Pembukaan Sidang Parlimen

(Dilencongkan dari Pembukaan Rasmi Parlimen)

Pembukaan Sidang Parlimen, Pembukaan Rasmi Parlimen atau Pembukaan Negara Parlimen adalah acara yang secara rasmi menandakan permulaan sesi Parlimen. Ia termasuk ucapan dari takhta yang dikenali sebagai Ucapan Tuanku, Ucapan Ratu atau Ucapan Raja). Pembukaan Negara adalah satu majlis rumit mempamerkan sejarah, budaya dan politik kontemporari British untuk orang ramai dan penonton televisyen. Di Malaysia, Pembukaan Sidang Parlimen dilakukan setiap tahun (kecuali ketika parlimen telah digantung/dibubar) oleh Yang di-Pertuan Agong.

Ia berlaku di ruang Dewan Pertuanan bagi kebanyakan negara Komanwel tetapi di Malaysia, pembukaan berlaku di Dewan Rakyat. Pembukaan biasanya pada Mei atau Jun, di hadapan kedua-dua ahli Dewan Parlimen. Raja, memakai Mahkota Empayar atau perkemasan rasmi diraja, membaca ucapan yang telah disediakan oleh kerajaan beliau menggariskan rancangannya bagi tahun itu. Pembukaan boleh dilakukan pada masa yang lain tahun pada tersebut jika pilihan raya diadakan awal kerana undi tidak percaya dalam kerajaan. Pada tahun 1974, apabila dua pilihan raya umum diadakan di UK, terdapat dua Pembukaan Parlimen bagi tahun tersebut.

Ratu Elizabeth II telah membuka setiap sesi Parlimen sejak beliau menaiki takhta, kecuali pada tahun 1959 dan 1963 apabila beliau mengandungkan Putera Andrew dan Putera Edward. Kedua-dua sesi telah dibuka oleh Tetuan Pesuruhjaya, diketuai oleh Ketua Biskop Canterbury (Geoffrey Fisher pada tahun 1959 dan Michael Ramsey pada tahun 1963), diberikan kuasa oleh Ratu. Tuan Canselor (Viscount Kilmuir pada tahun 1959 dan Lord Dilhorne pada tahun 1963) membaca Ucapan Ratu ketika itu.

Turutan Upacara Pembukaan Parlimen United Kingdom sunting

Pembukaan Negara Parlimen United Kingdom adalah satu majlis mewah daripada beberapa bahagian:

Pencarian bilik bawah tanah sunting

Pertama, bilik bawah tanah Istana Westminster digeledah oleh Pengawal Yeomen untuk mengelakkan Plot Serbuk Letupan moden. Plot 1605 melibatkan percubaan yang gagal oleh sekumpulan wilayah Katolik Inggeris diketuai oleh Robert Catesby untuk meletupkan Parlimen dan membunuh Raja James I yang beragama Protestan dan bangsawan. Sejak tahun itu, bilik bawah tanah yang telah digeledah, kini sebahagian besarnya, tetapi bukan sahaja, untuk tujuan istiadat.

Perhimpunan Tetuan dan Rakyat sunting

Anggota bangsawan berkumpul di Dewan Pertuanan memakai jubah. Mereka disertai oleh wakil-wakil kanan badan kehakiman dan anggota kor diplomatik. Dewan Rakyat berkumpul di ruang mereka sendiri, memakai pakaian hari biasa, dan memulakan hari, seperti mana-mana hari lain, dengan doa.

Penghantaran tebusan Parlimen sunting

Sebelum raja berangkat dari Istana Buckingham, Bendahari, Pengawal dan Naib Chamberlain Ratu (semua daripada mereka adalah pengelola Kerajaan) menyampaikan tongkat-tongkat putih istiadat kepadanya.[1] Ratu menyimpan Naib Chamberlain sebagai 'banduan' sepanjang tempoh pembukaan negeri ini sebagai jaminan kepulangan yang selamat bagi raja, walaupun dia baik dilayan sehingga upacara selamat disempurnakan,[1] kemudian dia dibebaskan. Pemenjaraan Naib Chamberlain kini semata-mata upacara, walaupun dia kekal di bawah kawalan; asalnya, ia menjamin keselamatan Raja kerana beliau memasuki Parlimen yang mungkin menjadi musuh. Tradisi ini berpunca daripada masa Charles I, yang mempunyai hubungan perbalahan dengan Parlimen dan akhirnya dipancung pada tahun 1649 semasa Perang Saudara antara monarki dan Parlimen. Salinan waran kematian Charles I dipaparkan di dalam bilik jubah yang digunakan oleh Ratu sebagai peringatan istiadat tentang apa yang boleh terjadi kepada Raja yang cuba mengganggu Parlimen.

