Pembedahan katarak

Pembedahan katarak, juga dipanggil pembedahan penggantian kanta, ialah penyingkiran kanta semula jadi mata (juga dipanggil "kanta kristal") yang telah mengalami kelegapan, yang disebut sebagai katarak,[1] dan penggantiannya dengan kanta intraokular. Perubahan metabolik gentian kanta kristal dari masa ke masa membawa kepada perkembangan katarak, menyebabkan kecacatan atau kehilangan penglihatan. Sesetengah bayi dilahirkan dengan katarak kongenital, dan faktor persekitaran tertentu juga boleh menyebabkan pembentukan katarak. Gejala awal mungkin termasuk silau kuat dari lampu dan sumber cahaya kecil pada waktu malam, dan ketajaman berkurangan pada tahap cahaya rendah.

Pembedahan katarak
Katarak pada mata dalam pemeriksaan
KepakaranOftalmologi
ICD-9-CM13.19
MeSHD002387
MedlinePlus002957

Semasa pembedahan katarak, kanta katarak semula jadi keruh pesakit dikeluarkan, sama ada dengan pengemulsi di tempat atau dengan memotongnya. Kanta intraokular buatan (IOL) ditanam di tempatnya. Pembedahan katarak secara amnya dilakukan oleh pakar oftalmologi dalam keadaan ambulatori di pusat pembedahan atau hospital dan bukannya persekitaran pesakit dalam. Anestesia tempatan topikal, subtenon, peribulbar atau retrobulbar digunakan, biasanya menyebabkan sedikit atau tiada ketidakselesaan kepada pesakit.[2]

Lebih 90% pembedahan berjaya memulihkan penglihatan yang berguna, dengan kadar komplikasi yang rendah. Penjagaan harian, volum tinggi, invasif minimum, fakoemulsifikasi hirisan kecil dengan pemulihan pascabedah yang cepat telah menjadi piawai penjagaan dalam pembedahan katarak di seluruh dunia.

Jenis sunting

Dua jenis utama prosedur pembedahan adalah biasa digunakan di seluruh dunia. Prosedur pertama ialah pengemulsian fako (phaco) dan yang kedua melibatkan dua jenis pengeluaran katarak ekstrakapsul (ECCE). Dalam kebanyakan pembedahan, kanta intraokular dimasukkan. Kanta boleh lipat biasanya digunakan dalam hirisan fako 2–3 mm, manakala kanta tidak boleh lipat diletakkan melalui hirisan ekstrakapsul yang lebih besar. Saiz hirisan kecil yang digunakan dalam fako (2–3 mm) selalunya membenarkan penutupan hirisan "tanpa jahitan". ECCE menggunakan hirisan yang lebih besar (10–12 mm) dan oleh itu biasanya memerlukan jahitan, dan ini sebahagiannya membawa kepada pengubahsuaian ECCE yang dikenali sebagai pembedahan katarak insisi kecil manual (MSICS).

Pengekstrakan katarak menggunakan pengekstrakan katarak intrakapsul (ICCE) telah digantikan oleh fako dan ECCE, dan jarang dilakukan.

Pengemulsian fako adalah prosedur katarak yang paling biasa dilakukan di negara maju. Walau bagaimanapun, kos yang tinggi bagi mesin fako dan peralatan pakai buang yang berkaitan bermakna ECCE dan MSICS kekal sebagai prosedur yang paling biasa dilakukan di negara membangun.

Pembedahan katarak biasanya dilakukan sebagai penjagaan harian dan bukannya prosedur pesakit dalaman kerana terdapat beberapa bukti bahawa pembedahan siang hari mempunyai hasil yang sama dan lebih murah daripada bermalam di hospital.[3]

Jenis-jenis pembedahan sunting

 
Pembedahan katarak, menggunakan pendekatan prob pengemulsian fako temporal (di tangan kanan) dan "pemotong" (di tangan kiri) dilakukan di bawah mikroskop operasi di pusat perubatan Tentera Laut AS.
 
Hasil pembedahan katarak yang bari siap, dengan IOL boleh lipat dimasukkan. Senggatan kecil dan pendarahan yang sangat sedikit kelihatan di sebelah kanan anak mata yang masih mengembang.

Terdapat beberapa teknik pembedahan yang berbeza digunakan dalam pembedahan katarak:

  • Pengemulisan fako (phaco) adalah teknik yang paling biasa digunakan di negara maju. Ia melibatkan penggunaan mesin dengan alat tangan ultrasonik yang dilengkapi dengan hujung titanium atau keluli. Hujungnya bergetar pada frekuensi ultrasonik (40,000 Hz) dan bahan kanta diemulsikan. Alat halus kedua boleh digunakan dari port sisi untuk memudahkan keretakan atau memotong nukleus kepada kepingan yang lebih kecil. Pemecahan kepada kepingan yang lebih kecil menjadikan pengemulsian lebih mudah, serta aspirasi bahan kortikal (bahagian lembut kanta di sekeliling nukleus). Selepas fakoemulsifikasi nukleus kanta dan bahan kortikal selesai, kuar irigasi-aspirasi duaan (IA) atau sistem IA bimanual digunakan untuk menyedut keluar bahan kortikal periferi yang tinggal.
  • Pembedahan katarak hirisan kecil manual (MSICS): Teknik ini merupakan evolusi ECCE (lihat di bawah) di mana keseluruhan kanta diluahkan keluar dari mata melalui luka terowong sklera yang mengedap sendiri. Terowong sklera yang dibina dengan betul adalah kedap air dan tidak memerlukan jahitan. "Kecil" dalam tajuk merujuk kepada luka yang lebih kecil daripada ECCE, walaupun ia masih lebih besar daripada luka pada fako. Perbancingan MSICS lawan fako dalam katarak padat tidak menemui perbezaan dalam hasil, tetapi masa operasi yang lebih singkat dan kos yang jauh lebih rendah dengan MSICS.[4]
 
