Pembunuhan John F. Kennedy

Pembunuhan John F. Kennedy, presiden AS ke-35, berlaku pada hari Jumaat 22 November 1963 di Dallas, Texas pada jam 12:30 tengah hari (waktu sentral) di Plaza Dealey. Kennedy ditembak mati di dalam kereta ketika bersama isterinya Jacqueline dalam perarakan kereta presiden. Oswald ditangkap oleh Jabatan Polis Dallas 70 minit setelah penembakan awal. Oswald didakwa di bawah udang-undang negeri Texas atas pembunuhan Presiden serta juga petugas polis Dallas, J. D. Tippit yang ditembak mati beberapa saat setelah pembunuhan. Pada pukul 11.22 siang waktu setempat pada 24 November 1963, ketika kamera televisi langsung menutupi pemindahannya dari penjara kota ke penjara daerah, Oswald ditembak mati di ruang bawah tanah Markas Besar Kepolisian Dallas oleh pemilik klub malam Dallas Jack Ruby. Oswald dibawa ke Parkland Memorial Hospital di mana ia segera meninggal. Ruby didakwa atas pembunuhan Oswald, meskipun kemudian dibatalkan saat naik banding, dan Ruby meninggal di penjara pada tahun 1967 ketika menunggu persidangan baru akibat barah.

Pembunuhan John F. Kennedy
Presiden Kennedy bersama isterinya, Jacqueline, dan Gabenor Texas John Connally bersama isterinya, Nellie dalam limousin presiden beberapa minit sebelum pembunuhan
LokasiDealey Plaza, Dallas, Texas, A.S.
Koordinat32°46′45″N 96°48′31″W / 32.77903°N 96.80867°W / 32.77903; -96.80867
Tarikh22 November 1963; 57 tahun yang lalu (1963-11-22)
12:30 p.m.
SasaranJohn F. Kennedy
Jenis seranganSniper gaya pembunuhan
Senjata6.5×52mm Carcano M91/38 bolt-action Itali
Kematian2 (Presiden Kennedy, J. D. Tippit)
Kecederaan2 (Gabenor Connally, James Tague)
PesalahLee Harvey Oswald

Penyiasatan 10 bulan oleh Suruhanjaya Warren tahun 1963–1964, Jawatankuasa Pilihan Dewan Senat AS mengenai Pembunuhan (HSCA) tahun 1976–1979, dan penyiasatan pemerintahan lainnya menyimpulkan bahawa Kennedy dibunuh oleh Lee Harvey Oswald. Kesimpulan ini didukung oleh publik tahun 1964–66, tetapi pemilihan diadakan setelah 1966 dan menunjukan 80% warga Amerika tidak mempercayainya.[1][2] Pembunuhan ini masih diperdebatkan dan menimbulkan beberapa teori konspirasi.

Kennedy merupakan Presiden Amerika Syarikat kedelapan yang meninggal semasa menjawat kerusinya dan keempat (setelah Abraham Lincoln, James A. Garfield, dan William McKinley) yang dibunuh. Wakil Presiden Lyndon Baines Johnson secara automatik menjadi Presiden setelah kematian Kennedy.

Pembunuhan Lee Harvey Oswald oleh Jack RubySunting

Kes Oswald tidak sempat dibicarakan apabila Oswald ditembak mati oleh Jack Ruby, seorang pemilik kelab malam Dallas dua hari setelah pembunuhan itu berlaku - Oswald pada ketika itu sedang diiiring ke sebuah kereta di tempat parkir bawah tanah Markas Besar Kepolisan Dallas untuk dipindahkan dari penjara kota ke penjara daerah. Insiden ini disiarkan langsung di televisi Amerika pada pukul 11:21 pagiwaktu setempat pada hari Minggu, 24 November. Oswald yang tersungkur dibawa dengan ambulans ke Parkland Memorial Hospital, bangunan yang sama menempatkan Presiden Kennedy dua hari sebelumnya, namun dia meninggal dunia pada pukul 1:07 petang.[3] Kematian Oswald diumumkan pada berita TV yang disiarkan oleh kepala polisi Dallas Jesse Curry. Autopsi dilakukan oleh Dallas County Medical Examiner Dr. Earl Rose pada pukul 2:45 siang pada hari yang sama. Penyebab kematian yang disebutkan dalam laporan otopsi adalah "perdarahan sekunder akibat luka tembak pada dada".[4] Ditangkap segera setelah penembakan itu, Ruby kemudian mengatakan bahawa dia merasa bingung atas pembunuhan Kennedy dan bahawa membunuh Oswald akan mengampuni "... Ny. Kennedy ketidakmampuan untuk kembali ke pengadilan".[5]

