Pelancongan di Kanada

Sebagai negara makmur, Kanada memiliki pelancong negeri dan asing yang besar industri. Dengan jadinya Negara kedua terbesar di dunia, pelbagai geografi Kanada yang luar biasa adalah penarik pelancong yang signifikan. Banyak pelancongan negeri ini berpusat di sekitar empat Kanada bandar terbesar, Toronto, Montreal, Vancouver, dan Ottawa, yang terkenal akan budayanya, keragaman, serta yang banyak taman negara dan tempat-tempat bersejarah.

Seorang jurupandu di Centre Block Bukit Parlimen.

Kanada provinsi dan wilayah sunting

British Columbia sunting

 
Canada Place dan Burrard Inlet.

British Columbia adalah provinsi paling barat Kanada dan menyentuh Lautan Pasifik. Musim sejuk di daerah pantai yang relatif hangat dibandingkan dengan seluruh Kanada. British Columbia dibagi menjadi 6 daerah:

  • Vancouver, Pantai & Gunung
  • Thompson Okanagan
  • Cariboo Coast Chilcotin
  • Northern British Columbia
  • Kootenay Rockies
  • Pulau Vancouver

British Columbia (BC) adalah provinsi Kanada paling bergunung dan mempunyai beberapa pemandangan pergunungan paling spektakuler di dunia. Alpine ski adalah seri utama untuk provinsi. Provinsi ini memiliki sekitar 33 tempat peranginan ski besar menyebar dari Pulau Vancouver ke sempadan Alberta. Whistler, British Columbia, terletak di Pantai Mountains kasar, secara tekal di peringkat apabila tujuan tempat peranginan ski # 1 di Amerika Utara [1] Diarkibkan 2007-06-25 di Wayback Machine dan co-host dalam 2010 Sukan Olimpik Musim Sejuk.

Vancouver, kawasan metropolitan terbesar Kanada barat dari Toronto, merupakan salah satu bandar di Kanada yang paling multi-budaya. Ada sebuah komuniti besar orang dari [2] asal Asia. Vancouver adalah sebuah bandar pelabuhan dan menyediakan pemandangan indah pergunungan dan laut.

Tempat-tempat menarik di Vancouver

Vancouver adalah rumah pada

Victoria, British Columbia, terletak pada pemandangan Vancouver Island, adalah destinasi pelancongan utama Kanada menarik berjuta-juta pengunjung setiap tahun. Kegiatan popular bagi pelancong adalah ikan paus menonton, menikmati Busking di daerah pelabuhan dalam dan dunia melawat terkenal Butchart Gardens.

Long Beach (Pacific Rim Taman Nasional) dan komuniti Tofino dan Ucluelet adalah kawasan pelancong popular. Tofino, sebuah bandar yang hanya beberapa ribu, tuan rumah lebih dari satu juta pengunjung setiap tahunnya. Banyak tempat peranginan yang baru dibina di kawasan tersebut untuk mengakomodasi peselancar, pecinta pantai, pemerhati badai dan pegolf.

Paus menonton adalah umum di sepanjang daerah pesisir BC seperti badai Pasifik menonton di sepanjang pantai barat Pulau Vancouver selama bulan-bulan musim sejuk.

Wain pelancong yang umum dalam Okanagan Valley, anggur BC dan negeri kebun. Daerah Lembah Okanagan mempunyai beberapa pantai terbaik dan suhu musim panas terpanas di Kanada, serta hanya gurun panas Kanada sekitar bandar Osoyoos. Ada lapangan golf 53 dan dua tempat peranginan ski utama di lembah.

British Columbia juga merupakan lokasi yang popular untuk pengeluaran banyak Hollywood filem, itu adalah pusat filem ketiga terbesar di Amerika Utara hanya trailing California dan New York.

Alberta sunting

 
Moraine Lake, dan Valley of the Ten Peaks

Alberta merupakan sebuah wilayah di padang rumput barat Kanada di sebelah Rocky Mountains. Dua bandar besar adalah Calgary dan Edmonton, ibu kota provinsi. Edmonton dikenali untuk West Edmonton Mall, yang [pusat perbelanjaan [| mal]] terbesar di Amerika Utara. Daya tarik lain kelas dunia adalah Royal Tyrrell Museum Paleontologi dalam Drumheller, perumahan koleksi terbesar [dinosaur []] [fosil []] s di bawah satu bumbung di dunia. Alberta juga mengandungi pemandangan alam yang signifikan, termasuk 5 dari 13 Kanada UNESCO [warisan [Dunia site]] s. Ini adalah Banff dan Jasper Taman Nasional, Waterton-Glacier International Peace Park, Wood Buffalo National Park, [[dinosaur] Taman Wilayah ] dan Head-menghancurkan-In Buffalo Jump. Alberta tidak memiliki cukai jualan provinsi.

