Penapisan di Singapura

Penapisan di Singapura terutamanya menyasarkan isu politik, perkauman, agama dan kandungan homoseksual seperti yang ditakrifkan oleh penanda di luar sempadan.

Perlaksanaan sunting

Pihak Berkuasa Pembangunan Media Infocomm (IMDA) meluluskan penerbitan, mengeluarkan lesen hiburan seni dan menguatkuasakan Kod Program TV Percuma ke udara (FTA), Kod Program TV Langganan, Kod Pengiklanan TV, Kod Program Radio dan Kod Pengiklanan Radio melalui penalti kewangan.[1] Keputusan MDA boleh dirayu kepada Jawatankuasa Rayuan Penyiaran, Penerbitan dan Seni (BPAA)[2] dan Jawatankuasa Rayuan Filem (FAC).[3] Jawatankuasa Semakan Penapisan (CRC) bermesyuarat setiap sepuluh tahun untuk "menyemak dan mengemas kini objektif dan prinsip penapisan untuk memenuhi kepentingan jangka panjang masyarakat kita".[4] CRC telah diadakan semula pada tahun 2009 dan membuat kira-kira 80 cadangan pada tahun berikutnya, yang kebanyakannya telah diterima.[5]

Justifikasi sunting

Kerajaan Singapura berhujah bahawa penapisan isu politik, perkauman, agama dan homoseksualiti pada tahap tertentu adalah perlu untuk mengelak mengganggu keseimbangan masyarakat berbilang kaum Singapura.

Filem dan video sunting

Pengimportan, pembuatan, pengedaran atau pameran filem di Singapura dikawal oleh Akta Filem 1981.[6] Filem untuk tayangan komersial dipersembahkan kepada IMDA yang mengklasifikasikan filem di bawah enam penilaian berbeza untuk kumpulan penonton yang berbeza:

  • G (General: "Umum") – Sesuai untuk semua peringkat umur.
  • PG (Parental Guidance: "Bimbingan ibu bapa") – Sesuai untuk kebanyakan tetapi ibu bapa harus membimbing anak-anak mereka.
  • PG13 (Parental Guidance 13: "Panduan ibu bapa 13") – Sesuai untuk mereka yang berumur 13 tahun ke atas tetapi bimbingan ibu bapa dinasihatkan untuk kanak-kanak di bawah 13 tahun.
  • NC16 (No Children Under 16: "Tiada Kanak-kanak di bawah 16 tahun") – Terhad kepada mereka yang berumur lebih dari 16 tahun.
  • M18 (Mature 18: "18 matang") – Terhad kepada mereka yang berumur 18 tahun dan ke atas.
  • R21 (Restricted 21: "Terhad 21") – Ketat untuk orang dewasa berumur 21 tahun ke atas. Filem di bawah kategori ini dihadkan untuk ditayangkan di tempat berlesen sahaja.
  • Refusal of classification, yang dahulunya NAR (tidak dibenarkan untuk semua penilaian) – Dalam kes luar biasa, sesebuah filem boleh ditolak klasifikasi apabila kandungan filem itu menjejaskan kepentingan negara atau menghakis fabrik moral masyarakat. Ini termasuk tema yang mempromosikan isu yang memburukkan mana-mana kaum atau agama, atau menjejaskan kepentingan negara, bahasa yang memburukkan agama atau tidak senonoh dari segi agama, aktiviti seksual sebenar (cth. penembusan sebenar, pancutan sebenar), kandungan yang dianggap sebagai lucah atau lucah sifatnya, eksplisit. promosi dan penormalan gaya hidup homoseksual, aktiviti homoseksual yang jelas, bahan yang mengagungkan atau menggalakkan penyalahgunaan dadah dan bahan dan gambaran terperinci atau tidak senonoh tentang keganasan atau kekejaman yang melampau. Filem yang ditolak klasifikasi di Singapura adalah diharamkan dan tidak boleh dijual secara sah, disewa, dimiliki, diimport atau didedahkan kepada umum dalam sebarang format di Singapura, boleh dihukum dengan denda dan/atau penjara.

