Pembunuhan beramai-ramai Sook Ching

Sook Ching (Cina ringkas: 肃清Cina tradisional: 肅清Pinyin Mandarin: SùqīngJyutping: suk1 cing1; Pe̍h-ōe-jī: Siok-chheng, bermaksud "membersihkan melalui pembersihan") merupakan pembersihan sistematik terhadap unsur-unsur bermusuhan di kalangan orang Cina di Singapura oleh tentera Jepun semasa pendudukan Jepun di Singapura dan Tanah Melayu, selepas jajahan British menyerah pada 15 Februari 1942 berikutan Pertempuran Singapura. Pembunuhan beramai-ramai berlaku dari 18 Februari hingga 4 Mac 1942 di pelbagai tempat di rantau ini. Operasi itu diawasi oleh polis rahsia Kempeitai dan kemudian diperluaskan untuk memasukkan penduduk Cina di Tanah Melayu. Ulama bersetuju bahawa pembunuhan beramai-ramai berlaku, tetapi sumber Jepun dan Singapura tidak bersetuju dengan jumlah kematian. Menurut Hirofumi Hayashi, Kementerian Luar Negeri Jepun "menerima bahawa tentera Jepun telah melakukan pembunuhan besar-besaran di Singapura ... Semasa rundingan dengan Singapura, kerajaan Jepun menolak tuntutan untuk membayar ganti rugi tetapi sepakat untuk membuat 'isyarat penebusan' oleh menyediakan dana dengan cara lain. " Secara rasmi Jepun mendakwa bahawa kurang daripada 5,000 kematian berlaku, manakala Lee Kuan Yew, perdana menteri pertama Singapura, berkata "nombor yang dapat disahkan akan menjadi sekitar 70,000". Pada tahun 1966 Jepun bersetuju untuk membayar pampasan sebanyak S $ 50 juta, separuh daripadanya adalah geran dan selebihnya sebagai pinjaman. Mereka tidak membuat permohonan maaf secara rasmi.

Ingatan orang yang hidup sepanjang tempoh itu telah terakam dalam galeri pameran di Old Ford Motor Factory di Bukit Timah, tapak bekas kilang di mana orang Inggeris menyerah kepada Jepun pada 15 Februari 1942.[1]

Jepun merujuk kepada Sook Ching sebagai Kakyō Shukusei (華僑粛清, "pembersihan Cina Luar Negara") atau sebagai Shingapōru Daikenshō (シンガポール大検証, "pemeriksaan besar ke Singapura"). Istilah Jepun terkini bagi pembunuhan beramai-ramai adalah Shingapōru Kakyō Gyakusatsu Jiken (シンガポール華僑虐殺事件, "Pembunuhan Cina Luar Negara Singapura"). Lembaga Warisan Negara Singapura menggunakan istilah Sook Ching dalam penerbitannya.[2][3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

  • Akashi, Yoji. "Jepun dasar menuju Malaya Cina, 1941-1945". Jurnal Asia Tenggara Pelajaran 1, 2 (September 1970): 61-89.
  • Blackburn, Kevin. "Memori Kolektif Sook Ching Pembunuhan dan Penciptaan Sipil Peringatan Perang Singapura". Jurnal Malaysia Cawangan Royal Asia Masyarakat 73, 2 (desember 2000), 71-90.
  • Blackburn, Kevin. "Bangsa-Bangunan, Identiti Dan Perang Commenmoration Ruang di Malaysia Dan Singapura", budaya Asia Tenggara dan warisan dalam globalising dunia: berpisah identitas dinamik wilayah Warisan, budaya, dan identiti ed. Brian J. Shaw, Giok Ling Dari. Ashgate Penerbitan, Ltd, 2009. Bab 6 pp. 93-111.
  • Kang, Yahudi Koon. "Cina di Singapura semasa Jepang pekerjaan, 1942-1945." Latihan ilmiah – Dept. Sejarah, Negara University of Singapura, 1981.
  • Seagrove, Sterling. Tuan-tuan Rim
  • Turnbull, C. M. Sejarah Singapura: 1819-1988. Oxford, INGGRIS: Oxford, 1989, Bab 5.
  • Warisan nasional Board (2002), Singapura 100 Tempat Bersejarah, Warisan Nasional Lembaga dan Media Nusantara, ISBN 981-4068-23-3
  • Singapura – Sejarah Bergambar
  • Shinozaki, Mamoru (1982). Syonan—My Story: The Japanese Occupation of Singapore. Singapore: Times Books International. ISBN 981-204-360-8.

Pautan luar sunting