Nukleus katarak hipermatang selepas ECCE.
  • Pengekstrakan katarak ekstrakapsul (ECCE): Pengekstrakan katarak ekstrakapsul melibatkan penyingkiran hampir keseluruhan kanta semula jadi, manakala kapsul kanta elastik (kapsul posterior) dibiarkan utuh untuk membolehkan implantasi kanta intraokular. Ia melibatkan ekspresi manual kanta melalui besar (biasanya 10–12 mm) hirisan dibuat pada kornea atau sklera. Walaupun ia memerlukan hirisan yang lebih besar dan penggunaan jahitan, kaedah konvensional mungkin diberi kepada pesakit dengan katarak yang sangat keras atau situasi lain di mana pembedahan fako adalah bermasalah.
  • Pengekstrakan katarak intrakapsul (ICCE) melibatkan penyingkiran kanta dan kapsul kanta di sekelilingnya dalam satu bahagian. Prosedur ini mempunyai kadar komplikasi yang agak tinggi kerana hirisan besar yang diperlukan dan tekanan diletakkan pada badan vitrus. Oleh itu, ia sebahagian besarnya telah digantikan, dan jarang dilakukan di negara-negara di mana mikroskop pengendalian dan peralatan teknologi tinggi sedia ada. Selepas penyingkiran kanta, kanta plastik tiruan (implan kanta intraokular) boleh diletakkan sama ada di ruang anterior atau dijahit ke dalam sulkus.
  • Pembedahan katarak berbantukan laser femtosaat telah terbukti tidak mempunyai manfaat visual, refraktif atau keselamatan berbanding pengemulsian fako manual.[5]

Pengekstrakan krio ialah satu bentuk ICCE yang membekukan kanta dengan bahan kriogenik seperti nitrogen cecair. Dalam teknik ini, katarak diekstrak melalui penggunaan pengekstrak krio– prob krio dengan hujung sejuk melekat pada dan membekukan tisu kanta, membenarkan penyingkirannya. Walaupun ia kini digunakan terutamanya untuk menanggalkan kanta <i>subluxated</i>, ia merupakan bentuk pengekstrakan katarak yang digemari dari akhir 1960-an hingga awal 1980-an.[6]

Kanta intraokular sunting

  • Implantasi kanta intraokular (IOL): Selepas penyingkiran katarak, IOL biasanya ditanam ke dalam mata, sama ada melalui hirisan kecil (1.8). mm hingga 2.8 mm) menggunakan IOL boleh lipat, atau melalui hirisan yang diperbesarkan, menggunakan kanta poli(metil metakrilat) (PMMA). IOL boleh lipat, diperbuat daripada bahan silikon atau akrilik dengan kuasa yang sesuai dilipat sama ada menggunakan pemegang/pelipat, atau peranti sisipan proprietari yang disediakan bersama IOL. Implan kanta dimasukkan melalui hirisan ke dalam beg kapsul dalam ruang posterior (implantasi dalam beg). Kadangkala, implantasi sulcus (di hadapan atau di atas beg kapsul tetapi di belakang iris) mungkin diperlukan kerana koyakan kapsul posterior atau kerana zonulodialisis. Implantasi ruang posterior IOL (PCIOL) pada pesakit di bawah umur satu tahun adalah kontroversi kerana pertumbuhan okular yang pesat pada usia ini dan jumlah keradangan yang berlebihan yang mungkin sangat sukar dikawal. Pembetulan optik pada pesakit ini tanpa kanta intraokular (afakik) biasanya diuruskan dengan sama ada kanta sentuh atau cermin mata khas. Implantasi sekunder IOL (peletakan implan kanta sebagai operasi kedua) boleh dipertimbangkan kemudian. Reka bentuk baharu kanta intraokular multifokal kini tersedia. Kanta ini membolehkan pemfokusan sinar dari objek jauh dan dekat, berfungsi sama seperti cermin mata bifokal atau trifokal. Pemilihan pesakit praoperasi dan kaunseling yang baik adalah amat penting untuk mengelakkan jangkaan yang tidak realistik dan ketidakpuasan hati pesakit selepas pembedahan. Kebolehterimaan untuk kanta ini telah menjadi lebih baik dan kajian telah menunjukkan hasil yang baik dalam pesakit terpilih.

Di samping itu, terdapat kanta tampungan yang telah diluluskan oleh FDA AS pada tahun 2003 dan dihasilkan oleh Eyeonics,[7] kini Bausch & Lomb. Crystalens wujud pada tupang dan ditanam di dalam kapsul kanta mata, dan reka bentuknya membolehkan otot fokus kanta menggerakkannya ke depan dan ke belakang, memberikan pesakit keupayaan memfokus semula jadi.

Kanta intraokular buatan (IOL) digunakan untuk menggantikan kanta semula jadi mata yang dikeluarkan semasa pembedahan katarak. Kanta ini semakin popular sejak tahun 1960-an, tetapi hanya pada 1981, kelulusan Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) AS yang pertama untuk jenis produk ini dikeluarkan. Pembangunan IOL membawa satu inovasi kerana sebelum ini pesakit tidak menukar kanta semula jadi mereka dan akibatnya terpaksa memakai cermin mata yang sangat tebal atau beberapa jenis kanta sentuh khas. Pada masa ini, IOL direka khas untuk pesakit yang mempunyai masalah penglihatan yang berbeza. Jenis utama IOL yang kini wujud terbahagi kepada kanta monofokus dan multifokus.

