Pembunuhan Benigno Aquino Jr.

Pembunuhan Benigno "Ninoy" Aquino Jr., bekas Senator Filipina, berlaku pada hari Ahad, 21 Ogos 1983 di Lapangan Terbang Antarabangsa Manila (dinamakan semula sebagai Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino bagi memperingati jasa beliau). Aquino, seorang lawan politik lama Presiden Ferdinand Marcos, baru saja mendarat di negara asalnya selepas tiga tahun pengasingan diri di Amerika Syarikat apabila beliau ditembak di kepala ketika dihantar dari pesawat ke sebuah kenderaan yang menunggu untuk menghantarnya ke penjara. Juga terbunuh ialah Rolando Galman, yang kemudiannya terlibat dalam pembunuhan Aquino.

Pembunuhan Benigno Aquino Jr.
Selepas pembunuhan itu dirakam dalam video.
LokasiLapangan Terbang Antarabangsa Manila (sekarang Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino), Parañaque, Filipina
Tarikh21 Ogos 1983
Kira-kira. 13:00 PST (GMT+8) (Landasan Lapangan Terbang Antarabangsa Manila)
SasaranBenigno Aquino Jr.
Jenis serangan
Tembakan
Senjata.357 revolver
Kematian2 (Benigno Aquino Jr. dan Rolando Galman)
Bil. pelaku
16 (semua disabitkan kesalahan)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Aquino telah dipilih ke Senat Filipina pada tahun 1967 dan tidak lama kemudian mula bercakap menentang pemerintahan autoritarian Marcos. Beliau telah dipenjarakan atas tuduhan palsu sejurus selepas pengisytiharan undang-undang tentera 1972 Marcos. Pada tahun 1980, beliau mengalami serangan jantung di dalam penjara dan dibenarkan keluar negara dua bulan kemudian oleh isteri Marcos, Imelda. Beliau menghabiskan masa tiga tahun akan datang dalam buangan berhampiran Boston sebelum memutuskan untuk kembali ke Filipina.

Pembunuhan Aquino dikreditkan dengan mengubah pembangkang kepada rejim Marcos dari pergerakan kecil yang terpencil menjadi perang salib kebangsaan. Ia juga dikreditkan dengan menegaskan balu Aquino, Corazon Aquino, menjadi perhatian ramai dan bertanding untuk menjadi presiden dalam pilihan raya pada tahun 1986. Walaupun Marcos secara rasminya diisytiharkan sebagai pemenang pemilihan, dakwaan penipuan yang meluas dan penyalahgunaan secara haram atas nama Marcos adalah dikreditkan dengan mencetuskan Revolusi Kuasa Rakyat, yang mengakibatkan Marcos melarikan diri dari negara itu dan melepaskan jawatan presiden kepada Corazon Aquino.

Walaupun banyak, termasuk keluarga Aquino, mengekalkan bahawa Marcos telah mengarahkan pembunuhan Aquino, ini tidak pernah dibuktikan secara benar. Siasatan rasmi kerajan yang diarahkan oleh Marcos sejurus selepas pembunuhan itu menyebabkan dakwaan pembunuhan terhadap 25 anggota tentera dan seorang awam; semua telah dibebaskan oleh Sandiganbayan (mahkamah khas). Selepas Marcos digulingkan, satu lagi siasatan kerajaan di bawah pentadbiran Corazon Aquino membawa kepada perbicaraan semula dan sabitan 16 anggota tentera, yang semuanya dihukum penjara seumur hidup. Sejak sabitan mereka, salah seorang daripada mereka telah diampunkan, tiga meninggal dunia di penjara, dan selebihnya hukuman telah diringankan pada pelbagai masa; banduan terakhir dibebaskan dari penjara pada tahun 2009.

Latar belakang sunting

Benigno Aquino Jr. telah dipilih ke Senat Filipina pada tahun 1967. Aquino telah dipilih ke Senat Filipina pada tahun 1967 dan tidak lama kemudian mula bercakap menentang peraturan autoritarian Presiden Ferdinand Marcos; Marcos melihat Aquino sebagai ancaman terbesar terhadap kekuasaannya.

