Pelancongan masakan

Pelancongan makanan, pelancongan masakan atau pelancongan kulinari (Jawi: ڤلنچوڠن ماكنن, ڤلنچوڠن ماسقن, ڤلنچوڠن كوليناري) ialah penerokaan makanan sebagai tujuan pelancongan.[1] Ia kini dianggap sebagai komponen penting dalam pengalaman pelancongan.[2] Makan di luar adalah lazim di kalangan pelancong dan "makanan dipercayai menduduki bersama dengan iklim, penginapan, dan pemandangan" dalam kepentingan kepada pelancong.[2]

Perancis ialah sebuah negara yang telah dikaitkan dengan pelancongan kulinari dengan kedua-dua pelawat antarabangsa serta warga Perancis akan pergi ke pelbagai sudut negara itu untuk merasa makanan dan wain tempatan.

Gambaran keseluruhan sunting

Pelancongan masakan atau makanan adalah usaha pengalaman makan dan minum yang unik dan memberi kesan, dekat dan jauh.[3] Pelancongan masakan berbeza dengan pelancongan tani kerana pelancongan masakan dianggap sebagai subset dari pelancongan budaya (masakan adalah manifestasi budaya) sedangkan pelancongan tani dianggap sebagai subset daripada pelancongan luar bandar,[4] tetapi pelancongan masakan dan pelancongan tani adalah terkait erat, kerana benih masakan dapat didapati dalam bidang pertanian. Pelancongan masakan/makanan tidak terhad kepada makanan gourmet.[5] Sementara banyak bandar, wilayah atau negara yang terkenal dengan makanan mereka, pelancongan kulinari tidak terhad kepada budaya makanan. Setiap pelancong makan kira-kira tiga kali sehari, menjadikan makanan sebagai salah satu pemacu ekonomi pelancongan utama. Negara-negara seperti Ireland, Peru dan Kanada membuat pelaburan yang signifikan dalam pembangunan pelancongan kulinari dan melihat hasil dengan perbelanjaan pelawat dan pengunjung semalaman tetap meningkat hasil daripada promosi pelancongan makanan dan pembangunan produk.[6]

Persatuan Pelancongan Makanan Dunia menawarkan penjelasan dan definisi berikut:

Kita mengatakan "pelancongan makanan", tetapi minuman adalah aktiviti tersirat dan berkaitan. Ia juga menyusahkan untuk mengatakan "pelancongan makanan dan minuman". Kita perlu menjelaskan "jauh dan dekat". Di samping perjalanan di seluruh negara atau dunia untuk makan atau minum, kami juga boleh menjadi pengembara makanan di wilayah, bandar dan kawasan kami sendiri. Sekiranya anda jarang meninggalkan kejiranan anda dan perjalanan ke seluruh bandar ke kejiranan baru untuk pergi ke kedai runcit khas atau makan, anda adalah "pengembara makanan" di halaman belakang anda sendiri! Tindakan perjalanan tersirat kerana kebanyakan orang mengembara sekurang-kurangnya di seluruh bandar mereka sendiri, jika bukan rantau, negara dan bahkan planet. Jarak yang diliputi tidak sama pentingnya dengan hakikat bahawa kita sentiasa bergerak. Kita semua sejenis "pelancong" dan kita semua "pemakan". Oleh itu, kita juga boleh dianggap sebagai "pengembara makanan". Sebelum ini Persatuan Pelancongan Makanan Dunia telah menggunakan frasa "pelancongan masakan" untuk menggambarkan industri kami. Kami berhenti menggunakan frasa itu pada tahun 2012 kerana kajian kami menunjukkan bahawa ia memberikan kesan yang mengelirukan. Walaupun "masakan" secara teknikalnya boleh digunakan untuk apa-apa yang berkaitan dengan makanan dan minuman dan pada awalnya seolah-olah masuk akal, persepsi di kalangan majoriti penutur bahasa Inggeris yang ditemubual adalah bahawa perkataan "kulinari" adalah elitis. Tidak ada yang lebih jauh dari kebenaran tentang industri kita. "Pelancongan Makanan" merangkumi gerai makanan dan penjual jalanan seperti pub-pub tempatan (gastro), perkebunan dramatik, atau restoran sejenis. Terdapat sesuatu untuk semua orang dalam industri pelancongan makanan.[7]

