Pembohongan Henryk Batuta

Pembohongan Henryk Batuta adalah tipu daya dilakukan di Wikipedia Poland dari November 2004 hingga Februari 2006, unsur utama yang merupakan artikel biografi tentang seseorang yang tidak wujud.

Batuta Street sebenar di Warsaw.

Kandungan rencana pembohongan sunting

Satu terjemahan bahasa Inggeris artikel tipuan seperti yang tertera di Wikipedia Poland pada 1 Februari 2006, ketika ia akhirnya terdedah sebagai tipuan.[1]

Henryk Batuta, nama sebenarnya Izaak Apfelbaum, (lahir 1898 di Odessa - meninggal dunia pada tahun 1947 berhampiran Ustrzyki Górne) ialah komunis Poland dan aktivis dalam gerakan pekerja antarabangsa.

 
Ul. Henryka Batuty.

Seorang peserta perang saudara Rusia, beliau menyertai Parti Komunis Poland selepas pulang ke rumah. Menguatkuasakan hukuman parti, dia menganjurkan pembunuhan penyamar polis politik yang menyamar; pembunuhan itu dilakukan oleh Wacław Komar, antara lain. Hanya pada tahun lima puluhan ia diturunkan. Dari tahun 1934 hingga 1935 dia dipenjarakan di Bereza Kartuska, kemudian dia berhijrah. Beliau mengambil bahagian dalam perang saudara Sepanyol. Semasa Perang Dunia II dia tinggal di Kesatuan Soviet; pada tahun 1943 beliau menyertai Kesatuan Patriot Poland; dia menjadi utama Kor Keselamatan Dalam Negeri. Beliau meninggal dunia pada tahun 1947 berhampiran Ustrzyki Górne dalam pertempuran dengan UPA.

Tokohnya diperingati oleh sebuah jalan di Warsaw (Służew nad Dolinką). Selepas tahun 1989 ramai yang mencadangkan nama jalan, tetapi nama itu tidak pernah berubah.

Rujukan sunting

Poland sunting

  • "Henryk Batuta". pl.wikipedia.org. Hoax article as it appeared just before being first listed for deletion. Polish Wikipedia. 2006-01-09.
  • Konrad Godlewski (2006-02-09). "Jak komunista Batuta katolików mordował". Gazeta Wyborcza.
  • "Henryk Batuta — żył 15 miesięcy". Przekrój weekly. June 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-02-22. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • pl:Wikipedia:SDU/Henryk Batuta