Labu, Negeri Sembilan

petempatan di Negeri Sembilan
(Dilencongkan dari Pekan Labu)

Labu adalah sebuah bandar kecil yang terletak dalam daerah Seremban di Negeri Sembilan, Malaysia. Bandar ini terletak di antara bandar Seremban dengan Nilai. Stesen Komuter Labu, terletak di bandar Labu. Stesen ini menghubungkan Rawang-Seremban dan sepanjang laluannya berhenti di beberapa stesen seperti Mid Valley dan KL Sentral.

Labu
Sebuah stesen keretapi Labu yang terletak di Labu.

Sejarah sunting

Menurut catatan buku susunan Datuk Abdul Samad Idris, 'Negeri Sembilan dan Sejarahnya' Labu telah dibuka ketika era pemerintahan Datuk Undang Sungai Ujong Kelapan, Y.A.M Dato' Klana Petra Sri Jaya, Dato' Kelana Leha (1780-1800 masehi). Dato' Kelana Leha telah memberi kebenaran kepada Dato' Mangkun untuk membuka Labu. Beliau telah diberi gelaran "Dato' Bergajah Tunggal".

Semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu, Labu menjadi salah satu tempat yang menjadi markas tentera Jepun. Ini memandangkan terdapatnya landasan keretapi yang menjadi penghubung antara utara dan selatan. Terdapat banyak kubu di sekitar kawasan stesen Labu. Walau bagaimanapun, dengan pembinaan landasan keretapi berkembar pada tahun 1995, kesan - kesan ini telah terhapus.[perlu rujukan]

Labu juga pernah menjadi tempat mendaratnya helikopter yang membawa presiden Amerika Syarikat Lyndon B. Johnson sempena lawatan beliau ke Felda LBJ[1] yang dinamakan sempena nama beliau juga dikenali dengan Labu Jaya.[2]o'

Di sini juga terdapat peninggalan kampung baru Cina, peninggalan bekas darurat.

Kampung Gadong Jaya sunting

Tanah rancangan di Kampung Gadong Jaya telah diberikan kepada Melayu, Cina dan India. Kampung ini diduduki oleh 65% orang Melayu, 25% orang Cina dan 15% orang India. Majoriti adalah orang Melayu. Pada tahun 1960, di sini tidak ada jalan yang sempurna. Walau bagaimanapun, penduduk-penduduk di Kg Gadong Jaya mengusahakan untuk membina jalan bertanah merah tetapi ada juga sebilangan penduduk melarikan diri kerana tidak menyesuaikan di kawasan ini kerana tiada saluran air, elektrik dan sebagainya.

Pelancongan sunting

Terdapat tempat-tempat menarik yang perlu dilawati oleh orang ramai seperti Homestay Kampung Pelegong yang menyediakan perayaan pesta buah-buahan setahun sekali. Terdapat juga jeram yang begitu sejuk airnya dikenali sebagai Jeram Tebrau. Bagi yang meminati untuk mengkaji kehidupan masyarakat peribumi Orang Asli, boleh menjejaki perkampungan mereka di Kampung Tekir.

Pengangkutan sunting

 
Labu dapat dicapai di persimpangan Bandar Ainsdale di Lebuhraya Utara-Selatan Jajaran Selatan.

Labu dihubungi dengan jalan raya melalui Nilai mengikut arah utara dan dari Seremban mengikut arah Selatan. Selain itu, Labu juga boleh dihubungi melalui laluan keretapi.

Ekonomi sunting

Penduduk tempatan kebanyakannya bekerja dalam sektor kerajaan dan sebahagian kecilnya mengusahakan pertanian dan penternakan.

Pendidikan sunting

Terdapat beberapa sekolah yang menjadi nadi pendidikan di Labu antaranya:

Rujukan sunting