 
Pembedahan katarak, Dictionnaire Universel de Médecine (1746–1748).

Kanta intraokular monofokus ialah jenis tradisional, yang memberikan penglihatan pada satu jarak sahaja: jauh, pertengahan atau dekat. Pesakit yang memilih kanta ini berbanding jenis yang lebih maju mungkin perlu memakai cermin mata atau kanta sentuh untuk membaca atau menggunakan komputer. Kanta intraokular ini biasanya berbentuk sfera, dan permukaannya melengkung seragam.[8]

Kanta intraokular multifokus adalah salah satu jenis-jenis kanta yang terbaharu. Ia sering dirujuk sebagai kanta "premium" kerana ia adalah multifokus dan akomodatif, dan membenarkan pesakit untuk memandang objek pada lebih daripada satu jarak lalu menghilangkan keperluan untuk memakai cermin mata atau kanta sentuh. Kanta intraokular premium ialah kanta yang digunakan dalam membetulkan presbiopia atau astigmatisme. Kanta intraokular premium adalah lebih mahal dan lazimnya tidak dilindungi atau tidak dilindungi sepenuhnya oleh insurans kesihatan, kerana faedah tambahannya dianggap sebagai kemewahan dan bukan keperluan perubatan. Implan kanta intraokular akomodatif hanya mempunyai satu titik fokus, tetapi ia bertindak seolah-olah ia adalah IOL multifokal. Kanta intraokular direka bentuk dengan engsel yang serupa dengan mekanik kanta semula jadi mata.

Kanta intraokular yang digunakan dalam membetulkan astigmatisme dipanggil torik, dan telah diluluskan oleh FDA sejak 1998. Kanta Intraokular Pembedahan STAAR ialah kanta pertama sedemikian dibangunkan di Amerika Syarikat dan ia boleh membetulkan sehingga 3.5 diopter. Model kanta torik yang berbeza telah dicipta oleh Alcon dan boleh membetulkan sehingga 3 diopter astigmatisme. Untuk mencapai manfaat yang paling banyak daripada kanta torik, pakar bedah mesti memutarkan kanta supaya berada pada paksi dengan astigmatisme pesakit. Analisis muka gelombang intraoperatif, seperti yang disediakan oleh Sistem ORA yang dibangunkan oleh Wavetec Visions Systems, boleh digunakan untuk membantu doktor dalam peletakan kanta torik dan meminimumkan ralat astigmatisme.[9]

Penilaian prapembedahan sunting

Pemeriksaan mata atau penilaian prapembedahan oleh pakar bedah mata adalah perlu untuk mengesahkan kehadiran katarak dan untuk menentukan sama ada pesakit adalah calon yang sesuai untuk pembedahan. Pesakit mesti memenuhi keperluan tertentu seperti:

  • Tahap kemerosotan penglihatan disebabkan, sekurang-kurangnya sebahagian besar, kepada katarak harus dinilai. Walaupun kewujudan penyakit lain yang mengancam penglihatan, seperti degenerasi makula berkaitan usia atau glaukoma tidak menghalang pembedahan katarak, penyembuhan yang terhad mungkin dijangkakan dengan kehadiran komplikasi sebegini.
  • Mata sepatutnya mempunyai tekanan normal, atau sebarang glaukoma yang sedia ada harus dikawal secukupnya dengan ubat-ubatan. Dalam kes glaukoma yang tidak terkawal, prosedur gabungan katarak-glaukoma (fakotrabekulektomi) boleh dirancang dan dilakukan.
  • Anak mata hendaklah diluaskan secukupnya menggunakan titisan mata; jika pencairan anak mata farmakologi tidak mencukupi, prosedur mekanikal mungkin diperlukan semasa pembedahan.
  • Pesakit dengan retina terkoyak boleh dijadualkan bagi prosedur gabungan vitreoretinal, bersama dengan implantasi PC-IOL.
  • Di samping itu, baru-baru ini telah ditunjukkan bahawa pesakit yang mengambil tamsulosin (Flomax), ubat lazim pembesaran prostat, terdedah kepada komplikasi pembedahan dikenali sebagai sindrom iris liut intraoperatif (IFIS), yang mesti diuruskan dengan betul untuk mengelakkan kapsul posterior pecah; walau bagaimanapun, kajian prospektif telah menunjukkan bahawa risiko berkurangan dengan ketara jika pakar bedah dimaklumkan tentang sejarah pesakit dengan ubat terlebih dahulu, dan menyediakan teknik alternatif yang sesuai.[10]
  • Kajian Cochrane terhadap tiga ujian klinikal rawak termasuk lebih 21,500 pembedahan katarak meneliti sama ada ujian perubatan praoperasi rutin menyebabkan pengurangan kejadian buruk semasa pembedahan. Keputusan menunjukkan bahawa melakukan ujian perubatan prapembedahan tidak menyebabkan pengurangan risiko kejadian buruk perubatan intraoperatif atau pascabedah, berbanding pembedahan tanpa atau ujian praoperasi terhad.[11]

Prosedur pembedahan sunting

Prosedur pembedahan dalam fakoemulsifikasi dalam penyingkiran katarak melibatkan beberapa langkah, dan biasanya dilakukan di bawah mikroskop operasi. Setiap langkah mesti dilakukan dengan teliti dan mahir untuk mencapai hasil yang diinginkan. Langkah-langkahnya boleh diterangkan seperti berikut:

