Penangkapan ikan ialah sebarang aktiviti untuk menangkap ikan. Istilah ini tidak bererti bahawa haiwan yang ditangkap ialah ikan, namun istilah ini juga mencakupi moluska, sefalopod, krustasea dan ekinoderma, dan hawian laut yang ditangkap tidak selalunya haiwan laut yang hidup di alam liar, tetapi juga termasuk haiwan dalam akuakultur. Kaedah yang digunakan adalah pelbagai seperti dengan tangan, tombak, jala, kail, dan jebakan ikan. Istilah penangkapan ikan terkadang juga mencakup usaha penangkapan mamalia air seperti ikan paus (lihat penangkapan ikan paus).

Para pemancing di Sri Lanka
Memancing dengan jaring, Mexico

Berdasarkan data Organisasi Makanan dan Pertanian (FAO), jumlah pengusaha penangkapan ikan komersial dan akuakultur ialah sekitar 38 juta orang dan memberikan pekerjaan kepada 500 juta orang secara langsung mahupun tidak.[1] Pada tahun 2005, jumlah pemakanan ikan yang ditangkap di alam liar per kapita ialah 14.4 kilogram setahun, sedangkan daripada akuakultur ialah 7.4 kilogram.[2]

Penangkapan ikan telah dilakukan sejak zaman prasejarah, yakni sekitar zaman paleolitik (40 ribu tahun lalu).[3] Analisis isotopik daripada sisa tulang manusia Tianyuan berusia 40 ribu tahun diketahui bahawa empunya badan telah makan ikan air tawar secara berkala.[4][5] Ciri-ciri arkeologi seperti kumpulan sampah makanan,[6] sisa tulang ikan dan lukisan gua menunjukan bahwa makanan laut diambil sebagai cara kemandirian hidup utama. Selama masa itu, manusia secara utamanya hidup sebagai pemburu-pengumpul dan hidup nomad secara. Namun di Lepenski Vir, terdapat petempatan manusia purba yang dikatakan bersifat tetap dan mereka sangat terkait dengan aktiviti penangkapan ikan sebagai sumber makanan utama.

Rujukan sunting

  1. ^ Fisheries and Aquaculture in our Changing Climate Policy brief of the FAO for the UNFCCC COP-15 in Copenhagen, December 2009.
  2. ^ "Fisheries and Aquaculture". FAO. Dicapai pada 2012-07-01.
  3. ^ African Bone Tools Dispute Key Idea About Human Evolution National Geographic News article.
  4. ^ Yaowu Hu Y, Hong Shang H, Haowen Tong H, Olaf Nehlich O, Wu Liu W, Zhao C, Yu J, Wang C, Trinkaus E and Richards M (2009) "Stable isotope dietary analysis of the Tianyuan 1 early modern human" Proceedings of the National Academy of Sciences, 106 (27) 10971-10974.
  5. ^ First direct evidence of substantial fish consumption by early modern humans in China PhysOrg.com, 6 Julai 2009.
  6. ^ Coastal Shell Middens and Agricultural Origins in Atlantic Europe.

Pautan luar sunting