Pada 23 September 1972, Marcos mengisytiharkan undang-undang tentera dan memerintahkan Aquino dan yang lain ditahan dan dipenjarakan atas dakwaan pembunuhan dan subversi. Aquino melakukan mogok lapar untuk membantah ketidakadilan terhadap tribunal ketenteraannya tetapi mengakhiri mogok selepas 40 hari. Tribunal itu bertahan beberapa tahun, sementara Aquino masih dipenjarakan, dan pada 25 November 1977, beliau telah disabitkan atas semua tuduhan dan dihukum mati. Bagaimanapun, Aquino dan yang lain percaya bahawa Marcos tidak akan membenarkannya untuk dihukum mati, kerana Aquino mendapat banyak sokongan ketika dipenjarakan, dan nasib sedemikian mungkin akan menjadikannya seorang martir untuk para penyokongnya.

Pada tahun 1978, ketika masih dalam penjara, Aquino mengasahkan parti politiknya, Lakas ng Bayan (disingkatkan "LABAN"): Bahasa Melayu: Kuasa Rakyat) untuk bertanding untuk jawatan di Interim Batasang Pambansa (Parlimen). Semua calon LABAN kalah, terutamanya kepada calon-calon parti Marcos, di tengah-tengah dakwaan penipuan pilihan raya.

Pada bulan Mac 1980, Aquino mengalami serangan jantung di penjara. Beliau dibawa ke Pusat Jantung Filipina, di mana beliau mengalami serangan jantung yang kedua. Doktor memutuskan bahawa beliau memerlukan pembedahan pintasan arteri koronari; bagaimanapun, pakar bedah tidak mahu melakukan pembedahan itu kerana takut akan kontroversi, dan Aquino enggan menjalani prosedur di Filipina kerana takut disabotaj oleh Marcos, menunjukkan sama ada beliau akan pergi ke Amerika Syarikat untuk menjalani prosedur atau mati di dalam penjara. Pada 8 Mei 1980, Wanita Pertama Imelda Marcos menguruskan Aquino dan keluarganya untuk pergi ke Amerika Syarikat. Beliau menjalani pembedahan pintasan koronari di Dallas, Texas dan bertemu dengan pemimpin Islam di Damsyik, Syria, sebelum menetap bersama keluarganya di Newton, Massachusetts.

Aquino menghabiskan tiga tahun seterusnya dalam buangan di A.S., di mana beliau bekerja pada manuskrip untuk dua buku dan menyampaikan beberapa kuliah dan ucapan yang mengkritik pemerintahan Marcos. Menjelang tahun 1983, berita mengenai keadaan politik di Filipina membawa Aquino kembali ke tanah airnya, menyedari sepenuhnya bahaya yang menanti beliau.

Aquino, selepas terbang dalam laluan litar dari Amerika Syarikat ke beberapa bandar Asia seperti Singapura dan Kuala Lumpur untuk bertemu dengan pemimpin-pemimpin Malaysia, dan kemudian ke Hong Kong, menaiki pesawat China Airlines di Taipei dan mendarat di Manila pada 21 Ogos 1983.

Pembunuhan sunting

Sebelum berlepas dari Taipei, Aquino memberi temuduga dari biliknya di Grand Hotel di mana beliau menyatakan bahawa beliau akan memakai baju peluru. Beliau menasihatkan para wartawan yang akan menemani beliau dalam penerbangan itu: "Anda perlu bersiap dengan kamera tangan anda kerana tindakan ini boleh menjadi sangat cepat. Dalam masa 3 atau 4 minit, ia mungkin akan berakhir, dan saya mungkin tidak dapat bercakap dengan anda sekali lagi selepas ini."[1] Beberapa saat terakhir beliau dalam penerbangan semasa ditemuramah oleh wartawan Jim Laurie, dan sebelum turun dari penerbangan di lapangan terbang Manila, telah dirakam pada kamera.[2]

Pada pagi 21 Ogos 1983, diiringi oleh abang iparnya, wartawan ABC News Ken Kashiwahara,[3] bersama anggota akhbar lain, Aquino menaiki Penerbangan 811 China Airlines yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Taiwan Taoyuan. Di Manila, kontinjen lebih 1,000 askar dan polis bersenjata ditugaskan oleh kerajaan untuk menyediakan keselamatan untuk ketibaan Aquino. Penerbangan 811 tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Manila pada jam 1:04 petang.[4]