Pada April 2008, 4 dokumentari telah diharamkan di Festival Filem Antarabangsa Singapura. Dua daripada mereka bertajuk Arabs and Terrorism dan David the Tolhildan "tidak dibenarkan kerana menggambarkan simpati organisasi yang dianggap sebagai organisasi pengganas oleh banyak negara," menurut pengerusi Lembaga Penapis Filem.[7] A Jihad for Love, yang melibatkan homoseksual yang tinggal dalam komuniti Muslim, diharamkan kerana "sifat sensitif subjek." Akhir sekali, dokumentari Bakushi telah disenaraihitamkan kerana topik perhambaan "menormalkan fetish dan tingkah laku yang tidak wajar."[8]

Pada September 2014, dokumentari pembuat filem Singapura Tan Pin Pin mengenai buangan politik Parti Komunis Malaya (PKM), To Singapore, With Love (2013), menerima penarafan NAR, dengan MDA mendakwa bahawa ia menjejaskan keselamatan negara sebagai "individu dalam filem telah memberikan laporan yang menyimpang dan tidak benar tentang bagaimana mereka meninggalkan Singapura dan kekal di luar Singapura," dan bahawa "sebilangan 'orang buangan' yang mengaku diri ini adalah ahli, atau telah memberikan sokongan kepada, PKM yang dilarang."[9] Seksyen 33 Akta Filem yang kontroversi melarang pembikinan, pengedaran dan pameran "filem politik parti", dengan denda tidak melebihi $100,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi 2 tahun. Akta tersebut selanjutnya mentakrifkan "filem politik parti" sebagai mana-mana filem atau video

(a) yang merupakan iklan yang dibuat oleh atau bagi pihak mana-mana parti politik di Singapura atau mana-mana badan yang objeknya berkaitan sepenuhnya atau terutamanya dengan politik di Singapura, atau mana-mana cawangan parti atau badan tersebut; atau
(b) yang dibuat oleh mana-mana orang dan ditujukan kepada mana-mana tujuan politik di Singapura

Sejak Mac 2009, Akta Filem telah dipinda untuk membenarkan filem politik parti selagi ia dianggap fakta dan objektif oleh jawatankuasa perundingan. Beberapa bulan kemudian, jawatankuasa ini menarik balik larangan ke atas Pemberontak Singapura.[10]

Muzik sunting

Pada tahun 1963, Singapura mengharamkan lagu hit Puff, the Magic Dragon, kerana bimbang ia merujuk kepada ganja.[11] Album Janet Jackson Velvet Rope dan All For You juga diharamkan kerana tema homoseksual dan eksplisit seksual yang didapati oleh BPAA "tidak boleh diterima oleh masyarakat kita".[11] Larangan itu telah ditarik balik. Single hit Katy Perry, I Kissed a Girl, telah diharamkan daripada gelombang udara kerana liriknya yang menggambarkan homoseksualiti melanggar Kod Program Radio Percuma-Ke-Udara.

Permainan video sunting

Pada 14 April 2008, Pihak Berkuasa Pembangunan Media Info-komunikasi mengumumkan bahawa sistem klasifikasi permainan video rasmi akan berkuat kuasa pada 28 April 2008.[12] Tiada pemotongan ditetapkan untuk tajuk Diluluskan. Di bawah sistem, permainan video yang mengandungi kandungan yang lebih kuat seperti seks grafik/kebogelan, bahasa kasar yang kuat, penggunaan dadah, keganasan grafik/mengerikan dan tema matang akan diberikan sama ada label penilaian ADV16 atau menggunakan/kongsi label penilaian M18 yang digunakan untuk filem. klasifikasi serupa dengan yang terdapat di media video rumah di Singapura.

  • General (General: "Umum" - Sesuai untuk semua peringkat umur) - Permainan yang diluluskan untuk pengedaran umum. Tajuk ini tidak perlu membawa sebarang label penilaian.

Contoh: Mario Party 10, The Lego Movie Videogame and Angry Birds

 
Label sepanduk untuk penilaian "Nasihat 16".
  • ADV16 (Advice 16: "Nasihat 16" – Sesuai untuk orang 16 dan ke atas) – Mungkin mengandungi keganasan grafik sederhana, beberapa penggunaan dadah, aktiviti seksual tersirat, separa bogel dan beberapa bahasa yang kuat. Sebelum 2019, penilaian klasifikasi ini dikenali sebagai "Nasihat Umur".

Contoh: Mass Effect 2, Assassin's Creed II, Resident Evil 5, Left 4 Dead and Hitman: Blood Money

 
Ikon asas "Matang 18".
  • M18 (Mature 18: "18 Matang" – Terhad kepada mereka yang berumur 18 tahun dan ke atas) Mungkin mengandungi gambaran keganasan realistik yang kuat, seperti membunuh, mencacatkan atau menyebabkan kecederaan serius lain kepada watak humanoid jika keganasan itu tidak sadis, kejam dan menjijikkan, penggunaan dadah, gambaran yang realistik aktiviti seksual dengan beberapa kebogelan, kedua-duanya berlabuh dan penuh di hadapan, jika tidak terperinci, penggambaran kebogelan berlabuh atau kadang-kadang kebogelan penuh di hadapan, penggunaan bahasa kasar yang kerap dan tema matang termasuk kandungan homoseksual.

