Pemerintahan beraja Saint Lucia

Pemerintahan beraja Saint Lucia ialah sistem pemerintahan di mana raja keturunan adalah berdaulat dan merupakan ketua negara Saint Lucia. Raja semasa ialah Charles III, yang menjadi raja pada 8 September 2022. Walaupun monarki dikongsi oleh 14 negara lain dalam Negara-Negara Komanwel, setiap monarki adalah berasingan dan mempunyai undang-undang sendiri. Di Saint Lucia, raja dipanggil Raja dan baginda serta ahli Keluarga Diraja yang lain mewakili negara pada acara di dalam dan di luar Saint Lucia. Walau bagaimanapun, hanya Raja yang mempunyai peranan rasmi dalam undang-undang negara.

Raja Saint Lucia
Penjawat kini
Charles III
sejak 8 September 2022
Butiran
GelaranKebawah Duli Yang Maha Mulia
Pewaris takhtaWilliam, Putera Wales
Raja pertamaElizabeth II
Pembentukan22 Februari 1979

Raja memegang semua kuasa di Saint Lucia, dan untuk kerajaan membuat undang-undang dan keputusan rasmi, mereka memerlukan persetujuan raja. Bagaimanapun, kebanyakan kuasa membuat keputusan dipegang oleh ahli parlimen yang dipilih, yang memilih menteri-menteri raja dan hakim. Beberapa kuasa penting, seperti memilih perdana menteri, dipegang oleh raja sebagai sandaran dan untuk memastikan keselamatan negara.

Peranan monarki terutamanya untuk memastikan kerajaan berjalan lancar dan tanpa berat sebelah, dan untuk mengelakkan sebarang penyalahgunaan kuasa. Walaupun raja mempunyai beberapa kuasa yang hanya mereka boleh gunakan, kebanyakan tanggungjawab rasmi dan simbolik mereka dijalankan oleh wakil mereka, gabenor jeneral Saint Lucia.

Pautan luar sunting