Pekan Kuah merupakan sebuah bandar peranginan dan pintu masuk utama ke Pulau Langkawi, Kedah, Malaysia. Arca helang yang merupakan simbol Langkawi yang terkenal terletak di bandar ini.

Kuah
Pekan Kuah is located in Bumi
Pekan Kuah
Pekan Kuah (Bumi)
Koordinat: 6°19′N 99°51′E / 6.32°N 99.85°E / 6.32; 99.85Koordinat: 6°19′N 99°51′E / 6.32°N 99.85°E / 6.32; 99.85
Negara Malaysia
Negeri Kedah
DaerahDaerah Langkawi
Pentadbiran
 • Yang Di-Pertua (MPLBP)Tunku Iskandar Shah Tunku Muszaffar Shah
Penduduk
 (2015)
 • Jumlah30,000[1]

Pekan Kuah mendapat namanya daripada peristiwa kuah gulai yang tertumpah mengenangi kawasan itu. Periuk yang berisi air panas tertumpah ke tempat yang dinamai Ayer Hangat, lantas menyerap ke sebuah paya yang kini dikenali Kisap. Selat Cincin dipercayai berasal daripada pemegang jag air yang terpelanting membelah Pulau Langkawi dan Pulau Terutau.

Pergaduhan gergasi antara Mat Chinchang dan Mat Raya yang berlanjutan menyebabkan kilat dan petir sambar-menyambar, sehingga sekelip mata kedua-duanya menjelma menjadi gunung kini Gunung Matcincang dan Gunung Raya. Mat Samar yang cuba meleraikan pergaduhan itu gagal sehingga bertukar rupa menjadi bukit yang puncaknya terbelah dua iaitu Bukit Samar sekarang.[2] Kuah mempunyai pelbagai hotel tetapi tidak ada pusat peranginan, kerana bandar ini tidak mempunyai pantai yang betul walaupun terletak di tepi laut. Selain itu, kehidupan malam di Kuah kebanyakannya makan di restoran makanan laut, walaupun terdapat beberapa bar dan pub yang terletak di beberapa hotel.

Namun, Kuah menawarkan banyak kemudahan dan tarikan, menjadikannya tempat yang mudah dan menarik untuk dikunjungi walaupun kekurangan pantai dan tempat-tempat malam. Hari ini, Kuah berkembang pesat sebagai pusat perdagangan dengan kompleks membeli-belah, restoran, kedai makanan segera, hotel dan kedai kraftangan.

Tarikan Perlancongan sunting

 
Pandangan arca helang di Dataran Lang di Pekan Kuah, Langkawi

Walaupun Kuah lebih banyak pusat komersial dan kawasan membeli-belah, terdapat beberapa tempat menarik yang boleh anda kunjungi di Kuah. Kebanyakannya adalah taman rekreasi di mana anda boleh menikmati rehat secara nyaman serta angin lembut dari laut.

Dataran Lang sunting

"Dataran Lang" adalah lokasi arca besar dalam bentuk helang laut bertengger di atas batu dalam keadaan pra-penerbangan. Patung setinggi 12 meter ini menyambut pelawat yang datang ke Kuah dengan feri ketika mereka naik ke jeti. Burung helang adalah lambang Pulau Langkawi kerana namanya dianggap oleh sesetengahnya berasal dari kata Melayu untuk helang. Dataran ini adalah kawasan landskap dengan kolam, teres dan jambatan, di mana pengunjung boleh bersiar-siar dan melihat laut.[3]

Taman Legenda sunting

 
Taman Legenda Langkawi

Taman Legenda Langkawi adalah kawasan rekreasi yang dibuka pada 27 April 1996 yang didedikasikan untuk warisan mitos dan dongeng Langkawi. Taman ini meliputi kawasan seluas 50 hektar tanah yang ditebusguna, dan lebih banyak daripada 'taman taman' terbuka yang memaparkan ukiran, taman indah, kolam dan air pancut, dan pokok buah-buahan yang tumbuh di sekitar laluan dan di sepanjang kolam.[4]

Bersama dengan tumbuh-tumbuhan berbunga, taman itu mempunyai 17 patung yang menggambarkan banyak legenda yang terdapat di Langkawi, seperti pertarungan antara dua gergasi yang membawa kepada pembentukan Mat Cincang dan Pegunungan Raya, burung mitos dan dongeng-dongeng puteri. Di samping itu, terdapat 4 tasik buatan dan pantai buatan manusia untuk melengkapkan pemandangan indah. Taman ini dibuka dari pagi hingga lewat malam dan berada dalam jarak berjalan kaki dari jeti.