  1. Anestesia; ejen anestetik topikal paling kerap digunakan dan boleh diletakkan pada glob sebelum pembedahan dan/atau dalam glob semasa pembedahan.[12] Teknik suntikan anestetik termasuk suntikan subkonjungtiva dan/atau suntikan posterior ke glob (blok retrobulba) untuk menghasilkan blok saraf serantau. Saluran intravena boleh digabungkan dengan teknik topikal dan suntikan. Anestesia am dengan pesakit tidak sedarkan diri daripada agen intravena dan atau gas yang disedut juga satu teknik yang dipakai, namun anestetik am bukanlah rawatan piawai.
  2. Pendedahan bola mata menggunakan spekulum kelopak mata;
  3. Kemasukan ke dalam mata melalui hirisan minimum (kornea atau skleral);
  4. Viskoelastik disuntik untuk menstabilkan ruang anterior, untuk membantu mengekalkan tekanan mata, dan untuk mengembang kapsul katarak semasa implantasi IOL.
  5. Kapsuloreksis; langkah ini melibatkan membuat bukaan bulat pada permukaan hadapan kanta untuk mengakses bahan kanta mendung di dalamnya.
  6. Pembedahan hidro; lapisan kortikal luar katarak dibedah, melalui suntikan gelombang cecair, dari kapsul, kulit paling luar katarak.
  7. Hidrodelineasi; Epinukleus luar yang lebih lembut pada katarak dipisahkan daripada endonukleus yang lebih teguh dalam dengan suntikan gelombang bendalir. Epinukleus berfungsi untuk melindungi kapsul katarak semasa fakoemulsifikasi endonukleus.
  8. Pemusnahan ultrasonik atau pengemulsi katarak selepas keretakan atau pencincangan nuklear (jika perlu), aspirasi berhati-hati terhadap baki korteks kanta (lapisan luar kanta) bahan dari beg kapsul, penggilap kapsul (jika perlu);
  9. Implantasi, biasanya boleh dilipat, kanta intraokular (IOL);
  10. Penyingkiran viskoelastik; viskoelastik yang disuntik untuk menstabilkan ruang anterior, melindungi kornea daripada kerosakan, dan mengembang kapsul katarak semasa implantasi IOL mesti dikeluarkan dari mata untuk mengelakkan glaukoma viskoelastik (peningkatan tekanan intraokular teruk) selepas pembedahan. Ini dilakukan melalui sedutan daripada alat pengairan-aspirasi.
  11. Pengedap/Penghidratan luka (jika perlu). Senggatan ditutup dengan menaikkan tekanan di dalam glob yang menekan tisu dalaman terhadap tisu luar hirisan yang memaksa menutup hirisan.

Anak mata diluaskan menggunakan titisan (jika IOL hendak diletakkan di belakang iris) untuk membantu menampakkan katarak dengan lebih baik. Titisan penyempitan anak mata dikhaskan bagi implantasi sekunder IOL di hadapan iris (jika katarak telah dikeluarkan tanpa implantasi IOL primer). Anestesia boleh diletakkan secara topikal (titisan mata) atau melalui suntikan di sebelah (peribulba) atau di belakang (retrobulba) mata.[12] Anestetik topikal biasanya digunakan pada masa yang sama dengan suntikan lidokaina intrakameral untuk mengurangkan kesakitan semasa pembedahan.[12] Sedasi oral atau intravena juga boleh digunakan untuk mengurangkan kebimbangan. Anestesia am jarang diperlukan, tetapi boleh digunakan bagi kanak-kanak dan orang dewasa yang mempunyai masalah perubatan atau psikiatri tertentu.[12] Pembedahan mungkin berlaku pada pengusung atau kerusi pemeriksaan berbaring. Kelopak mata dan kulit sekeliling akan disapu dengan disinfektan. Muka ditutup dengan kain atau lembaran, dengan bukaan di mata pembedahan. Kelopak mata dibuka dengan spekulum untuk meminimumkan kelipan semasa pembedahan. Kesakitan biasanya minimum pada mata yang dibius dengan betul, walaupun sensasi tekanan dan ketidakselesaan dari cahaya mikroskop operasi yang terang adalah perkara biasa. Permukaan okular dikekalkan lembap menggunakan titisan mata masin steril atau viskoelastik metilselulosa. Pembedahan ke dalam kanta mata dilakukan pada atau berhampiran tempat pertemuan kornea dan sklera (limbus = persimpangan korneoskleral). Kelebihan hirisan yang lebih kecil termasuk penggunaan sedikit atau tiada jahitan dan masa pemulihan yang singkat.

Kapsulotomi ialah prosedur untuk membuka sebahagian daripada kapsul kanta, menggunakan instrumen yang dipanggil sistotom.[13] Kapsulotomi anterior merujuk kepada pembukaan bahagian hadapan kapsul kanta, manakala kapsulotomi posterior merujuk kepada pembukaan bahagian belakang kapsul kanta. Dalam pembedahan fako, pakar bedah melakukan kapsuloreksis lengkung berterusan anterior untuk mencipta bukaan bulat dan licin, di mana nukleus kanta boleh diemulsikan dan implan kanta intraokular dimasukkan.

Selepas penyingkiran katarak (ECCE atau fako seperti yang diterangkan di atas), kanta intraokular biasanya dimasukkan. Selepas IOL dimasukkan, pakar bedah memeriksa agar hirisan tidak membocorkan cecair. Ini ialah langkah yang sangat penting, kerana kebocoran luka meningkatkan risiko mikroorganisma yang tidak diingini mendapat akses ke dalam mata dan terdedah kepada endoftalmitis. Titisan mata gabungan antibiotik/steroid dimasukkan dan perisai mata boleh digunakan pada mata yang dibedah, kadangkala ditambah dengan penutup mata.

Antibiotik boleh diberikan sebelum, semasa dan/atau selepas pembedahan. Selalunya kortikosteroid topikal digunakan bersama dengan antibiotik topikal selepas pembedahan.

