Pearl Krabs ialah watak fiksyen dalam siri animasi televisyen Amerika, SpongeBob SquarePants. Watak ini disuarai oleh Lori Alan dan muncul buat pertama kali pada episod Squeaky Boots pada 4 September 1999. Watak tersebut telah dicipta dan direka bentuk oleh ahli biologi marin, Stephen Hillenburg.

Pearl Krabs
Watak SpongeBob SquarePants
Kemunculan pertama "Squeaky Boots"
Dicipta oleh Stephen Hillenburg
Disuarakan oleh Lori Alan
Informasi
SpesiesPaus sperma
JantinaBetina
PekerjaanPenolong di Pusat Membeli-Belah Bikini Bottom, bakal pemilik Krusty Krab
Saudara
  • Mr. Krabs (bapa)
  • Mama Krabs (nenek)
  • Redbeard Krabs (datuk moyang)

Pearl adalah ikan paus sperma remaja yang tinggal di dalam sauh dengan ayahnya yang tamak, Mr. Krabs, pengasas restoran Krusty Krab yang terkenal. Pearl akan mewarisi restoran dan menjadi pemiliknya apabila dia semakin tua.[1] Dia kini bekerja di pusat membeli-belah Bikini Bottom. Identiti dan di mana ibu Pearl adalah misteri dalam program, yang tidak pernah dijelaskan secara langsung.

Kerana dia adalah ikan paus dan kebanyakan watak-watak lain adalah organisma kecil, Pearl digambarkan sebagai sangat tinggi dan berat. Saiznya berbanding dengan watak lain sering digunakan; Sebagai contoh, dia dapat menggoncang Krusty Krab keseluruhan apabila dia melompat dan dapat mengisi seluruh bangunan dengan air mata apabila dia menangis.[2] Lantai kediaman Krabs dilengkapi dengan palam longkang sehingga rumah dapat dikosongkan setelah Pearl menangis atau memancarkan air dari lubang pipa.[3]

Mr Krabs cuba menarik minat Pearl untuk bekerja di Krusty Krab tetapi Pearl tidak mahu bekerja di sana sehingga dia merupakan lulusan dari sekolah menengah, mempercayai ia akan menjejaskan kehidupan sosialnya.[4] Walaupun demikian, dia menguruskan Krusty Krab apabila Mr Krabs tidak boleh menguruskan untuk sementara,[5] dan menjadi pekerja lain apabila diperlukan.[6] Sebagai ikan paus sperma, Pearl mempunyai otak terbesar dari mana-mana penduduk Bikini Bottom dan bijak dalam matematik. Mr Krabs telah cuba menggunakan ini untuk kelebihannya sendiri dan mahu Pearl akhirnya menjadi penjaga buku untuk restorannya.[7]

Watak ini telah dipaparkan dalam pelbagai barangan, termasuk mainan, angka koleksi, dan permainan video. Dia juga muncul dalam filem 2004, The SpongeBob SquarePants Movie dan sekuelnya pada 2015, The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water.

Rujukan sunting

  1. ^ Kyle Jarrow (June 7, 2016). The SpongeBob Musical (Broadway musical). Tina Landau.
  2. ^ Writers: Sherm Cohen, Aaron Springer, Peter Burns (October 2, 1999). "The Chaperone". SpongeBob SquarePants. Musim 1. Episod 12a. Nickelodeon.
  3. ^ Writers: Josh Androsky, Daniel Dominguez (May 3, 2016). "Married to Money". SpongeBob SquarePants. Musim 9. Episod 196b. Nickelodeon.
  4. ^ Writers: Walt Dohrn, Paul Tibbitt, Doug Lawrence (October 26, 2000). "Bossy Boots". SpongeBob SquarePants. Musim 2. Episod 22b. Nickelodeon.
  5. ^ Writers: Luke Brookshier, Nate Cash, Dani Michaeli (January 28, 2011). "Welcome to the Bikini Bottom Triangle". SpongeBob SquarePants. Musim 7. Episod 140b. Nickelodeon.
  6. ^ Banks, Steven (September 12, 2006). For the Love of Bubbles. Simon & Schuster. m/s. 43. ISBN 978-1416916338.
  7. ^ "Meet the Characters: Pearl, the Teenage Whale". Nickelodeon Asia. Viacom International. Diarkibkan daripada yang asal pada August 12, 2004. She’s gifted in math, so naturally her father tries to interest her in the exciting life of restaurant bookkeeping. Cite has empty unknown parameter: |deadurl= (bantuan)

Pautan luar sunting