Contoh: Kingpin: Life of Crime, Yakuza 3, Age of Conan: Hyborian Adventures, Ninja Gaiden Sigma 2, Grand Theft Auto III and Manhunt 2

Permainan video, dalam kes yang paling ekstrem, mungkin ditolak pengelasan apabila permainan itu mengandungi kandungan yang melebihi piawaian sosial yang boleh diterima dan boleh berpotensi membahayakan masyarakat. Pembelian permainan bertaraf M18 secara sah memerlukan peruncit menjalankan semakan umur, manakala permainan bertaraf ADV16 tidak perlu mempunyai semakan umur mandatori. Sebelum ini, Pihak Berkuasa Pembangunan Media juga telah mengharamkan beberapa permainan video sebelum sistem klasifikasi diperkenalkan. Sebagai contoh, (sehingga November 2007) permainan video The Darkness (disebabkan kehadiran keganasan grafik dan kata-kata makian) dan baru-baru ini Mass Effect daripada BioWare disebabkan pilihan dalam permainan percintaan homoseksual jika pemain memilih untuk bermain sebagai perempuan. Mass Effect kemudiannya tidak diharamkan dengan pelaksanaan sistem penilaian permainan yang disebutkan di atas yang masih dalam pembangunan ketika itu. Walau bagaimanapun, permainan serupa dengan keganasan grafik seperti Prince of Persia dan Gears of War (pemain boleh melakukan gerakan memenggal kepala) atau permainan BioWare lain seperti Neverwinter Nights dan Jade Empire (yang kedua-duanya membenarkan kemungkinan percintaan lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan) mempunyai tidak diharamkan atau ditapis.

Seni persembahan sunting

Skrip semua drama yang akan dipersembahkan di Singapura mesti disemak terlebih dahulu oleh Penguasa Pembangunan Media (MDA), yang mempunyai hak untuk mengharamkan mana-mana yang dilihatnya sebagai "bertentangan dengan kepentingan awam". Rayuan terhadap keputusan MDA boleh dibuat kepada Jawatankuasa Rayuan Penyiaran, Penerbitan dan Seni (BPAA).[2] Pada tahun 1994, artis persembahan Josef Ng memprotes penangkapan dan hukuman rotan terhadap 12 lelaki homoseksual dengan merotan kepingan tauhu, kemudian membelakangi penonton dan menggunting rambut kemaluan. Dia didakwa melakukan perbuatan lucah dan dilarang membuat persembahan di khalayak ramai, dan geran kumpulan teaternya dibatalkan.[13]

Pada tahun 2005, MDA telah menahan lesen untuk drama Human Lefts oleh Benny Lim dan Brian Gothong Tan melainkan beberapa adegan telah disunting dan semua rujukan kepada hukuman mati dikeluarkan. Drama itu pada asalnya ditulis mengenai hukuman gantung Shanmugam Murugesu dan akan dipentaskan sehari selepas hukuman mati warga Australia Nguyen Tuong Van yang kontroversial.[14]

Pada Ogos 2006, sebuah drama Smegma telah diharamkan oleh Pihak Berkuasa Pembangunan Media yang mengatakan bahawa: "lakonan itu menggambarkan orang Islam dalam cahaya negatif."[15]

Pada Mei 2010, Majlis Seni Negara telah memotong geran tahunan yang diberikan kepada syarikat teater tempatan W!LD RICE. Ia akan mendapat $170,000 tahun ini, turun daripada $190,000 tahun sebelumnya. Ia merupakan geran tahunan terendah yang syarikat telah terima daripada majlis. Pengarah artistik Ivan Heng berkata majlis itu memberitahunya pembiayaan dipotong kerana produksinya mempromosikan gaya hidup alternatif, mengkritik dasar kerajaan dan menyindir pemimpin politik. Pada Mac 2011, NAC meningkat kepada $1.92 juta, kenaikan 25%, jumlah yang akan diberikan kepada 16 syarikat seni, termasuk W!LD RICE, di bawah skim Geran Utama setahunnya.[16]