Ketibaan Alat Kebesaran Diraja sunting

Sebelum kedatangan Raja, Mahkota Negara Empayar dibawa ke Istana Westminster di Gerabak Negaranya sendiri. Dari Menara Victoria, Mahkota disampaikan oleh Bargemaster Ratu ke pejabat Pengelola Istana Lord Chamberlain. Ia kemudian dibawa, bersama-sama dengan Pedang Negara Besar dan Topi Penyelenggaraan, yang akan dipaparkan di dalam Galeri Diraja.

Ketibaan Raja dan perhimpunan Parlimen sunting

 
Raja Edward VIII dikelilingi oleh pembawa Jata pada satu-satunya Pembuka Parlimennya, pada 3 November 1936

Ratu tiba dari Istana Buckingham di Istana Westminster dengan koc kuda, masuk melalui Pintu Masuk Raja di bawah Menara Victoria; beliau disertai oleh pasangan beliau Duke dari Edinburgh (walaupun anak mereka Putera Wales telah memangku untuk bapanya) dan kadang-kadang oleh ahli-ahli keluarga diraja, seperti Putera Wales dan Duchess dari Cornwall atau Puteri Diraja. Secara tradisinya, ahli-ahli angkatan tentera beratur di laluan perarakan dari Istana Buckingham ke Istana Westminster. Panji-panji Diraja dinaikkan untuk menggantikan Union Flag atas pintu masuk Raja dan kekal dikibar ketika beliau masih berada di dalam. Kemudian, selepas beliau mengambil Jubah Negara Parlimen[2][3] dan Mahkota Negara Empayar di Kamar Jubah, Ratu berangkat menerusi Galeri Diraja ke Dewan Pertuanan, biasanya diiringi oleh Duke dari Edinburgh dan segera didahului oleh Earl Marshal, dan oleh seorang bangsawan (biasanya Ketua Dewan Pertuanan) membawa Topi Penyelenggaraan pada rod putih, dan bangsawan yang lain (biasanya seorang pegawai kanan tentera bersara) yang membawa Pedang Besar Negara, semua mengikut Lord Great Chamberlain dan kayu putihnya, biasanya pelaksanaan praktikal bagi menyambut upacara, menaikkan panji. Setelah duduk di atas takhta itu, Ratu, memakai Mahkota Negara Empayar, mengarahkan Dewan dengan berkata, "Tetuan beta, dengan segala hormatnya sila duduk."; pasangan beliau mengambil tempat duduk di atas takhta di sebelah kirinya dan ahli-ahli keluarga diraja boleh duduk di tempat lain di pelaminan (misalnya Putera Wales dan Duchess dari Cornwall duduk di atas pelamin di bahagian yang lebih rendah daripada pelamin ke kanan Ratu.)

Panggilan Diraja kepada Rakyat sunting

Isyarat oleh Raja, Lord Great Chamberlain menaikkan tongkat jawatannya untuk memberi isyarat kepada Bentara dengan Rod Hitam (dikenali sebagai Rod Hitam), yang dipertanggungkan untuk memanggil Dewan Rakyat dan telah menunggu di lobinya. Rod Hitam berpaling dan, dengan iringan penjaga pintu Dewan Pertuanan dan inspektor polis (yang memerintahkan "Beri Hormat, Orang Asing!" kepada semua orang di sepanjang jalan), menghampiri pintu kepada Kamar Dewan Rakyat.

 
Ahli parlimen terkemuka abad ke-17 John Hampden adalah salah satu daripada Lima Ahli yang diperingati setiap tahun

Pada tahun 1642, Raja Charles I menyerbu ke dalam Dewan Rakyat dalam percubaan tidak berjaya untuk menangkap Lima Ahli, termasuk patriot Inggeris yang terkenal dan ahli parlimen terkemuka John Hampden.[4][5] Sejak masa itu, tidak ada raja British yang memasuki Dewan Rakyat apabila ia sedang bersidang [ebrmesyuarat].[6]