Kesan ekonomi sunting

Persatuan Pelancongan Makanan Dunia menganggarkan bahawa perbelanjaan makanan dan minuman menyumbang 15% hingga 35% daripada semua perbelanjaan pelancongan, bergantung kepada daya beli destinasi.[8] WFTA menyenaraikan manfaat pelancongan makanan yang mungkin termasuk lebih banyak pelawat, lebih banyak jualan, lebih banyak perhatian media, peningkatan hasil cukai, dan kebanggaan masyarakat yang lebih besar.[8]

Kelas memasak sunting

Bidang pelancongan masakan yang semakin berkembang ialah kelas memasak. Formatnya berbeza dari pelajaran pendek yang berlangsung selama beberapa jam hingga sehari penuh dan banyak hari. Tumpuan pelancong asing biasanya akan fokus kepada masakan negara yang mereka kunjungi, sedangkan pelancong tempatan mungkin berminat untuk mengalami masakan yang baru pada mereka. Banyak kelas memasak juga termasuk pelancongan pasaran untuk meningkatkan pengalaman budaya.

Lawatan makanan sunting

 
Bar tertua yang menghidangkan adunan bernama pasztecik szczeciński di pusat Szczecin (Poland), destinasi popular untuk pelancong yang melawat bandar itu. Pasztecik szczeciński adalah salah satu hidangan tradisional Pomerania

Formula lawatan makanan berbeza dari lawatan ke lawatan dan dari pengendali ke pengendali (di mana terdapat banyak). Kebanyakan, bagaimanapun, mempunyai ciri-ciri berikut:

  1. Mereka beroperasi di bandar-bandar utama, secara umum tetapi tidak selalu di ibu kota, yang mempunyai jumlah pelancong yang besar. Lawatan ada - antara lain - di London[9], Paris[10][11], Rom[12], Florence[12], Toronto[13], Istanbul, New York City, Lisbon, Berlin, Madrid, Belfast, San Francisco, Copenhagen, Kuala Lumpur[14] dan Barcelona[15]. Pengendali mesti mencari bandar dengan budaya makanan yang menarik dan mengujakan. Makanan jalanan boleh termasuk sekali.
  2. Terdapat pelbagai variasi kos; walau bagaimanapun, ia lebih mahal di Amerika Syarikat,[16] dan kurang mahal di Asia.
  3. Lawatan secara umumnya berjalan kaki. Jarak yang dilalui tidak pernah besar - kadang-kadang seperti dalam Lawatan Makanan India di London[17], mereka memberi tumpuan kepada beberapa jalan yang bersebelahan. Beberapa pelancong seolah-olah mahu lawatan berbasikal walaupun satu atau dua syarikat pelancongan berbasikal sedang menimbangkan unsur makanan
  4. Lawatan biasanya berlangsung selama sekurang-kurangnya tiga jam, walaupun banyak yang lebih lama. Pelancongan banyak bermula kira-kira pukul 11:00 pagi waktu tempatan dan diteruskan hingga ke petang, menjadikannya tarikan utama untuk hari tersebut. Lawatan umumnya bermula dan berakhir di hab pengangkutan awam seperti stesen metro.
  5. Bilangan peserta berbeza-beza, tetapi 12 hingga 16 orang biasanya dianggap sebagai had maksimum.
  6. Lawatan jarang dikenakan untuk kanak-kanak kecil yang berkongsi makanan dengan ibu bapa/penjaga. Lawatan tidak semestinya sepenuhnya mematuhi penggunaan kerusi roda - ini bergantung kepada lawatan yang khusus dan sikap setiap lokasi untuk jenis kecacatan.
  7. Tours take visitors to places they might otherwise not have seen, so they can shop and eat like locals rather than rely on tourist “traps”. Phrases such as “eat the city like a real Parisian/Berliner/Londoner/New Yorker” are often employed in food tour publicity.
  8. Semua lawatan dipandu oleh orang tempatan. Banyak pemandu pelancong akan menambah pengetahuan tempatan mereka sebagai bonus, dan mungkin mengesyorkan restoran di bahagian lain di bandar (yang jarang diketahui).
  9. Lawatan terutamanya tentang makanan. Formatnya berbeza dari syarikat ke syarikat tetapi biasanya termasuk lawatan ke pasar, bar, dan kafe di mana orang-orang dalam lawatan dijemput untuk mencuba barang-barangnya. Biasanya terdapat lawatan kedai untuk membeli jenis makanan yang sukar ditemui di tempat lain. Lawatan boleh berakhir dengan hidangan duduk di restoran di mana biasanya terdapat pilihan bir, wain atau minuman ringan.
  10. Pemandu membincangkan tentang makanan, sering menunjuk pelawat ke kedai-kedai yang mereka gunakan. Mereka boleh membincangkan bagaimana jenis makanan yang mereka makan dan keluarganya yang berbeza dari makanan yang biasa ditawarkan kepada pelancong dan tidak mungkin boleh dibeli di kedai makanan segera antarabangsa.
  11. Pemandu secara umumnya menambah mengenai sejarah kawasan pelancongan. Kebanyakan lawatan adalah berdekatan, tetapi tidak dalam, zon pelancongan utama.
  12. Lawatan menganggap bahawa para peserta boleh makan apa-apa sahaja dan tidak direka untuk diet khas. Walau bagaimanapun, kebanyakan boleh menampung vegetarian walaupun diet vegan jarang diisi - pengecualiannya ialah Lawatan Makanan India (kerana banyak di India adalah vegan). Amaran yang sama berlaku kepada mereka yang mencari makanan bebas gluten atau lain-lain.
  13. Banyak syarikat pelancongan mahu mewujudkan model pelancongan yang mampan dengan memberi pengalaman kepada pelanggan mereka pengalaman yang memberi impak positif kepada persekitaran, masyarakat dan ekonomi tempatan dengan hanya bekerja bersama pengeluar tempatan dan/atau peniaga tempatan, dan meraikan tradisi tempatan, semua berjalan kaki, yang bermaksud mempunyai jejak karbon sifar.

