia juga dibuang segera setelah penahbisannya, tetapi berjaya mendapatkan izin untuk kembali.[1]

Lucius dipuji dalam beberapa surat Cyprian (Lihat surat. lxviii. 5) kerana mengutuk Novasi kerana keengganan mereka untuk menyesuaikan diri dengan Komuni Kristian yang bertaubat kerana telah luput di bawah penganiayaan.

  1. ^ Kirsch, Johann Peter (1910). "Pope St. Lucius I" in The Catholic Encyclopedia. Vol. 9. New York: Robert Appleton Company.