Apabila Rod Hitam mendekati, pintu akan ditutup dihadapannya, melambangkan hak Parlimen dan kebebasannya daripada raja.[6] Beliau kemudiannya memukul dengan hujung tongkat istiadat beliau (Rod Hitam) tiga kali pada pintu Rakyat Dewan yang tertutup, dan kemudiannya diterima masuk. (Terdapat tanda pada pintu Dewan Rakyat menunjukkan lekuk berulang yang dibuat oleh Rod Hitam selama ini.) Di sana, Rod Hitam menundukkan kepala kepada Speaker sebelum meneruskan perjalanan ke kotak penghantaran di mana dia mengumumkan perintah raja bagi kehadiran Dewan Rakyat, dalam kata-kata berikut:

"Tuan (atau Puan) Speaker, Ratu memerintahkan Dewan yang mulia ini [berhenti seketika tunduk kepada kedua-dua belah Dewan] untuk menghadiri Baginda Ratu dengan segera di Dewan Bangsawan."

Secara tradisi tidak rasmi, pada tahun-tahun kebelakangan ini, ia telah disambut dengan komen degil oleh MP republik berhaluan Buruh Dennis Skinner, di mana, dengan sedikit gelak tawa, Dewan bangkit untuk bergerak ke Dewan Pertuanan.[6] Campur tangan adat ini tidak dipatuhi oleh Encik Skinner pada tahun 2015, mendakwa bahawa beliau mempunyai "ikan yang lebih besar untuk digoreng daripada mengatakan sesuatu," disebabkan pertikaian ke atas tempat duduk dengan Nasionalis Scotland.[7]

Perarakan Rakyat sunting

Speaker bertindak untuk menghadiri seruan itu sekaligus. Bentara Mesyuarat memungut cokmar istiadat dan, dengan Speaker dan Rod Hitam, membawa Ahli-ahli Dewan Rakyat berjalan, secara berpasangan, ke arah Dewan Pertuanan. Mengikut adat, ahli-ahli berjalan-jalan, dengan banyak perbincangan dan bergurau, dan bukannya berarak secara rasmi. Perdana Menteri dan Ketua Pembangkang diikuti oleh Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Ketua Pembangkang biasanya berjalan sebelah menyebelah, mengetuai dua baris Ahli Parlimen. Dewan Rakyat kemudian tiba di Bar Dewan Pertuanan di mana mereka tunduk kepada Ratu. Tiada seorang pun yang bukan ahli Dewan Pertuanan boleh melepasi Bar tanpa diundang apabila ia bersidang; peraturan yang sama terpakai kepada Rakyat. Mereka terus berdiri di Bar semasa ucapan.

Penyampaian titah ucapan sunting

 
Takhta diraja, kk. 1902

Ratu membaca ucapan yang disediakan, yang dikenali sebagai "Ucapan dari Takhta" atau "Ucapan Ratu", menggariskan agenda kerajaan bagi tahun akan datang. Ucapan ini ditulis oleh Perdana Menteri dan anggota kabinetnya, dan mencerminkan agenda perundangan yang mana Kerajaan meminta persetujuan kedua-dua Dewan Parlimen. Ia secara tradisinya ditulis pada vellum kulit kambing, dan dipersembahkan secara melutut kepada Ratu oleh Lord Chancellor untuk dibaca, yang mengeluarkan gulungan ucapan itu dari beg berupa uncang. Secara tradisinya, berbanding berjalan membelakangi Raja, yang mungkin kelihatan tidak sopan, Lord Chancellor berjalan berundur menuruni tangga takhta, berterusan menghadap raja. Lord Irvine dari Lairg, Lord Chancellor dilantik oleh Perdana Menteri Tony Blair, berusaha untuk memecahkan tradisi dan berjaya memohon perkenan untuk berjalan membelakangi Ratu dan menuruni tangga, tetapi Lord Chancellor seterusnya Jack Straw meneruskan tradisi lama.

Ucapan keseluruhan ditujukan kepada "Tetuan dan Ahli-ahli Dewan Rakyat", dengan satu pengecualian penting yang Ratu mengatakan secara khusus, "Ahli-ahli Dewan Rakyat, anggaran untuk perkhidmatan awam akan dibentangkan di hadapan anda", sejak bajet secara perlembagaan dikhususkan kepada Dewan Rakyat.