Kebanyakan pembedahan katarak dilakukan di bawah anestetik setempat, membolehkan pesakit pulang pada hari yang sama. Penggunaan penutup mata mungkin diberi, biasanya selama kira-kira beberapa jam, dan selepas itu, pesakit diarahkan untuk mula menggunakan ubat mata untuk mengawal keradangan dan antibiotik yang menghalang jangkitan. Prosedur kanta dan katarak biasanya dilakukan dalam situasi pesakit luar; di Amerika Syarikat, 99.9% prosedur kanta dan katarak dilakukan dalam keadaan ambulatori pada tahun 2012.[14]

Komplikasi sunting

Komplikasi selepas pembedahan katarak agak jarang berlaku.

  • PVD – Tanggalan vitrus posterior tidak mengancam penglihatan secara langsung. Walaupun begitu, ia semakin mendapat perhatian kerana interaksi antara badan vitrus dan retina mungkin memainkan peranan yang menentukan perkembangan keadaan vitreoretina patologi utama. PVD mungkin lebih bermasalah dengan pesakit yang lebih muda, kerana ramai pesakit yang berumur lebih daripada 60 tahun telah pun melalui PVD. PVD mungkin disertai dengan kilatan cahaya persisian dan peningkatan bilangan "apungan".
 
Foto lampu celah IOL menunjukkan kelegapan kapsul posterior (PCO) kelihatan beberapa bulan selepas implantasi kanta intraokular dalam mata, dilihat pada pencahayaan semula.
  • PCO – Sesetengah orang boleh mengalami kelegapan kapsul posterior (PCO), juga dipanggil katarak susulan. Sebagai perubahan fisiologi yang dijangka selepas pembedahan katarak, sel kapsul posterior mengalami hiperplasia dan migrasi selular, muncul sebagai penebalan, kelegapan dan kekeruhan kapsul kanta posterior (yang tertinggal apabila katarak dikeluarkan, untuk penempatan IOL). Ini boleh menjejaskan ketajaman penglihatan dan pakar oftalmologi boleh menggunakan peranti untuk membetulkan keadaan ini. Ia boleh dibetulkan dengan selamat dan tanpa rasa sakit menggunakan peranti laser untuk membuat lubang kecil pada kapsul kanta belakang kristal. Ia biasanya merupakan prosedur pesakit luar cepat yang menggunakan laser Nd-YAG (neodimium-itrium-aluminium-garnet) untuk mengganggu dan mengosongkan bahagian tengah tiang posterior kapsul yang legap (kapsulotomi posterior).[15] Ini mewujudkan paksi visual pusat yang jelas untuk meningkatkan ketajaman penglihatan. Dalam kapsul posterior legap yang sangat tebal, pembedahan manual ialah prosedur pembedahan yang dilakukan. Kapsulotomi YAG, bagaimanapun, adalah faktor yang mesti diambil kira sekiranya penggantian IOL kerana vitrus boleh berhijrah ke ruang anterior melalui bukaan yang terhalang oleh IOL sehingga kini.
  • Koyakan kapsul posterior mungkin merupakan komplikasi semasa pembedahan katarak. Kadar koyakan kapsul posterior di kalangan pakar bedah mahir adalah sekitar 2% hingga 5%. Ia merujuk kepada pecahan kapsul posterior kanta semula jadi. Pengurusan pembedahan mungkin melibatkan vitrektomi anterior dan, kadangkala, perancangan alternatif untuk menanam kanta intraokular, sama ada di silia sulkus, di ruang anterior (di hadapan iris), atau, lebih jarang lagi, dijahit pada sklera.
  • Tanggalan retina biasanya berlaku dalam kebarangkalian 1 dalam 1,000 (0.1%), tetapi pesakit yang telah menjalani pembedahan katarak mempunyai risiko yang lebih tinggi (0.5-0.6%) untuk mengalami tanggalan retina regmatogenus (RRD) – bentuk tanggalan retina yang paling biasa.[16] Pembedahan katarak mempercepatkan kadar pencairan humor vitreus, dan ini membawa kepada peningkatan kadar RRD.[17] Apabila koyakan retina berlaku, cecair vitrus memasuki ruang antara retina dan epitelium berpigmen retina (RPE) dan muncul sebagai kilatan cahaya (fotopsia), terapung gelap, dan kehilangan penglihatan sisi.[16]
  • Sindrom segmen anterior toksik atau TASS ialah keadaan keradangan tidak berjangkit yang mungkin berlaku selepas pembedahan katarak. Ia biasanya dirawat dengan kortikosteroid topikal dalam dos dan kekerapan yang tinggi.
  • Endoftalmitis ialah jangkitan serius pada tisu intraokular, biasanya selepas pembedahan intraokular, atau trauma bertembus. Terdapat beberapa kebimbangan bahawa hirisan kornea yang jelas mungkin terdedah kepada peningkatan endoftalmitis, tetapi tiada kajian konklusif untuk menyokong sangkaan ini.[18] Suntikan antibiotik intrakameral boleh digunakan sebagai langkah pencegahan.
  • Glaukoma mungkin berlaku dan ia mungkin sangat sukar dikawal. Ia biasanya dikaitkan dengan keradangan, terutamanya apabila serpihan kecil atau ketulan nukleus mendapat akses ke rongga vitrus. Sesetengah pakar mengesyorkan langkah awal apabila keadaan ini berlaku (vitroktomi pars plana posterior). Glaukoma neovaskular mungkin berlaku, terutamanya pada pesakit diabetes. Dalam sesetengah pesakit, tekanan intraokular mungkin kekal begitu tinggi sehingga kebutaan mungkin berlaku.
  • Bengkak atau edema bahagian tengah retina, dipanggil makula, mengakibatkan edema makula, dan boleh berlaku beberapa hari atau minggu selepas pembedahan. Kebanyakan kes sedemikian boleh dirawat dengan jayanya. Penggunaan pencegahan ubat antiradang bukan steroid telah dilaporkan mengurangkan risiko edema makula sedikit sebanyak.[19]
  • Sindrom Uveitis–Glaucoma–Hyphema: Ini adalah komplikasi pembedahan katarak yang disebabkan oleh kerengsaan mekanikal kanta intraokular yang salah kedudukan pada iris, badan silia atau sudut iridokornea.[20]
  • Komplikasi lain yang mungkin termasuk: Bengkak atau edema kornea, kadangkala dikaitkan dengan penglihatan kabur, yang mungkin bersifat sementara atau kekal (keratopati bulus pseudofakik). Anjakan atau dislokasi implan kanta intraokular mungkin jarang berlaku. Ralat biasan tinggi tidak terancang (sama ada rabun atau hipermetropik) mungkin berlaku disebabkan ralat dalam biometri ultrasonik (ukuran panjang dan kuasa kanta intraokular yang diperlukan). Sianopsia, di mana pesakit melihat segala-galanya berwarna biru, sering berlaku selama beberapa hari, minggu atau bulan selepas penyingkiran katarak. "Apungan" (floaters) biasanya muncul selepas pembedahan.

