Pemerdagangan seks di Malaysia

Pemerdagangan seks di Malaysia ialah pemerdagangan manusia untuk tujuan eksploitasi seksual dan perhambaan yang berlaku di Malaysia. Malaysia ialah negara asal, destinasi dan transit untuk perdagangan seks.

Warganegara Malaysia dan mangsa asing diperdagangkan seks masuk dan keluar dari semua bandar dan negeri utama dan wilayah persekutuan Malaysia. Mereka diperkosa dan dicederakan secara fizikal dan psikologi di rumah pelacuran, rumah, dan pelbagai tempat perniagaan dan tempat kerja dalam bahagian pentadbiran ini.

Mangsa pemerdagangan seks di negara ini ialah dari semua etnik di Malaysia dan warga asing. Kanak-kanak,[1][2] orang di kawasan luar bandar dan atau kemiskinan, minoriti,[3] pendatang, dan pelarian[4][5] terdedah. Warganegara Malaysia, terutamanya wanita dan gadis,[6] telah diperdagangkan seks ke negara lain di Asia dan benua berbeza.[7] Ramai yang dipaksa melakukan pelacuran dan atau perkahwinan[8] dan kerja yang tidak adil.[9] Mangsa diancam dan mengalami penderaan secara fizikal dan psikologi. Mereka dijangkiti penyakit kelamin dari rogol. Ada yang terpaksa berada dalam filem pornografi dalam talian. Pelaku sering menjadi sebahagian atau berkomplot dengan sindiket jenayah.[10] Mereka semakin banyak menggunakan internet untuk menipu mangsa.

Kerajaan Malaysia telah dikritik kerana bertindak balas terhadap perdagangan seks. Rasuah dan impuniti meresap. Pegawai dan polis terlibat dalam pemerdagangan manusia.[9][5][11] Penegak hukum juga gagal mengenali korban dan indikasi perdagangan lain, dan memperlakukan kes sebagai pelanggaran imigresen. Walaupun beberapa upaya anti-perdagangan manusia, seperti pengumuman perkhidmatan awam, dilakukan, kemajuan dibatasi oleh pengurusan perbatasan yang buruk,[10] perlindungan korban yang lemah, praktik penegakan hukum yang tidak memadai, keyakinan rendah,[12] dan faktor lain.

Rujukan sunting

  1. ^ "Govt studying best mechanism to address child sex trafficking - Wan Azizah". Bernama. February 22, 2019.
  2. ^ "Stop human trafficking in Malaysia, DAP MP tells gov't". Malaysia Kini. December 21, 2019.
  3. ^ "Educate the young about human trafficking". NST. February 12, 2019.
  4. ^ "NGO Report: Malaysia Now a Destination for Sex-Trafficking of Rohingya Girls". Benar News. December 20, 2019.
  5. ^ a b "US penalises Malaysia for shameful human trafficking record". The Guardian. June 20, 2014.
  6. ^ "Anambra Indigenes Living in Malaysia Raise Alarm Over Sex Trafficking Of Their Women". Kanyi Daily. 2019.
  7. ^ "Slavery in Malaysia". The ASEAN Post. August 26, 2019.
  8. ^ "Rohingya women, girls being trafficked to Malaysia for marriage". Al Jazeera. May 8, 2019.
  9. ^ a b "Malaysia must wake up to its human trafficking problem". New Mandala. May 24, 2017.
  10. ^ a b "U.S. to downgrade Malaysia in annual human trafficking report: source". Reuters. June 28, 2018.
  11. ^ "Malaysia considers amending human trafficking law after U.S. report". Reuters. June 29, 2018.
  12. ^ "Malaysia's human trafficking court draws flak after just eight convictions in first year". South China Morning Post. September 4, 2019.