Ratu membaca keseluruhan ucapan dalam nada yang neutral dan formal, membayangkan bahawa tiada mempersetujui atau membantah cadangan Kerajaan Baginda Ratu: Ratu membuat rujukan berterusan kepada "Kerajaan Beta" apabila membaca teks. Setelah menyenaraikan rang undang-undang utama yang akan diperkenalkan semasa sesi kali itu, Ratu menyatakan: "langkah-langkah lain akan dibentangkan di hadapan anda", sekali gus meninggalkan skop Kerajaan untuk memperkenalkan rang undang-undang yang tidak disebut dalam ucapan. Ratu turut menyebut sebarang Lawatan Negara yang baginda berhasrat untuk dilakukan dan apa-apa juga Lawatan Negara yang dirancang ketua negara asing ke United Kingdom semasa sesi Parlimen tersebut. Ratu menyimpulkan ucapan dengan mengatakan:

"Tetuan dan Ahli-ahli Dewan Rakyat, beta berdoa agar rahmat Tuhan melimpahi apabila persidangan anda".

Secara tradisinya, ahli-ahli kedua-dua Majlis Parlimen mendengar Ucapan Ratu secara hormat, tidak bertepuk tangan dan tidak menunjukkan perbezaan pendapat terhadap kandungan ucapan itu sebelum ia dibahaskan di setiap Dewan. Kesunyian ini, bagaimanapun, telah dipecahkan pada tahun 1998, apabila Ratu mengumumkan rancangan Kerajaan untuk memansuhkan hak keturunan bangsawan untuk duduk dalam Dewan Pertuanan. Beberapa orang ahli Buruh Dewan Rakyat berteriak "ya" dan "dengar", menyebabkan beberapa daripada Dewan Pertuanan menjerit "tidak" dan "memalukan". Ratu terus menyampaikan ucapannya tanpa henti, mengabaikan kekacauan tersebut. Kelakuan mereka yang mengganggu ucapan itu dikecam pada masa itu.[8][9]

Keberangkatan raja sunting

Mengikuti ucapan tersebut, Ratu meninggalkan dewan itu sebelum ahli Dewan Rakyat tunduk sekali lagi dan kembali ke Dewan mereka.

Perbahasan ucapan sunting

Selepas keberangkatan Ratu, setiap Dewan bertindak untuk "Maklum Balas Ucapan Paduka Tuanku." Tetapi pertama sekali, setiap Dewan mempertimbangkan rang undang-undang pro forma bagi melambangkan hak mereka untuk berbincang secara bebas daripada raja. Dalam Dewan Pertuanan, rang undang-undang ini dipanggil Select Vestries Bill, manakala bersamaan bagi Dewan Rakyat adalah Outlawries Bill. Rang undang-undang ini dianggap sebagai untuk kepentingan upacara sahaja, dan tidak membuat sebarang perkembangan perundangan sebenar. Ucapan pertama perbahasan di Dewan Rakyat adalah, mengikut tradisi, salah satu yang lucu yang diberikan oleh anggota yang dipilih terlebih dahulu. Pertimbangan untuk menjawab Ucapan Paduka Tuanku merupakan acara untuk berdebat mengenai agenda Kerajaan. Perbahasan itu menjangkau lebih beberapa hari. Pada setiap hari, topik yang berbeza, seperti hal ehwal asing atau kewangan, turut dipertimbangkan. Perbahasan merupakan penunjuk pandangan Parlimen mengenai agenda kerajaan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b House of Commons briefing note: The Whip's Office Doc ref. SN/PC/02829. Last updated 10th October 2008
  2. ^ Over this robe is worn the collar and George of the Order of the Garter; the George used is a larger than usual gold representation of St. George slaying a dragon and heavily set with diamonds made for George III.
  3. ^ The peers also wear their Parliament Robes, also made of crimson velvet and miniver (although the miniver is now often replaced with the much cheaper white rabbit fur). These robes are closed over the right shoulder with bands of gold lace and miniver—four for a duke; three and a half for a marquess; three for an earl or countess; two and a half for a viscount or viscountess and two for a baron or baroness.
  4. ^ Chisholm, Hugh, penyunting (1911). "Black Rod" . Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris). 4 (ed. ke-11). Cambridge University Press.
  5. ^ John Joseph Bagley, A. S. Lewis (1977). "Lancashire at War: Cavaliers and Roundheads, 1642-51 : a Series of Talks Broadcast from BBC Radio Blackburn". p. 15. Dalesman
  6. ^ a b c "Democracy Live: Black Rod". BBC. Retrieved 6 August 2008
  7. ^ http://www.theguardian.com/politics/2015/may/27/dennis-skinner-queens-speech-quip-fighting-scots-nats
  8. ^ "1998: Queen's speech to end peers". BBC News. 31 Mei 2007.
  9. ^ "1998: Queen's speech spells end for peers". BBC News. 24 November 1998.

Pautan luar sunting