10 Jun 2017 ialah Hari Pelancongan Makanan Kebangsaan yang pertama, meraikan pelancongan makanan di seluruh dunia.[18]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Long, Lucy (2004). Culinary Tourism. The University Press of Kentucky. m/s. 20. ISBN 9780813122922.
  2. ^ a b McKercher, Bob; Okumus, Fevzi; Okumus, Bendegul (2008). "Food Tourism as a Viable Market Segment: It's All How You Cook the Numbers!". Journal of Travel & Tourism Marketing. 25 (2): 137–148. doi:10.1080/10548400802402404.
  3. ^ "World Food Travel Association" (dalam bahasa Inggeris). World Food Travel Association. Dicapai pada October 8, 2017.
  4. ^ Wolf, Erik (2006). Culinary Tourism: The Hidden Harvest. Kendall/Hunt Publishing. ISBN 978-0-7575-2677-0.
  5. ^ Wolf, Erik (2001). "Culinary Tourism: The Hidden Harvest" white paper. World Food Travel Association. (currently out of print).
  6. ^ Wolf, Erik (2014). Have Fork Will Travel. CreateSpace Independent Publishing Platform. ISBN 978-1490533995.
  7. ^ "What Is Food Tourism?" (dalam bahasa Inggeris). World Food Travel Association. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-07-16. Dicapai pada October 8, 2017.
  8. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan What2 tidak disediakan
  9. ^ Lane, Megan (September 16, 2005). "A taste for gastro-tourism". BBC News.
  10. ^ "Discover the Paris food scene like a true Parisian". deliciousmagazine.co.uk.
  11. ^ "In Paris, 8 New Tours, From Art to Shopping". The New York Times. October 16, 2016.
  12. ^ a b Nadeau, Barbie (March 26, 2014). "The Problem with Food Porn Tourism". Daily Beast.
  13. ^ Abel, Ann (March 13, 2017). "Eat the World: 9 Best Food Tours". Forbes. See also Culinary Adventure Co.
  14. ^ "Six Ways to Enjoy Kuala Lumpur". South China Morning Post. September 2, 2015.
  15. ^ Frayer, Lauren (August 18, 2015). "Food Tours Help Keep Barcelona's Mom-And-Pop Tapas Bars Alive". NPR.
  16. ^ "Traveling to eat: Food tourism grows in USA". USA Today. February 19, 2007.
  17. ^ "Indian Food Tour - East End London". Secret Food Tour.
  18. ^ National Food Tour Day

Pautan luar sunting