Sejarah sunting

Zaman purba sunting

Pembedahan katarak pertama kali disebut dalam undang-undang Hammurabi pada sekitar 1750 SM.[21] Gambaran pertama mungkin bagi pembedahan katarak dalam sejarah direkodkan wujud pada patung dari Dinasti Kelima Mesir (2467–2457 SM).[22] Didakwa selanjutnya bahawa "lukisan relif dari makam bernombor TT 217 di penempatan pekerja di Deir-el-Medina" menunjukkan "lelaki yang dikebumikan di makam Ipuy,... salah seorang pembina makam diraja di Lembah Diraja terkenal, sekitar 1279–1213 SM"[23] semasa beliau menjalani pembedahan katarak.[22]

Galen dari Pergamon pada abad kedua Masihi, seorang pakar perubatan, bedah dan ahli falsafah Yunani terkemuka, melakukan pembedahan yang serupa dengan pembedahan katarak moden. Menggunakan alat berbentuk jarum, Galen cuba mengeluarkan kanta yang mengalami katarak.[24][25] Walaupun ramai ahli sejarah abad ke-20 telah mendakwa bahawa Galen percaya kanta itu berada di tengah-tengah mata yang tepat, Galen sebenarnya memahami bahawa kanta kristal terletak di aspek anterior mata manusia.[26]

Satu bentuk pembedahan katarak ditemui di India purba, dipanggil "tekatan" (couching) dan kemudiannya diperkenalkan ke kawasan lain oleh pakar perubatan India Sushruta (s. abad ke-6 SM),[27] yang menggambarkannya dalam karyanya Sushruta Samhita (Kompendium Sushruta). Bahagian Uttaratantra, bab 17, ayat 55–69, menerangkan operasi di mana jarum melengkung digunakan untuk menolak bahan "kahak" legap (kapha dalam bahasa Sanskrit) di mata keluar dari penglihatan. Kahak itu kemudian dihembus keluar dari hidung. Mata kemudiannya akan direndam dengan mentega cair hangat dan kemudian dibalut.[28] Pembuangan katarak melalui pembedahan juga diperkenalkan ke China dari India, dan berkembang pesat di dinasti Sui (581–618 M) dan Tang (618–907 M).[29]

Pembuangan katarak juga prosedur pembedahan biasa di Djenné[30] (seperti di banyak bahagian lain di Afrika).[31]

Eropah dan tamadun Islam sunting

Rujukan pertama untuk katarak dan rawatannya di Eropah ditemui pada 29 Masihi dalam De Medicinae, karya ensiklopedia Latin Aulus Cornelius Celsus, yang juga menerangkan operasi menyamping.[perlu rujukan]

Tekatan terus digunakan sepanjang Zaman Pertengahan dan masih digunakan di beberapa bahagian di Afrika dan di Yaman.[32] Walau bagaimanapun, kaedah ini adalah kaedah terapi katarak yang tidak berkesan dan berbahaya, dan selalunya menyebabkan pesakit kekal buta atau dengan penglihatan separa sahaja.

Kanta juga boleh dikeluarkan dengan sedutan melalui instrumen berongga. Instrumen penyedut mulut gangsa telah ditemui yang nampaknya telah digunakan untuk kaedah pengekstrakan katarak ini semasa abad kedua Masihi.[33] Prosedur sedemikian diterangkan oleh pakar perubatan Parsi abad ke-10 Muhammad ibn Zakariya al-Razi, yang mengaitkannya dengan Antyllus, seorang doktor Yunani abad ke-2. Prosedur itu "memerlukan hirisan besar di mata, jarum berongga, dan pembantu dengan kapasiti paru-paru yang luar biasa."[34] Prosedur sedutan ini juga diterangkan oleh pakar oftalmologi Iraq Ammar Al-Mawsili dalam kitabnya, juga ditulis pada abad ke-10.[34] Beliau membentangkan sejarah kes penggunaannya, mendakwa telah berjaya dengannya pada beberapa pesakit.[34] Pengeluaran kanta mempunyai faedah untuk menghapuskan kemungkinan kanta merosot daripada penglihatan.[35] Varian terkemudian jarum katarak pada abad ke-14 Mesir, yang dilaporkan oleh pakar mata Al-Shadhili, menggunakan skru untuk menghasilkan sedutan. Walau bagaimanapun, tidak jelas berapa kerap kaedah ini digunakan kerana penulis lain, termasuk Abu al-Qasim al-Zahrawi dan Al-Shadhili, menunjukkan kekurangan pengalaman dengan prosedur ini atau mendakwa ia tidak berkesan.[34] 

