Pelancongan di Uruguay

Pelancongan di Uruguay merupakan aspek penting ekonomi negara.

Topik

Komunikasi
Budaya
Demografi
Ekonomi
Pendidikan
Hubungan luar negeri
Geografi
Kerajaan
Sejarah
Ketenteraan
Politik
Agama
Pelancongan
Angkutan


Uruguay

Gambaran keseluruhan sunting

 
Peta gambar timbul Uruguay

Sehubungan dengan lahan yang sederhana dan penduduk, Uruguay adalah suatu yang popular destinasi pelancongan antarabangsa dan rumah untuk perdagangan, pelancong domestik sahaja kuat. Hampir 1.8 juta pelancong tiba pada tahun 2007, dan dijangka pengeluaran mereka pada tahun 2007 adalah sekitar AS $ 800 juta - meningkat dari tahun 2006 peringkat sekitar sepertiga. pengeluaran domestik, bagaimanapun, tetap sekitar 60% dari aktiviti pelancongan bangsa.[1][2]

Berikut ini adalah ringkasan dari penunjuk aktiviti di sektor pelancongan negara.


Ketibaan
pelancong
antarabangsa
2007
(x1000)[1]
Penerimaan
pelancong
antarabangsa
2007[1]
(juta
USD)
Receipts
per
arrival
2007
(col 2)/(col 1)
(ASD)
Kapita
per
ketibaan
tiap 1000 pop.
(dianggarkan)
2007[1][3]
Kapita
per
penerimaan
2007[4]
USD
Pendapatan
mengikut %
of export
barangan dan
perkhidmatan[3]
2007
Pendapatan
pelancongan
mengikut %
GDP [2]
2007
% Pekerjaan
langsung &
tidak lansung
dalam pelancongan[2]
2007
Penempatan
Dunia
(Pelancongan
Daya
saing)
2008[2]
1,752 809 462 525 242 18.0 4.1 10.9 1

Tarikan sunting

 
La Paloma

Uruguay adalah rumah bagi banyak ikan indah, pantai dan daerah memburu, air panas, kuda dan ladang lembu terbuka untuk pengunjung, bandar-bandar kecil yang kaya dengan warisan arsitektur kolonial dan awal kebangsaan, dan wilayah metropolitan yang luas.

Pantai Atlantik sunting

Pantai Atlantik Uruguay tetap menjadi sumber pelancongan yang relatif belum dimanfaatkan dan murni. Pantai yang paling terpencil umumnya dapat ditemui di negara Jabatan Rocha, yang merangkumi pendekatan timur-paling Uruguay Atlantik. destinasi pelancongan yang terkemuka di kawasan tersebut meliputi masyarakat tepi pantai dari Cabo Polonio, La Paloma dan Punta del Diablo - yang semuanya telah menarik minat dan pelaburan sejak sekitar tahun 1990.

Maldonado dan Canelones sunting

 
Punta del Este, ratu riviera Uruguay

Uruguay Maldonado Department adalah rumah untuk pelbagai tujuan terkenal wisata pantai, termasuk Piriápolis, Punta Colorada, yang Isla de Lobos, dan yang paling masyhur dan dikembangkan pantai Uruguay bandar, Punta del Este. Tumbuh terus dari pembukaan 1896 dari Antonio Lussich 's taman botani, Punta del Este host hari ini sekitar satu juta pengunjung selama musim ramai musim panas (Disember sampai Februari).

Di antara mata kepala daerah sekitarnya tentang bunga, mungkin paling terkenal adalah Casapueblo, tinggal pematung Carlos Paez Vilaró ', hotel dan studio. Paez Vilaró mulai "patung ditinggali" pada tahun 1958, kadang-kadang menambah ruangan baru untuk menjadi tuan rumah seorang teman tertentu. Tatacaranya Punta Ballena juga tempat gantole masyhur.

 
Carlos Páez Vilaró's Casapueblo
 
Pantai Pocitos, Montevideo

Sebilangan bandar-bandar pantai di [[Canelones [Department]] secara kolektif dikenali sebagai Uruguay Gold Coast. Dikenali untuk bukit-bukit pasir mereka dan deretan kelautan pinus s ditanam selepas 1908 untuk membantu mencegah hakisan pantai, komuniti-komuniti ini mempunyai manfaat daripada kedua-dua ketenangan dan kedekatan dengan ibu negara, Montevideo.