Alberta merupakan tujuan ski penting bagi pelancong. Hal ini memiliki beberapa kelas dunia tempat peranginan ski s. Kanada Olympic Park, dengan kemudahan menurun ski dan ski yang melompat, terletak di bandar Calgary.

Saskatchewan sunting

Saskatchewan menawarkan dua bandar besar, Regina dan Saskatoon. Regina adalah rumah bagi salah satu tarikan Kanada yang paling ketara, Royal Canadian Mounted Police (RCMP) Akademi di Depot Division di mana pengunjung boleh melihat Sergeant Major's Parade diadakan hari kerja dan Sunset bermusim Retreat Upacara. Regina juga rumah bagi RCMP Heritage Centre yang dibuka pada Mei 2007.

Padang rumput provinsi juga mempunyai lapangan golf paling kursus dan badan air per kapita dari setiap provinsi lain. Statistik musim panas terpanas dengan jam sinar matahari yang paling di Kanada terjadi di Saskatoon. tarikan alam termasuk Wilayah Cypress Park, yang Great Sand Hills, Scottie Dinosaur (utuh terbesar Tyrannosaurus Rex ditemui di Amerika Utara).

Manitoba sunting

Manitoba adalah provinsi ke-5 untuk memasukkan penyertaan pada tahun 1870. Provinsi ini adalah rumah bagi banyak tasik dan sungai dengan lebih dari 14.5% dari luas lahan yang tertutup oleh tasik. Ini menawarkan banyak peluang untuk rekreasi outdoor, memburu, memancing, berperahu, dan beberapa pantai yang terbaik di Amerika Utara. Wilayah ini adalah destinasi pelancongan yang empat musim menawarkan lintas negeri dan peluang ski menuruni bukit, serta banyak batu pusat ski-doo rapi. Churchill pada Teluk Hudson adalah sebuah tarikan yang popular kerana [beruang [kutub]] besar dan ikan paus Beluga penduduk. Datuk bandar Winnipeg, dengan penduduk 700,000 berhampiran, menawarkan acara budaya dan seni banyak, muzium dan festival sepanjang tahun. Bandar-bandar lain dengan lebih daripada 10,000 orang Brandon, Thompson, Portage la Prairie, Selkirk dan Steinbach.

Tapak-tapak menarik di Winnipeg

Winnipeg juga rumah kepada:

Tapak-tapak menrasik lain di Provinsi ini

Festival dan Majlis Upacara

Ontario sunting

Ontario adalah provinsi terbesar yang paling padat penduduknya dan kedua di Kanada. Southern Ontario adalah rumah bagi modal Nation's, Ottawa dan bandar terbesar di Kanada, Toronto, yang merupakan ibukota provinsi dan salah satu yang paling multikultural bandar di dunia. Hutan dan tasik banyak dari Negeri Ontario dan Northern Ontario juga menyediakan hiking popular dan tujuan berkhemah.

Tempat-tempat menarik di Toronto

Sites of interest in Ottawa

Other sites of interest in Ontario

Sites of interest in the Kingston Area

Quebec sunting

 
Quebec City dengan Château Frontenac

Quebec, majoriti francophone provinsi, adalah menarik pelancong utama. Quebec City adalah rasa Perancis tua di dunia baru dan laman Warisan Dunia UNESCO. Montreal, bandar berbahasa Perancis terbesar kedua di dunia, mempunyai beberapa tempat pelancong.

Tempat-tempat menarik di Montreal

Sites of interest in Quebec City

Other sites of interest in Quebec

New Brunswick sunting

New Brunswick terkenal kerana pantai berpasir terutama di sepanjang Selat Northumberland yang di musim panas mempunyai utara air hangat dari Virginia.

Moncton, bandar kedua terbesar provinsi dan pusat rekreasi provinsi. Dengan tempat-tempat pelancong seperti,

Saint John, bandar terbesar di New Brunswick dan Incorporated tertua di Kanada di muara Sungai St John. Direndam dengan sejarah dari imigresen Ireland api besar di abad ke-19. Bandar pelabuhan merupakan laman web Reversing Falls, Market Square, Rockwood Park, Partridge Island, The Theater Imperial, pasaran bandar, banyak rumah-rumah Victoria dan seni bina yang menakjubkan abad ke-19 di daerah Uptown. Port Saint John menyambut berhampiran dengan kapal pesiar 80 tahun.

