Pecal

Makanan tradisi kaum Jawa yang berasal daripada pulau Jawa

Pecal adalah salad tradisional Jawa yang terdiri daripada sayur-sayuran bercampur dengan kuah kacang, biasanya disajikan dengan nasi kukus atau kadang-kadang dengan lontong atau ketupat.[1][2] Sos kacang yang digunakan dalam pecal juga serupa dengan gado-gado. Sos kacang untuk pecal tidak mempunyai santan.[1] Namun pecal telah dikaitkan dengan masakan Jawa, sementara gado-gado biasanya dikaitkan dengan masakan Betawi dan Sunda. Di Indonesia, ia dipanggil sebagai pecel[3] seperti yang diperkenalkan oleh masyarakat Jawa. Pecal juga sangat popular di Suriname, di mana ia diperkenalkan oleh Jawa Suriname.

Pecal
Nama alternatifPecel
JenisSos, makanan Sunting ini di Wikidata
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauJawa
Dicipta olehMasakan Jawa
Suhu penghidanganSuhu bilik
Bahan utamasayuran dalam sos kacang
Bahan yang biasa digunakanKacang panjang, Cili, Tamarindus indica, bawang putih, onion as food Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Bahan sunting

Pecal terdiri daripada kangkung, bayam, tauge, kacang panjang, timun, daun ubi kayu dan daun kemangi yang direbus atau dicelur, dicurahkan dengan kuah kacang, yang dibuat dari kacang tanah goreng yang dikisar dan dicampur dengan air, garam, gula melaka, jus asam jawa, cili, lengkuas, daun limau purut, kencur dan bawang putih. Hidangan tambahan tambahan boleh ditambah dalam hidangan pecel, seperti tempe dan tauhu goreng, bergedel kentang, bakwan jagung dan rempeyek atau keropok.

Variasi sunting

Sayur-sayuran yang digunakan dalam pecal mungkin berbeza-beza, dan resipi kuah kacang mungkin sedikit berbeza di kalangan rantau di Jawa. Asal-usul pecal berasal dari kota Madiun atau Ponorogo di Jawa Timur, Indonesia, kerana ia memiliki jenis pecal yang paling terkenal, dan juga karena sate Ponorogo menggunakan sejenis kuah kacang yang biasa digunakan dalam pecal. Walau bagaimanapun, pecal boleh didapati di kebanyakan kampung dan bandar raya berpenduduk Jawa. Pecal boleh dibuat di rumah atau dihidangkan di restoran Jawa, warung, atau penjaja jalanan yang berjalan dari rumah ke rumah dengan raga buluh yang berisi bahan-bahannya.

Di Malaysia, hidangan pecal masih terkenal di kalangan masyarakat Jawa. Ia boleh didapati di pasar-pasar jaja seperti di Bagan Datoh, Perak.

 
Pecal Solo, disaji di sebuah restoran di Solo, Jawa Tengah

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Resipi Pecel (Java Style Salad dengan Sambal Kacang)
  2. ^ Vegetable Salad with Peanut Sauce, Pecel Error in Webarchive template: Empty url.
  3. ^ "Buffet features favourite dishes of Malaysia's first four prime ministers". The Star (Malaysia). 31 July 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 September 2013. Dicapai pada 26 August 2013. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)