Semasa ketibaan pesawat di pintu masuk, askar menaiki kapal terbang untuk menahan Aquino. Para tentera menghantarnya dari pesawat dan ke jambatan jet; bagaimanapun, daripada mengikuti jambatan jet ke terminal, mereka keluar dari jambatan jet ke bawah tangga perkhidmatan ke apron, di mana kenderaan tentera sedang menunggu untuk membawanya ke penjara.[4] Ketika beliau di antara jalan keluarnya dari pesawat dan kenderaannya, beberapa tembakan telah kedengaran. Apabila tembakan itu berhenti, Aquino dan seorang lelaki yang kemudian dikenal pasti sebagai Rolando Galman terbaring mati di apron, kedua-duanya dari luka tembakan. Mayat Aquino dibawa masuk ke dalam sebuah van Perintah Keselamatan Penerbangan (AVSECOM) oleh dua askar AVSECOM SWAT, sementara seorang lagi askar di bumper van itu terus menyerang tembakan di Galman. Van AVSECOM melarikan diri, meninggalkan mayat Galman. Keputusan Sandiganbayan yang berikutnya kemudiannya menegaskan bahawa Aquino telah meninggal dunia sebelum tiba di Hospital Besar Fort Bonifacio.[5] Bagaimanapun, ini tetap menjadi kontroversi kerana bukti bertentangan yang dikemukakan dalam wawancara mahkamah Jeneral Custodio.

Pada 2010, van AVSECOM (yang dikenali sebagai "van kematian Ninoy Aquino" oleh beberapa orang) didapati rosak di dalam Pangkalan Udara Villamor di Pasay.[6]

Pablo Martinez, salah seorang konspirator yang disabitkan dalam pembunuhan itu, mendakwa bahawa konspirator bersama beliau memberitahunya bahawa Danding Cojuangco mengarahkan pembunuhan itu. Martinez juga mendakwa bahawa beliau dan Galman tahu tentang pembunuhan itu, dan bahawa Galman adalah penembak sebenar, yang tidak disokong oleh bukti lain dalam kes itu.[7]

Senjata pembunuhan sunting

Menurut laporan berita kontemporari menyatakan senjata pembunuhan ialah senjata pistol buatan Amerika, khususnya revolver Smith & Wesson Magnum .357, di mana Interpol dikesan ke sebuah kedai senjata Bangkok. Ia juga melaporkan bahawa pengeluar telah menghantar pistol ke Thailand National Trading Co. di Bangkok pada 25 September 1970.

Pengebumian sunting

Aquino ditunjukkan kepada orang ramai selama sembilan hari, dengan tidak ada usaha dilakukan untuk menyembunyikan luka peluru yang telah merosakkan kulit wajahnya. Ibu Aquino, Doña Aurora, memberitahu rumah pengebumian untuk tidak memalsukan atau menggunakan alat solekan pada badan, supaya orang ramai dapat melihat "apa yang mereka telah lakukan kepada anak saya". Beribu-ribu penyokong berkumpul di upacara Aquino, yang berlangsung di rumahnya di Times Street di kejiranan Segi Tiga Barat di Bandar Quezon. Isteri Aquino, Corazon, dan anak-anak Ballsy, Pinky, Viel, Noynoy, dan Kris tiba dari Boston sehari selepas pembunuhan itu. Dalam temu bual kemudian, anak perempuan sulung Aquino, Ballsy (kini Aquino-Cruz), menceritakan bahawa mereka mengetahui pembunuhan itu melalui panggilan telefon dari Kyodo News.[8]

Aquino kemudiannya dipindahkan ke Gereja Santo Domingo, di mana pengebumiannya diadakan pada 31 Ogos. Berikutan Misa pada pukul 9 pagi, dengan Kardinal Uskup Agung Manila, Jaime Sin, mengetuai Misa, perarakan pengebumian membawa jenazahnya ke Taman Peringatan Manila di Parañaque. Trak flatbed yang berkhidmat sebagai kereta jenazahnya melalui Metro Manila selama 12 jam, akhirnya sampai di taman peringatan pada sekitar pukul 9 p.m. Lebih daripada dua juta orang berbaris di sepanjang jalan untuk perarakan, yang mana dilalui oleh Taman Rizal, di mana bendera Filipina dikibarkan separuh tiang. Radio Veritas yang ditaja oleh Gereja ialah satu-satunya stesen untuk menyiarkan keseluruhan upacara.

