Pencabaran Andrew Johnson

(Dilencongkan dari Pemecatan Andrew Johnson)

Pencabaran Andrew Johnson telah dimulakan pada 24 Februari 1868, ketika Dewan Perwakilan Amerika Syarikat memutuskan untuk memecat Andrew Johnson, presiden ke-17 Amerika Syarikat, atas "jenayah berprofil tinggi" yang terperinci dalam 11 perkara pemecatan. Tuduhan utama terhadap Johnson ialah melanggar Akta Tenaga Kerja, yang diluluskan oleh Kongres pada Mac 1867, atas vetonya. Khususnya, beliau telah melepaskan diri dari pejabat Edwin M. Stanton, setiausaha perang—yang mana tindakannya sebahagian besarnya direka—untuk melindungi dan cuba menggantikannya dengan Brevet Mejar Jeneral Lorenzo Thomas (sebelum ini, sementara Kongres itu tidak bersidang, Johnson telah menggantung Stanton dan melantik Ketua Ulysses S. Grant sebagai setiausaha interim iklan perang).

Ilustrasi Theodore R. Davis mengenai sidang pencabaran Presiden Johnson di Senat, diterbitkan dalam Harper's Weekly.

Johnson menjadi presiden Amerika pertama yang dipecat pada 2-3 Mac 1868, ketika House secara rasmi menggunapakai perkara pemecatan dan mengirimkannya ke Senat Amerika Syarikat untuk ajudikasi. Perbicaraan di Senat bermula tiga hari kemudian, dengan Ketua Hakim Salmon P. Chase mengetuai. Pada 16 Mei, Senat gagal mensabitkan Johnson pada salah satu artikel, dengan undi 35-19 memihak kepada sabitan yang jatuh pendek daripada majoriti dua pertiga yang perlu oleh undi tunggal. Rehat 10 hari dipanggil sebelum cuba untuk mensabitkannya pada artikel tambahan. Kelewatan itu tidak mengubah hasilnya, namun, pada 26 Mei, ia gagal untuk mensabitkan presiden pada dua artikel, baik dengan margin yang sama, dan setelah itu sidang itu ditangguhkan.

Pengecualian dan percubaan Andrew Johnson mempunyai implikasi politik penting bagi keseimbangan kuasa perundangan-eksekutif persekutuan. Ia mengekalkan prinsip bahawa Kongres tidak boleh melepaskan presiden dari pejabat semata-mata kerana ahli-ahlinya tidak bersetuju dengannya mengenai dasar, gaya, dan pentadbiran pejabat. Ia juga mengakibatkan pengaruh presiden berkurangan terhadap dasar awam dan kuasa pentadbiran keseluruhan, memupuk sistem tadbir yang Woodrow Wilson dirujuk pada tahun 1870-an sebagai "Kerajaan Kongres."[1] Johnson tetap menjadi satu-satunya presiden AS yang telah ditipu dan menghadapi sidang Senat selama lebih dari satu abad, sehingga Bill Clinton menjadi yang kedua pada tahun 1998.[2][3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Varon, Elizabeth R. "Andrew Johnson: Domestic Affairs". Charlottesville, Virginia: Miller Center of Public Affairs, University of Virginia. Dicapai pada April 14, 2018.
  2. ^ Glass, Andrew (December 19, 2007). "President Clinton impeached Dec. 19, 1998". Politico. Dicapai pada October 22, 2019.
  3. ^ Riley, Russell L. "Bill Clinton: Domestic Affairs". millercenter.org. Charlottesville, Virginia: The Miller Center, University of Virginia. Dicapai pada October 22, 2019.

Pautan luar sunting