Zaman moden sunting

Pada 1748, Jacques Daviel menjadi doktor Eropah moden pertama yang berjaya mengeluarkan katarak dari mata. Di Amerika, satu bentuk pembedahan awal tekatan mungkin telah dilakukan pada 1611,[36] dan pengekstrakan katarak berkemungkinan besar dilakukan pada 1776.[37] Pengekstrakan katarak melalui aspirasi bahan kanta melalui tiub yang digunakan sedutan telah dilakukan oleh pakar bedah Philadelphia Philip Syng Physick pada tahun 1815.[38]

Pada tahun 1949, Harold Ridley memperkenalkan konsep implantasi kanta intraokular yang membenarkan pemulihan visual yang lebih cekap dan selesa selepas pembedahan katarak.[39]

Pada tahun 1967, Charles Kelman memperkenalkan fakoemulsifikasi, teknik yang menggunakan gelombang ultrasonik untuk mengemulsi nukleus kanta kristal untuk mengeluarkan katarak tanpa hirisan yang besar. Kaedah pembedahan baharu ini mengurangkan keperluan untuk tinggal di hospital lanjutan dan menjadikan pembedahan bersifat ambulatori. Pesakit yang menjalani pembedahan katarak hampir tidak mengadu sakit atau ketidakselesaan semasa prosedur. Walau bagaimanapun, pesakit yang mempunyai anestesia topikal, dan bukannya anestesia blok peribulba, mungkin mengalami sedikit ketidakselesaan.[40]

Menurut tinjauan ahli Persatuan Katarak dan Pembedahan Refraktif Amerika, kira-kira 2.85 juta prosedur katarak telah dilakukan di Amerika Syarikat pada tahun 2004 dan 2.79 juta pada tahun 2005.[41]