Jovito Salonga, yang juga ketua Parti Liberal, berkata mengenai Aquino:

Ninoy semakin tidak sabar di Boston, beliau merasakan diri terpisah dengan aliran peristiwa di Filipina. Pada awal 1983, Marcos sungguh sakit, ekonomi Filipina semakin merosot, dan pemberontakan menjadi masalah yang serius. Ninoy menganggap bahawa dengan pulang ke rumah, beliau mungkin dapat memujuk Marcos untuk memulihkan demokrasi dan dengan apa-apa cara sekalipun untuk memulihkan Parti Liberal.[9]

dan memanggilnya:

Presiden terhebat yang kami tidak pernah ada.[9]

Garis masa kes pembunuhan sunting

  • 21 Ogos 1983 – Benigno Aquino Jr. dan Rolando Galman telah dibunuh di Lapangan Terbang Antarabangsa Manila.
  • 24 Ogos 1983 – Ferdinand Marcos menubuhkan komisen mencari fakta yang diketuai oleh Ketua Hakim Agung Enrique Fernando untuk menyiasat pembunuhan Aquino; ia dibubarkan selepas dua mesyuarat.
  • 31 Ogos 1983 – Lebih daripada dua juta orang menghadiri perarakan pengebumian dua belas jam Aquino.
  • 22 Oktober 1983 – Marcos menubuhkan jawatankuasa pencarian-fakta dikenali sebagai Agrava Fact-Finding Board.
  • 22 Oktober 1984 – Agrava Board mengeluarkan laporan menyimpulkan bahawa pegawai tentera, termasuk Jeneral Fabian Ver, berkomplot untuk membunuh Aquino; Mahkamah Agung menyerahkan kes itu kepada Sandiganbayan.
  • 2 Disember 1985 – Sandiganbayan membebaskan semua tertuduh.
  • 12 September 1986 – Mahkamah Agung, yang baru disusun semula berikutan Revolusi Edsa 1986, memerintahkan semula pendakwaan. 25 orang tentera dan seorang rakyat awam ditahan.
  • 28 September 1990 – 16 defendan disabitkan oleh Sandiganbayan dan dihukum penjara seumur hidup.
  • 23 Julai 1991 – Mahkamah Agung mengesahkan sabitan Sandiganbayan.
  • 21 November 1998 – Jeneral Ver meninggal dunia akibat penyakit paru-paru Bangkok.
  • 8 Mac 2005 – Mahkamah Agung menolak petisyen tertuduh (difailkan pada bulan Ogos 2004) untuk membuka semula kes itu.[10]
  • 21 Ogos 2007 – Ketua Hakim Andrés Narvasa rayuan untuk penutupan kes itu pada ulang tahun ke-24 pembunuhan itu. Juan Ponce Enrile meminta kajian semula pengampunan yang memihak kepada 14 yang tertuduh, sementara Pedro Arigo, Pendeta Apostolik Puerto Princesa dan pengerusi Konferensi Uskup Katolik Suruhanjaya Episkopal Filipina mengenai Penjagaan Pastoral Penjara CBCP (ECPPC) meminta pengampunan untuk tertuduh. Corazon Aquino dan Benigno Aquino III memaafkan 14 tentera tetapi menentang rayuan mereka untuk pengampunan atau parol (di mana Setiausaha Raul Gonzáles serahkan kepada Presiden Gloria Macapagal-Arroyo pada tahun 2004). Setiausaha Eksekutif Eduardo Ermita menyatakan bahawa Biro Pengampunan dan Pembebasan telah mengesyorkan pemberian kelonggaran eksekutif.[11][12][13]
  • 24 Ogos 2007 – Setiausaha Ermita secara rasmi mengumumkan bahawa, akibat implikasi politik, rayuan untuk kecaman oleh 14 tentera telah diarkibkan, walaupun Biro Pengampunan dan Pembebasan masih mengkaji permohonan itu. Ermita enggan memberikan tempoh masa untuk kajian semula.[14]
  • 22 November 2007 – Selepas dua dekad, M/Sgt. Pablo Martínez (salah seorang yang disabitkan), diampunkan oleh Presiden Macapagal-Arroyo atas sebab kemanusiaan. Martínez berkata:
"Kung nakikinig man kayo Madam Cory Aquino, patawarin ninyo ako sa nagawa kong pagkakasala noón."
("Jika anda mendengar, Puan Cory Aquino, maafkan saya atas dosa yang saya lakukan sebelum ini.")[15]
  • 14 Mac 2008 – Bekas Kpl. Kelas Pertama Mario Lazaga, salah seorang 16 tentera yang tertuduh, meninggal di dalam penjara akibat darah tinggi. Dua tertuduh yang lain sudah meninggal dalam tahanan sejak M/Sgt. Martínez diampun.[16]
  • Februari 2009 – A1C Felizardo Taran and Sgt. Rolando de Guzmán telah selesai penggal di dalam penjara dan dibebaskan.[17]
  • 4 Mac 2009 – Sepuluh tertuduh yang tinggal – Rogelio Moreno, Ruben Aquino, Arnulfo Artates, Romeo Bautista, Jesús Castro, Arnulfo de Mesa, Rodolfo Desolong, Claro Lat, Ernesto Mateo, and Filomeno Miranda – telah dibebaskan.[18]
  • 7 Mei 2014 – M/Sgt. Martínez dilanggar sebuah SUV. Beliau dikejarkan ke Hospital San Juan de Dios, di mana beliau meninggal dunia ketika rawatan pada umur 77.