Taman CHOGM sunting

 
Struktur binaan di Taman CHOGM, Pekan Kuah, Langkawi

Bersebelahan Taman Legenda adalah Taman CHOGM, yang dibina untuk memperingati Ketua Komanwel Mesyuarat Kerajaan 1989 (CHOGM) di Malaysia. Langkawi merupakan destinasi berundur untuk ketua-ketua Kerajaan yang menghadiri majlis tersebut. Sehingga baru-baru ini Taman ini membawa bendera semua Bangsa-Bangsa Persemakmuran yang mengambil bahagian. Taman ini mempunyai pantai buatan manusia di sebelahnya dan kawasan bermain kanak-kanak.[5]

Masjid Al-Hana sunting

 
Masjid Al-Hana

Masjid Al-Hana adalah salah satu masjid terbesar dan paling popular di Langkawi. Ia terletak di Kuah untuk menampung pengunjung Muslim dan membolehkan pengunjung yang melihat senibina. Masjid ini menggabungkan motif dan ukiran dari Uzbekistan bersama dengan unsur Melayu tradisional. Masjid ini dibuka oleh Perdana Menteri Malaysia yang pertama Tunku Abdul Rahman pada tahun 1959.

Pusat membeli belah sunting

Jetty Point Mall sunting

 
Jeti Kuah

Jetty Point Mall menikmati lokasi strategik dengan menjadi sebahagian daripada kompleks jeti itu sendiri. Ini menjadikan tempat membeli-belah yang kerap kali terakhir untuk pelawat sebelum mereka turun ke feri ke tanah besar. Bertempat dengan pusat membeli-belah banyak kedai yang menjual pelbagai barang bebas cukai. Di samping itu, terdapat kafe, kedai roti dan kedai makanan segera seperti KFC dan Starbucks dengan akses internet tanpa wayar.

Langkawi Fair Shopping Mall sunting

Langkawi Fair Shopping Mall adalah salah satu pusat membeli-belah terbesar di Langkawi dengan lebih daripada 100 kedai-kedai individu dan pasaraya bersebelahan dengan kedai jabatan. Barangan bebas cukai, bersama-sama dengan cenderahati, pakaian fesyen, pakaian sukan dan barangan elektronik, boleh dibeli di sini. Kemudahan lain termasuk kedai makanan segera, mahkamah makanan, penukar wang dan kaunter maklumat untuk pelancong.

Teow Soon Huat sunting

"Teow Soon Huat" adalah pusat membeli-belah bebas cukai dengan lebih daripada 40 cawangan, 8 kedai makanan dan minuman termasuk galeri makanan, kedai serbaneka dan pasar raya yang menjual makanan segar, beku dan makanan dalam tin. Ini adalah salah satu tempat yang paling popular untuk berbelanja di Langkawi walaupun terletak di pinggir Kuah. Dengan tema berorientasikan keluarga, seseorang boleh mencari komoditi isi rumah, pakaian keluarga, elektronik dan barangan runcit selain pakaian fesyen, tembakau, minuman keras, kuih-muih, cenderamata tempatan dan beg bagasi semua pada harga bebas cukai. Perkhidmatan termasuk pertukaran wang, ATM dan kaunter maklumat pelancongan. Satu-satunya panggung wayang di Langkawi terletak di tingkat 10 dan terdapat tempat meletak kereta yang banyak terdapat di lokasi dan juga di tempat letak kereta pelbagai peringkat yang terletak di pusat beli-belah.

Pusat Beli Belah Saga sunting

Pusat Beli Belah Saga merupakan salah satu kompleks membeli-belah yang paling terkenal di Langkawi. Ia menyediakan pelbagai barangan isi rumah dan makanan seperti wain, bir, arak, kuih-muih, makanan kering dan tembakau dengan harga bebas cukai. Mainan, kasut, seramik dan wain kristal juga disediakan.

Haji Ismail Group sunting

Salah satu tempat paling terkenal untuk membeli-belah ialah Haji Ismail Group (HIG), ia mempunyai premis baru yang terletak di Kuah bernama Kompleks Kumpulan Haji Ismail. Kompleks belanja menjual pelbagai barangan seperti coklat dan bahan makanan lain, peralatan dapur, perabot rumah tangga, batik dan pakaian.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Major Cities in Malaysia Population 2015". World Population Review. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-10-22. Dicapai pada 2018-12-25.
  2. ^ Mohamed Zahir Haji Ismail (2000). The Legends of Langkawi. Utusan Publications & Distributors. m/s. 94.
  3. ^ "Langkawi Eagle Square - Dataran Lang". Langkawi info.
  4. ^ "Lagenda Langkawi Dalam Taman". Langkawi info.
  5. ^ "CHOGM Park, Langkawi". Langkawi Insight.