Rujukan sunting

  1. ^ "Cataracts | National Eye Institute". www.nei.nih.gov. Dicapai pada 2020-07-27.
  2. ^ "Cataract surgery". Mayo Foundation for Medical Education and Research (MFMER). Dicapai pada 19 Julai 2021.
  3. ^ "Day care versus in-patient surgery for age-related cataract". The Cochrane Database of Systematic Reviews. 2015 (11): CD004242. November 2015. doi:10.1002/14651858.CD004242.pub5. PMC 7197209. PMID 26524611.
  4. ^ Haldipurkar, S S; Shikari, Hasanain T; Gokhale, Vishwanath (2009). "Wound construction in manual small incision cataract surgery". Indian Journal of Ophthalmology. 57 (1): 9–13. doi:10.4103/0301-4738.44491. ISSN 0301-4738. PMC 2661512. PMID 19075401.
  5. ^ "Efficacy and Safety of Femtosecond Laser-Assisted Cataract Surgery Compared with Manual Cataract Surgery: A Meta-Analysis of 14 567 Eyes". Ophthalmology. 123 (10): 2113–2126. October 2016. doi:10.1016/j.ophtha.2016.07.005. PMID 27538796.
  6. ^ Meadow, Norman B. "Cryotherapy: A fall from grace, but not a crash". Ophthalmology Times. 15 Oktober 2005.
  7. ^ New Device Approval – CrystaLens Model AT-45 Accommodating IOL – P030002. U.S. Food and Drug Administration.
  8. ^ Singh, Vivek Mahendrapratap; Ramappa, Muralidhar; Murthy, Somasheila I; Rostov, Audrey Talley (Januari 2022). "Toric intraocular lenses: Expanding indications and preoperative and surgical considerations to improve outcomes". Indian Journal of Ophthalmology. 70 (1): 10–23. doi:10.4103/ijo.IJO_1785_21. ISSN 0301-4738. PMC 8917572 Check |pmc= value (bantuan). PMID 34937203 Check |pmid= value (bantuan).
  9. ^ Ramappa, Muralidhar; Singh, VivekMahendrapratap; Murthy, SomasheilaI; Rostov, AudreyTalley (2022). "Toric intraocular lenses: Expanding indications and preoperative and surgical considerations to improve outcomes". Indian Journal of Ophthalmology (dalam bahasa Inggeris). 70 (1): 10–23. doi:10.4103/ijo.IJO_1785_21. ISSN 0301-4738. PMC 8917572 Check |pmc= value (bantuan). PMID 34937203 Check |pmid= value (bantuan).
  10. ^ Charters, Linda Anticipation is key to managing intra-operative floppy iris syndrome Diarkibkan 2006-10-22 di Wayback Machine. Ophthalmology Times. 15 Jun 2006.
  11. ^ "Routine preoperative medical testing for cataract surgery". The Cochrane Database of Systematic Reviews. 1 (1): CD007293. Januari 2019. doi:10.1002/14651858.CD007293.pub4. PMC 6353242. PMID 30616299.
  12. ^ a b c d "Topical anaesthesia plus intracameral lidocaine versus topical anaesthesia alone for phacoemulsification cataract surgery in adults". The Cochrane Database of Systematic Reviews. 2020 (7): CD005276. July 2020. doi:10.1002/14651858.cd005276.pub4. PMC 8190979. PMID 35658539 Check |pmid= value (bantuan).
  13. ^ Capsulorhexis using a cystotome needle during cataract surgery Diarkibkan 2008-08-26 di Wayback Machine
  14. ^ "Surgeries in Hospital-Owned Outpatient Facilities, 2012". HCUP Statistical Brief #188. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality. Februari 2015.
  15. ^ "Videos: YAG Laser Capsulotomy". Pacific Cataract and Laser Institute. Dicapai pada 2 April 2019.
  16. ^ a b "Retinal detachment". BMJ Clinical Evidence. 2014. Mac 2014. PMC 3940167. PMID 24807890.
  17. ^ "Rhegmatogenous retinal detachment--an ophthalmologic emergency". Deutsches Ärzteblatt International. 111 (1–2): 12–21, quiz 22. Januari 2014. doi:10.3238/arztebl.2014.0012. PMC 3948016. PMID 24565273.
  18. ^ "Endophthalmitis". The Lecturio Medical Concept Library. Dicapai pada 19 Julai 2021.
  19. ^ "Prophylactic non-steroidal anti-inflammatory drugs for the prevention of macular oedema after cataract surgery". The Cochrane Database of Systematic Reviews. 11 (11): CD006683. November 2016. doi:10.1002/14651858.CD006683.pub3. PMC 6464900. PMID 27801522.
  20. ^ "Uveitis-Glaucoma-Hyphaema Syndrome. General review". Romanian Journal of Ophthalmology. 61 (1): 11–17. 2017. doi:10.22336/rjo.2017.3. PMC 5710046. PMID 29450365.
  21. ^ "Cataract surgery in ancient Egypt". Journal of Cataract and Refractive Surgery (dalam bahasa Inggeris). 35 (3): 607–608. Mac 2009. doi:10.1016/j.jcrs.2008.11.052. PMID 19251160.
  22. ^ a b "Cataract surgery in ancient Egypt". Journal of Cataract and Refractive Surgery. 35 (3): 607–608. Mac 2009. doi:10.1016/j.jcrs.2008.11.052. PMID 19251160.
  23. ^ "Hoax: Picture from Ancient Egypt Nothing to Do with COVID-19 Test". TASR. 25 Januari 2021.
  24. ^ "[Classification of ringworm infections". Nihon Hifuka Gakkai Zasshi. The Japanese Journal of Dermatology. 86 (10): 573–581. September 1976. PMID 1034789.
  25. ^ Magner LN (1992). A History of Medicine. CRC Press. m/s. 91.
  26. ^ "A medieval fallacy: the crystalline lens in the center of the eye". Clinical Ophthalmology. 10 (10): 649–662. 2016. doi:10.2147/OPTH.S100708. PMC 4833360. PMID 27114699.
  27. ^ Meulenbeld GJ (1999–2002). A History of Indian Medical Literature. Groningen: Forsten.
  28. ^ Sharma PV (2001). Suśruta-Saṃhitā with English translation of text and Ḍalhaṇa's commentary along with critical notes. Vol ĪI (Kalpasthāna and Uttaratantra). Varanasi, India: Chaukhambha Visvabharati Oriental. m/s. 202–204.
  29. ^ "Ophthalmic surgery: a chapter in the history of Sino-Indian medical contacts". Bulletin of the School of Oriental and African Studies. 63 (3): 370–388. 2000. doi:10.1017/S0041977X00008454. See also "Indian influences on early Chinese ophthalmology: glaucoma as a case study". Bulletin of the School of Oriental and African Studies. 62 (22): 306–322. 1999. doi:10.1017/S0041977X00016724.
  30. ^ McKissack P, McKissack F (1995). The Royal Kingdoms of Ghana, Mali, and Songhay Life in Medieval Africa. Macmillan. m/s. 104. ISBN 978-0-8050-4259-7.
  31. ^ "Primitive African Medical Lore and Witchcraft". Bulletin of the Medical Library Association. 53 (1): 80–94. Januari 1965. PMC 198231. PMID 14223742.
  32. ^ 'Couching' for cataracts remains a persistent problem in Yemen Diarkibkan 2011-07-26 di Wayback Machine, EuroTimes, September 2005, p. 11.
  33. ^ "Factors influencing the genesis of neurosurgical technology". Neurosurgical Focus. 27 (3): E3. September 2009. doi:10.3171/2009.6.FOCUS09117. PMID 19722817..
  34. ^ a b c d "The practice of surgery in Islamic lands: myth and reality". Social History of Medicine. 13 (2): 307–321. Ogos 2000. doi:10.1093/shm/13.2.307. PMID 14535259.
  35. ^ Finger S (1994). Origins of Neuroscience: A History of Explorations Into Brain Function. Oxford University Press. m/s. 70. ISBN 978-0-19-514694-3.
  36. ^ "The first cataract surgeons in Latin America: 1611-1830". Clinical Ophthalmology. 10: 679–694. 2016. doi:10.2147/OPTH.S105825. PMC 4841434. PMID 27143845.
  37. ^ "The first cataract surgeons in Anglo-America". Survey of Ophthalmology. 60 (1): 86–92. 2015. doi:10.1016/j.survophthal.2014.08.002. PMC 4262555. PMID 25444521.
  38. ^ "Aspiration of cataract in 1815 in Philadelphia, Pennsylvania". Digital Journal of Ophthalmology. 23 (4): 4–7. 2017. doi:10.5693/djo.01.2017.10.001. PMC 5791631. PMID 29403333.
  39. ^ "The Evolution of Cataract Surgery". Missouri Medicine. Missouri State Medical Association. 113 (1): 58–62. Januari 2016. PMC 6139750. PMID 27039493.
  40. ^ Pandey, Suresh K.; Milverton, E. John; Maloof, Anthony J. (October 2004). "A tribute to Charles David Kelman MD: ophthalmologist, inventor and pioneer of phacoemulsification surgery". Clinical & Experimental Ophthalmology. 32 (5): 529–533. doi:10.1111/j.1442-9071.2004.00887.x. ISSN 1442-6404. PMID 15498067.
  41. ^ American Academy of Ophthalmology reference[pautan mati]