Pempek ialah sebuah makanan yang diperbuat dari daging ikan. Daging itu kemudjan digiling lembut lalu dicampur tepung kanji atau tepung sagu. Disertai dengan komposisi beberapa bahan lain seperti telur, bawang putih yang dihaluskan, penyedap rasa/masako, dan garam.[1] Pempek ialah makanan yang biasanya disajikan disertai pelsama kuah yang disebut cuka atau cuko dalam bahasa lokal. Kuah yang mempunyai rasa ke masidan, manis, dan pedas. Pempek merupakan makanan khas etnik melayu dari Bandar Palembang Provinsi Sumatera Selatan.

Pada tahun 1880-an, penjual sudah terbiasa memikul satu ambung penuh pempek sambil peljalan kaki pelkeliling menjajakan dagangannya.

Di bandarnya pempek, palembang. Ada tata cara makan pempek yang benar, ialah dengan mengunakan mangkuk kecil sebagai tempat cukonya lalu di makanlah pempeknya selepas itu pempek dicelupkan dan cukonya disambung (bahasa palembang: diminum) untuk menambah rasanya nikmatnya. Begitulah tata caranya beserta penyebutan dalam bahasa tempatan.

  1. ^ Budi, Candra Setia, penyunting (2021-02-07). "Mengenal Asal Usul Nama Pempek, Makanan Khas Palembang, Ini Ceritanya". Kompas.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2021-12-07.