Penyiasatan rasmiSunting

Dewan Peninjau Catatan Tindakan dan Pembunuhan JFKSunting

Semua catatan terkait pembunuhan yang tersisa (sekitar 5,000 halaman) dijadwalkan akan terbut pada tanggal 26 Oktober 2017, dengan pengecualian dokumen yang ditanda untuk penundaan lanjutan oleh Presiden dengan ketentuan sebagai berikut: (1) "penundaan yang berkelanjutan diperlukan oleh suatu kerugian yang dapat diidentifikasi terhadap militer, pertahanan, operasi intelijen, penegakan hukum, atau perilaku hubungan luar negeri "dan (2)" bahaya yang dapat diidentifikasi adalah gravitasi yang sedemikian besar sehingga melebihi kepentingan publik dalam pengungkapan. " Ada beberapa kekhawatiran di antara para peneliti bahawa catatan signifikan, terutama catatan CIA, mungkin masih tetap diklasifikasikan setelah 2017. Meskipun dokumen-dokumen ini dapat mencakup informasi sejarah yang menarik, semua catatan diperiksa oleh Dewan Peninjau dan tidak ditentukan untuk memengaruhi fakta pembunuhan Kennedy. Presiden Donald Trump pada asalnya mengatakan pada Oktober 2017 bahawa beliau tidak akan menyekat penerbitan dokumen, namun ada tanggal 26 April 2018, batas waktu yang ditetapkan oleh Presiden Trump untuk merilis semua catatan JFK, beliau menunda seberapa catatan ini hingga 26 Oktober 2021.

Teori konspirasiSunting

Banyak teori konspirasi menyatakan bahawa pembunuhan tersebut melibatkan orang atau organisasi selain Lee Harvey Oswald. Kebanyakan teori saat ini mengemukakan konspirasi jenayah yang melibatkan pihak-pihak yang beragam seperti FBI, CIA, Tentera AS, Mafia, Wakil Presiden Johnson, Presiden Kuba Fidel Castro, KGB, atau kombinasi dari entitas-entitas itu.

Jajak pendapat publik secara konsisten menunjukkan bahawa majorit orang se-Amerika Syarikat percaya ada konspirasi untuk membunuh Kennedy. Jajak pendapat Gallup juga menemukan bahawa hanya 20-30% dari populasi percaya bahawa Oswald telah bertindak sendiri. Jajak pendapat ini juga menunjukkan bahawa tidak ada kesepakatan tentang siapa lagi yang terlibat. Mantan Hakim Wilayah Los Angeles Vincent Bugliosi memperkirakan bahawa total 42 kelompok, 82 pembunuh, dan 214 orang telah dituduh dalam berbagai teori konspirasi pembunuhan Presiden Kennedy.

RujukanSunting

  1. ^ Gary Langer, John F. Kennedy’s Assassination Leaves a Legacy of Suspicion Templat:Pdf, ABC News, 16 Νovember 2003
  2. ^ Jarrett Murphy, 40 Years Later: Who Killed JFK?, CBS News, 21 November 2003.
  3. ^ Bagdikian, Ben H. (14 Desember 1963). Blair Jr., Clay (penyunting). "The Assassin". The Saturday Evening Post. Philadelphia, PA. 19105: The Curtis Publishing Company (44): 26. Periksa date values in: |date= (bantuan)Selenggaraan CS1: lokasi (link)
  4. ^ The Nook: An Investigation of the Assassination of John F. Kennedy, Official Autopsy Report of Lee Harvey Oswald, 24 November 1963. Diakses 2 Januari 2013.
  5. ^ Testimony of Jack Ruby, Warren Commission Hearings, vol. 5, pp. 198–200.

Pautan luarSunting