Montevideo sunting

Fail:Plaza-Independencia.jpg
Plaza Independencia

Budaya dan ekonomi negara saraf pusat, serta rumah ke 2 dari 5 Uruguayans, Montevideo adalah rumah bagi sebuah warisan senibina dan budaya yang kaya dan pelbagai. Its Old City dan sisa-sisa benteng kolonial-zaman berada dalam langkah Plaza Independencia, Presiden pejabat di Estevez Istana, Solis Teater dan tersebut, mewah Itali Gothic Palacio Salvo. plaza ini di hujung barat [jalan [18 Julio de | 18 Julai Avenue]], tatacara untuk [art [deco]] dan Belle Epoque arsitektur saat melewati Cagancha dan Fabini plaza. Fabini Plaza juga mengarah ke Libertador Avenue menyerong, dikenali kerana highrises kelas nya, rasionalis arsitektur dan, pada hujung utara nya, Perhimpunan Agung Uruguay.

Plaza Independencia juga berjalan kaki singkat dari Montevideo Esplanade. Esplanade (Rambla') adalah salah satu dari berbagai kabupaten kota tepi laut, yang juga termasuk Ramirez Beach (rumah ke Mercosur markas Common Market), Pocitos, dan sederet komuniti serupa. Pekerjaan saat ini maju pada sebuah terminal baru di Carrasco Antarabangsa Airport, memberikan sumbangan untuk berdiri Montevideo sebagai bandar besar dengan kualiti hidup yang tertinggi di Amerika Latin.[5]

 
Sedikit berubah dari hari sebagai pos Portugis, Colonia sekarang sebagai Tapak Warisan Dunia
 
Laguna del Sauce

=== === The pedesaan Pedalaman Uruguay telah menarik minat pelancong tumbuh dalam beberapa dekad terakhir. Bandar-bandar di sepanjang Sungai Uruguay, seperti Salto, Fray bentos dan Paysandu telah lama dikenali untuk memancing mereka dan aktiviti sungai berperahu. Sekitarnya [[aluvial] polos] s telah tertarik untuk Ekopelancongan. Hamparan luas luar bandar ke barat telah menyelenggarakan peningkatan jumlah pengunjung, juga. Sejumlah waduk dan danau alam, seperti Laguna del Sos, memancing host dan selancar angin hiburan, dan Uruguay Río Negro lebih disukai oleh pedayung perahu. Banyak yang lain, seperti Yi dan Sungai Tacuarembo, juga termasuk membentang tepat berjeram air.[6]

Tradisi pertanian dan penternakan Uruguay telah membantu mendorong pelancongan luar bandar dalam beberapa dekad terakhir. Banyak ladang (Posta del Chuy, misalnya) telah mencipta penginapan dan beberapa restoran yang juga merangkumi ciri-ciri kesesakan setiap rakyat pendirian's, keju, daging dan wain.[6] Uruguay adalah rumah bagi sebuah wain industri berkembang, dan banyak kebun menyambut pelancong, serta para pakar.[7]

Destinasi Pengembara Beretika sunting

Uruguay yang termasuk dalam senarai 2011 daripada "10 Dunia Tujuan Mengembangkan's Ethical Terbaik." Ini adalah peringkat tahunan yang dihasilkan oleh majalah Traveler Beretika, yang didasarkan pada kajian negara-negara membangun dari seluruh dunia untuk mengenal pasti destinasi pelancongan terbaik di antara mereka. perbandingan menggunakan media seperti perlindungan alam sekitar, kesejahteraan sosial, dan hak-hak asasi manusia.[8][9]

Rujukan dan pautan luar sunting

http://www.turismodeluruguay.com/espanol/index.html Diarkibkan 2011-03-24 di Wayback Machine

photos of Uruguay (Inggeris)

  1. ^ a b c d WTO: World Tourism Barometer
  2. ^ a b c d World Economic Forum: Uruguay
  3. ^ a b UNData: Uruguay
  4. ^ World Tourism Organization (2006). "Tourism Market Trends, Annex 12, 2006 Edition" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2019-02-20. Dicapai pada 2011-03-28.
  5. ^ La República: Montevideo, la mejor ciudad para vivir de América Latina (Sepanyol)
  6. ^ a b "Adventure Tourism". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-17. Dicapai pada 2011-03-28.
  7. ^ "Luxner, Larry. Wines & Vines: Small Uruguayan wineries making their mark. June 2001". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-03-03. Dicapai pada 2008-03-03.
  8. ^ "Ethical travel destinations unveiled: Argentina, Barbados, Chile". The Independent. Relaxnews. 2010-12-10. Dicapai pada 2010-12-11.
  9. ^ Jane Esberg, Jeff Greenwald and Natalie Lefevre. "The Developing World's 10 Best Ethical Destinations". Ethical Traveler. Dicapai pada 2010-12-11.

Templat:Uruguay topics