Belauan

(Dilencongkan dari Pembelauan)

Belauan merupakan sebuah konsep fizik. Pembelauan berlaku apabila gelombang membengkok di sekeliling halangan kecil, atau ketika gelombang melebar setelah melewati bukaan kecil. Pembelauan terjadi dengan semua gelombang, termasuk gelombang bunyi, gelombang air, dan gelombang elektromagnetik seperti cahaya yang dapat dilihat oleh mata. Belauan juga berlaku dengan jirim seperti elektron.

Corak belauan tercipta oleh cahaya melalui lubang jarum tunggal

Penyebab belauan sunting

 
Satu lakaran daripada dua celah belauan. Gelombang yang melewati celah-celah itu terbelau dan akan mengganggu dengan sendirinya.

Pembelauan adalah disebabkan oleh satu gelombang cahaya yang beralih oleh objek membelau. Peralihan ini akan menyebabkan gelombang mempunyai interferens atau gangguan dengan sendirinya. Gangguan boleh sama ada membina atau memusnah. Apabila gangguan membina, keamatan gelombang akan meningkat. Apabila gangguan memusnah, keamatan akan berkurang, kadang-kadang ke titik di mana ia benar-benar dimusnahkan. Corak gangguan ini bergantung pada saiz objek yang membelah dan saiz gelombang. Contoh terkuat pembelauan berlaku dalam gelombang apabila jarak gelombang hampir dengan saiz objek menyebabkan pembelauan.

Penggunaan pembelauan sunting

Pembelauan boleh digunakan untuk memisahkan jarak gelombang cahaya yang berbeza menggunakan parutan belauan. Parutan pembelauan boleh menjadi satu siri belahan rapat-dijarakkan atau cermin dengan satu siri alur kecil. Parutan pembelauan terhasil kerana panjang gelombang cahaya yang berbeza secara membina akan campur tangan pada sudut yang berbeza. Parutan pembelauan digunakan dalam banyak alat kimia analitik, seperti spektrometer.

Pembelauan juga boleh digunakan untuk melihat molekul menggunakan kristalografi sinar-X. Dalam kristalografi sinar-X, sinar-X ditujukan kepada kristal. Kristal membelau sinaran-X dan membuat corak pembelauan. Corak ini unik mengikut jenis kristal dan boleh digunakan untuk mengenal pasti molekul yang menjadikan kristal.

Rujukan sunting

Skoog, D.A.; Holler, F.J.; Crouch, S.R. Principles of Instrumental Analysis. (Brooks/Cole, California). ISBN 0-495-01201-7