Media cetak sunting

Televisyen sunting

MediaCorp milik negara mengawal semua saluran TV tempatan terestrial percuma ke udara yang dilesenkan untuk disiarkan di Singapura, serta 14 saluran radio. Kedua-dua saluran televisyen percuma dan berbayar tersedia pada kabel dan gentian. Siri popular HBO Sex and the City telah diharamkan daripada disiarkan pada asalnya pada penghujung 90-an apabila siri itu memulakan kerjaya tetapi larangan itu kemudiannya ditarik balik pada 2004 selepas pengubahsuaian kepada Kod Program TV Langganan Singapura. Pemilikan peribadi hidangan satelit adalah haram, walaupun siaran TV antarabangsa (seperti CNN International, BBC World News, Fox News Channel, RT, dll.) tersedia di Starhub TV dan perkhidmatan Singtel IPTV Singtel TV. Pihak Berkuasa Pembangunan Media Info-komunikasi,melalui Jawatankuasa Penasihat Programnya untuk setiap empat bahasa rasmi,[17] memantau dan memberikan maklum balas tentang kandungan siaran. Kandungan yang dibenarkan di TV Singapura dikawal oleh Kod Program Televisyen Percuma ke Siaran IMDA.[18] Sehingga Julai 2011, Singapura melonggarkan garis panduan siaran televisyen yang membenarkan pengendali TV Berbayar menayangkan filem NC16, M18 dan R21 yang mengandungi kandungan grafik dan tema matang/kontroversial pada perkhidmatan Video-atas-Permintaan (VOD) TV Berbayar.[19] Pada Julai 2016, kandungan bertaraf R21 yang dinyalakan hijau secara rasmi MDA untuk perkhidmatan Over-the-Top (OTT).

Internet sunting

Perkhidmatan Internet yang disediakan oleh tiga Pembekal Perkhidmatan Internet (ISP) utama tertakluk kepada peraturan oleh Pihak Berkuasa Pembangunan Media Info-komunikasi (IMDA), yang menyekat 100 laman web "simbolik"[20] seperti Playboy dan YouPorn. Sejak 8 Oktober 2014, perjudian dalam talian telah dikawal di Singapura.[21]

Agensi kerajaan telah diketahui menggunakan atau mengancam untuk menggunakan litigasi terhadap penulis blog dan penyedia kandungan Internet yang lain. Contoh pertama aktiviti sedemikian adalah terhadap Sintercom pada Julai 2001 apabila pengasas, Dr Tan Chong Kee diminta mendaftarkan laman web tersebut di bawah Akta Pihak Berkuasa Penyiaran Singapura (kini Pihak Berkuasa Pembangunan Media). Dr Tan memilih untuk menutup Sintercom kerana kebimbangan terhadap kekaburan Akta tersebut. Pada April 2005, seorang penulis blog, Chen Jiahao, ketika itu seorang pelajar siswazah di Universiti Illinois di Urbana-Champaign, telah meminta maaf dan menutup blognya yang mengandungi kritikan terhadap agensi kerajaan A*STAR, selepas pengerusinya Philip Yeo mengancam untuk menyaman untuk fitnah.

Pada September 2005, 3 orang telah ditangkap dan didakwa di bawah Akta Hasutan kerana menyiarkan komen perkauman di Internet. Dua dijatuhkan hukuman penjara.[22] Kemudian, Kesatuan Guru mengumumkan bahawa ia menawarkan bantuan guaman kepada guru yang ingin mengambil tindakan undang-undang terhadap pelajar yang memfitnah mereka di blog mereka, selepas lima pelajar dari Maktab Rendah Saint Andrew digantung tiga hari kerana didakwa "membakar" dua guru dan seorang naib pengetua di blog mereka.[23]

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kerajaan telah mengambil pendirian yang lebih tegas dalam perkara berkaitan Internet, termasuk penapisan. Pindaan yang dicadangkan kepada Kanun Keseksaan berhasrat untuk mempertanggungjawabkan pengguna Internet kerana "menyebabkan kerosakan awam", dan memberi pihak berkuasa kuasa yang lebih luas dalam menyekat kebebasan bersuara.[24] Pada September 2008, warga AS Gopalan Nair dijatuhi hukuman penjara 3 bulan kerana menghina seorang penjawat awam selepas dia menuduh seorang hakim Singapura "melacurkan dirinya" dalam blognya.[25]

