Pemerintahan beraja Tuvalu

Tuvalu mempunyai sistem pemerintahan beraja atau monarki di mana raja keturunan adalah ketua negara. Raja semasa ialah Raja Charles III, yang menjadi ketua negara pada 8 September 2022. Mahkota Tuvalu terkandung dalam raja. Walaupun raja semasa dikongsi dengan 14 negara merdeka lain dalam Negara-Negara Komanwel, setiap pemerintahan beraja negara adalah berasingan dan berbeza dari segi undang-undang. Oleh itu, baginda secara rasmi bergelar Raja Tuvalu, dan baginda serta ahli keluarga diraja yang lain mewakili Tuvalu di dalam dan luar negara. Walau bagaimanapun, hanya Raja yang mempunyai peranan perlembagaan.

Raja Tuvalu
Penjawat kini
Charles III
sejak 8 September 2022
Butiran
GelaranKebawah Duli Yang Maha Mulia
Pewaris takhtaWilliam, Putera Wales
Raja pertamaElizabeth II
Pembentukan1 Oktober 1978

Baginda Raja memegang semua kuasa di Tuvalu, dan Parlimen memerlukan kelulusan baginda untuk undang-undang dibuat dan untuk dokumen undang-undang tertentu sah. Ahli Parlimen yang dipilih, yang menjadi menteri, dan hakim mempunyai sebahagian besar kuasa. Baginda mempunyai beberapa kuasa penting, seperti memilih perdana menteri, tetapi ini hanya digunakan dalam situasi tertentu dan dilihat sebagai penting untuk peranan pemerintahan beraja dalam memastikan keselamatan.

Perlembagaan Tuvalu mengiktiraf raja sebagai simbol perpaduan dan identiti negara. Peranan Mahkota adalah untuk memastikan kerajaan stabil dan tidak berpihak serta mencegah penyalahgunaan kuasa. Walaupun penguasa mempunyai beberapa kuasa eksklusif, kebanyakan tugas mereka dijalankan oleh gabenor jeneral Tuvalu.

Pautan luar sunting

  • Tuvalu, di laman web Keluarga Diraja