Fredericton, ibu kota provinsi dan bandar ketiga terbesar, adalah perumahan pusat kebudayaan dan pendidikan di University of New Brunswick dan St Thomas University, dan diisi dengan persekitaran yang memaparkan rumah bergaya Victoria besar.

Menonton ikan paus dan Jambatan Gabungan untuk Prince Edward Island juga menarik.

Prince Edward Island sunting

Prince Edward Island (PEI) adalah tempat kelahiran watak Lucy Maude Montgomery, Anne of Green Gables, dan rekreasi rumah sastera nya berfungsi apabila muzium dengan watak. PEI juga terkenal di seluruh dunia untuk pertanian kentang dan kaya pantai lumpur merah.

Newfoundland dan Labrador sunting

Newfoundland dan Labrador menarik banyak pelancong kerana gunung es s dan fjord s. Hal ini diselesaikan oleh Leif Ericsson, seorang pelaut Iceland, di 1000 Masih AD pemukiman ini masih boleh ditemui di L'Anse aux Meadows, Newfoundland utara. Eropah menetap pada tahun 1497, dipimpin oleh sebuah ekspedisi oleh John Cabot.

Ibukota provinsi, St John's, Newfoundland adalah bandar tertua di Amerika Utara, ditubuhkan pada tahun 1497 oleh John Cabot. Ini mengandungi lokasi bersejarah, seperti Cabot Tower, penerima mesej trans-Atlantik wayarles pertama pada tahun 1901. Tenggelam dalam sejarah, panjang bangga dan rumah budaya, kaya unik - penduduk St John's dikenali kerana keramahan mereka, dan bandar mereka adalah destinasi pelancongan utama di Newfoundland baik di dalam negeri dan bagi pelancong asing. Dalam beberapa tahun terakhir, St John's telah menjadi berhenti popular untuk kapal pesiar berasal dari pelabuhan di Kanada, Amerika Syarikat dan Eropah. Industri pelayaran telah membawa puluhan ribu pelancong ke daerah itu John St. Dalam teras pusat bandar, George Street, terkenal kerana kehidupan malam, adalah rumah bagi bar dan pub yang paling pada kaki persegi di Amerika Utara.

Hanya di luar s St.John 'terletak Cape Race, titik paling timur di Amerika. Dari titik ini, London, United Kingdom adalah lebih dekat daripada Vancouver, British Columbia.

Nova Scotia sunting

Nova Scotia terkenal dengan pemandangan indah tersebut; paling terkenal adalah Cape Breton Highlands. 18 bersejarah abad Benteng Louisbourg juga seri utama [3] Diarkibkan 2003-07-21 di Wayback Machine.

Halifax, ibukota wilayah, mempunyai beberapa tarikan utama, seperti muzium Pier 21, Citadel Hill, dan Gardens Umum. The Halifax Metro Pusat adalah rumah bagi berbagai event baik sukan-berkaitan dan sebaliknya, seperti Nova Scotia International Tattoo. Downtown Halifax dianggap daerah pelancongan utama di Halifax, dengan tempat-tempat bersejarah paling terletak di sini serta harbourwalk pantai, sebuah 3 terus menerus km hamparan rumah papan jalan menuju ke pedagang kaki lima, penghibur, para [[Casino Nova Scotia] ], dan Muzium Maritim dari Atlantik. Downtown Halifax juga merupakan lokasi beberapa hotel-hotel besar.

Kunjungi Annapolis Valley dan nikmati pemandangan yang indah, berjalan-jalan di dasar laut, atau menikmati santapan.

Wilayah Yukon sunting

Dengan sejarah dari Klondike Gold Rush, Pertama Bangsa budaya dan padang gurun yang spektakuler, dan Wilayah Yukon mempunyai industri pelancongan yang luas, menyambut lebih daripada 300,000 pengunjung setahun. Tarikan pelancongan termasuk [emas [buru-buru]] bandar Dawson City, Kluane Taman Negara dan Cadangan dan sejumlah tarikan dalam Whitehorse dan lain-lain komuniti. Peluang untuk padang gurun pelancong petualangan dan Ekopelancongan abound (hiking, kano, kayak, ski, anjing- hal naik eretan), tetapi wilayah juga dilayani oleh rangkaian jalan, dengan tempat yang paling dapat dicapai melalui jalan darat.

Northwest Territories sunting

Northwest Territories pelancongan meliputi:

Wilayah Nunavut sunting

Nunavut mungkin adalah yang termahal dari semua destinasi di Kanada. Tarikan di Nunavut termasuk:

Negara berjiran sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

Templat:Tourism in North America