Mulai 1 Jun 2013, Pihak Berkuasa Pembangunan Media menghendaki tapak "yang melaporkan secara kerap isu berkaitan Singapura dan mempunyai capaian yang ketara" di kalangan pelawat laman web di Singapura untuk memohon lesen individu, yang akan tertakluk kepada pembaharuan tahunan. Laman web ini kemudiannya mesti menyiarkan "bon prestasi" sebanyak 50,000 dolar Singapura dan mengalih keluar sebarang kandungan yang tidak menyenangkan dalam masa 24 jam selepas menerima perintah kerajaan.[26] Pada 14 Jun 2013, Gabungan Internet Asia menyuarakan kebimbangan mereka.[27]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Media Development Authority – Licences". Mda.gov.sg. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 November 2012. Dicapai pada 16 December 2012.
  2. ^ a b "Media Development Authority – Broadcast, Publications and Arts Appeal Committee". Mda.gov.sg. 15 November 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 January 2013. Dicapai pada 16 December 2012.
  3. ^ "Media Development Authority – Films Appeal Committee". Mda.gov.sg. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 January 2013. Dicapai pada 16 December 2012.
  4. ^ "Media Development Authority – Censorship Review Committee". Mda.gov.sg. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 January 2013. Dicapai pada 16 December 2012.
  5. ^ "Government's Response to CRC Report". App.mica.gov.sg. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 Mac 2012. Dicapai pada 16 Disember 2012.
  6. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 27 September 2007. Dicapai pada 4 February 2006.CS1 maint: archived copy as title (link)
  7. ^ "Singapore censor bans 4 films at film fest: report". Reuters (dalam bahasa Inggeris). 2008-04-05. Dicapai pada 2021-10-23.
  8. ^ "Sexuality, terrorism films banned by Singapore". Canadian Broadcasting Corporation. 2008.
  9. ^ Mokhtar, Faris (10 September 2014). "The Media Development Authority (MDA) says the film is not allowed for all ratings as contents undermine national security". Channel NewsAsia. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 September 2014. Dicapai pada 10 September 2014.
  10. ^ "Martyn See's "Singapore Rebel" film gets green light : Channel NewsAsia". Singapore-window.org. 12 September 2009. Dicapai pada 16 December 2012.
  11. ^ a b "Singapore upholds Janet Jackson ban". BBC News. 5 June 2001. Dicapai pada 28 April 2010.
  12. ^ "Singapore introduces video games classifications system". Media Development Authority. 27 April 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 January 2017. Dicapai pada 27 April 2008.
  13. ^ Salil Tripathi (14 December 2002). "Artistic ambitions don't play well in uptight Singapore". New Statesman.
  14. ^ "Government bans stage play on death penalty, censors artwork". Southeast Asian Press Alliance. 6 Disember 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 September 2007.
  15. ^ "Singapore bans play for negative portrayal of Muslims". Reuters. 5 Ogos 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Ogos 2006.
  16. ^ "NAC Announces 25% Boost In Fresh Funds For One-year Major Grant Groups in FY2011". www.nac.gov.sg. 30 March 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 November 2011.
  17. ^ "Broadcast". www.mda.gov.sg. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 May 2006.
  18. ^ "FREE-TO-AIR TELEVISION PROGRAMME CODE" (PDF). www.mda.gov.sg. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 29 December 2009.
  19. ^ "AFP: Singapore relaxes censorship of television sex and violence". 29 September 2010. Dicapai pada 16 December 2012.
  20. ^ Lee, Melanie (23 May 2008). "Singapore bans two porn websites in symbolic move". Reuters.
  21. ^ "Internet Regulatory Framework". Mda.gov.sg. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 August 2012. Dicapai pada 16 December 2012.
  22. ^ "Country Reports on Human Rights Practices 2005", The United States Department of State. Retrieved 20 March 2006.
  23. ^ "Schools act against students for 'flaming' teachers on blogs", The Straits Times, page 1, 27 September 2005, by Sandra Davie and Liaw Wy-Cin.
  24. ^ "Mixing welfare and elitism in Singapore", Alex Au, Asia Times Online, 23 November 2006
  25. ^ "US blogger sentenced to three months in Singapore jail". Agence France-Presse. 18 September 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Disember 2008. AFP Report
  26. ^ The Wall Street Journal Europe edition, Media & Marketing on 29 May 2013
  27. ^ 'Public letter dated June 14th, 2013 from the Asia Internet Coalition (AIC) to Ministry of Communications and Information of Singapore' Diarkibkan 6 November 2016 di Wayback Machine on the website of the AIC (PDF)

Lain-lain sunting

  1. Terry Johal, "Controlling the Internet: The use of legislation and its effectiveness in Singapore (pdf file)", Proceedings, 15th Biennial Conference of the Asian Studies Association of Australia, Canberra, 2004.
  2. Gary Rodan, "The Internet and Political Control in Singapore (pdf file)" Political Science Quarterly Diarkibkan 2004-11-01 di Wayback Machine 113 (Spring 1998)

Pautan luar sunting