Rujukan sunting

  1. ^ "YouTube - Ninoy Aquino: Worth Dying For (the last interview!) ORIGINAL UPLOAD". Youtube.com. Dicapai pada October 6, 2008.
  2. ^ Laurie, Jim. "The Last moments and assassination of Ninoy Aquino". You Tube. Dicapai pada 30 August 2013.
  3. ^ Kashiwahara, Ken. "Aquino's Final Journey". The New York Times. Dicapai pada 4 January 2017.
  4. ^ a b Sandiganbayan ruling - Investigation of the assassination of Benigno Aquino (PDF). Maynila: Fact Finding Board. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2009-09-03. Dicapai pada 30 August 2013.
  5. ^ People of the Philippines v. B/Gen. Luther A. Custodio, et. al, 1983, Decision of the Special Division of the Sandiganbayan in Criminal Case No. 10010 and 10011
  6. ^ Robles, Raissa. (20 August 2012). "Ninoy Aquino's death van". Inside Philippine Politics and Beyond.
  7. ^ "Transcript of ABS-CBN Interview with Pablo Martinez, co-accused in the Aquino murder case". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-06-28. Dicapai pada 19 April 2015.
  8. ^ "The assassination of Benigno Aquino". History Channel. Dicapai pada 30 August 2013.
  9. ^ a b "The Greatest President We Never Had". Dicapai pada 19 April 2015.
  10. ^ "- Decisions / Signed Resolutions". Dicapai pada 19 April 2015.
  11. ^ Inquirer.net, Pardon for Ninoy Aquino’s killers now in Arroyo’s hands
  12. ^ "Bishop to ask clemency for convicts in Ninoy case". GMA News Online. Dicapai pada 19 April 2015.
  13. ^ "G.R. No. 72670". Dicapai pada 19 April 2015.
  14. ^ "Abs-Cbn Interactive, Palace mulls clemency for 14 soldiers in Aquino-Galman slay". Diarkibkan daripada yang asal pada September 26, 2007.
  15. ^ "Aquino-Galman murder convict freed by Arroyo". GMA News Online. Dicapai pada 19 April 2015.
  16. ^ "Another Aquino-Galman convict dies". ABS-CBN News. Dicapai pada 19 April 2015.
  17. ^ "Timeline: Double murders on tarmac - INQUIRER.net, Philippine News for Filipinos". Dicapai pada 19 April 2015.
  18. ^ "10 Aquino-Galman convicts free finally - INQUIRER.net, Philippine News for Filipinos". Dicapai pada 19 April 2015.

Pautan luar sunting