Dalam kepercayaan Katolik, penampakan Maria ialah laporan tentang penampakan Maria, Bunda Yesus, di pelbagai tempat dalam sejarah. Pelbagai orang mendakwa bahawa mereka telah melihat Our Lady dengan mata kepala mereka sendiri.[1] Takrifan ini tidak termasuk mimpi, imej atau bentuk yang dianggap menyerupai Perawan Maria, serta "mukjizat" yang dikaitkan dengan Perawan Maria seperti patung Perawan Maria yang menangis. , Beberapa penampakan hanya dilihat oleh seorang sahaja, seperti Apparition of Mary sebelum Bernadette Soubirous di Lourdes, Perancis. Penampakan lain dikatakan telah dilihat oleh beberapa orang, seperti dalam penampakan di Fatima, Portugal, yang hanya dilihat oleh tiga orang.[2] Terdapat juga penampakan yang dilihat oleh ramai orang, seperti penampakan Mother of La Vang, malah ada yang dikatakan telah dilihat oleh ratusan ribu orang, seperti Mother of Zeitoun.[3] ,

The Apparition of Mary before Saint Bernard oleh Fra Bartolommeo, sekitar 1504. Lukisan ini kini disimpan dalam Uffizi, Firenze.

Rujukan sunting

  1. ^ Zimdars-Swartz, Sandra L. (2014). Encountering Mary: From La Salette to Medjugorje. Princeton University Press. m/s. 4. ISBN 9781400861637. Penampakan paling baik difahami sebagai jenis penglihatan tertentu di mana seseorang atau biasanya tidak berada dalam julat persepsi visioner kelihatan kepada orang itu, bukan dalam dunia yang terpisah seperti dalam mimpi, dan bukan sebagai pengubahsuaian objek konkrit seperti dalam kes ikon menangis atau patung bergerak, tetapi sebagai sebahagian daripada persekitaran, tanpa kaitan yang jelas dengan rangsangan visual yang boleh disahkan.
  2. ^ Arcement, Katherine (2017-10-13). [https http://www.washingtonpost.com/news/retropolis/wp/2017/10/13/our-lady-of-fatima-the-virgin-mary-promised-three-kids-a-miracle-that -70000-berkumpul -untuk-melihat/ "Our Lady of Fatima: Perawan Maria menjanjikan tiga anak satu keajaiban yang 70,000 berkumpul untuk melihat"] Check |url= value (bantuan). [ [The Washington Post ]]. Dicapai pada 2019-10-11.
  3. ^ Kosloski, Philip (2019-05-05). -di-egypt-disaksikan-oleh-sekurang-kurangnya-250000-orang/ "Penerbitan Maria di Mesir ini disaksikan oleh sekurang-kurangnya 250,000 orang" Check |url= value (bantuan). Aletia. Unknown parameter |ac cess-date= ignored (bantuan)

, Templat:Katolik-stub ,