Pencabaran ialah proses yang mana kadar badan perundangan dikenakan terhadap pegawai kerajaan. Pencabaran tidak dengan sendirinya memindahkan rasmi secara definitif dari pejabat; ia merupakan sama dengan dakwaan dalam undang-undang jenayah, dan dengan itu ia merupakan pernyataan tuduhan terhadap pegawai itu. Sedangkan di sesetengah negara, individu tersebut dikeluarkan secara sementara, di sisi lain, mereka dapat tetap berada di pejabat semasa sidang. Sebaik sahaja seseorang dicabar, seseorang kemudiannya mesti menghadapi kemungkinan disabitkan atas tuduhan oleh undi perundangan, yang berasingan dari pengenaan itu, tetapi mengalir daripadanya, dan suatu penghakiman yang menghukum pejabat pada artikel-dokumen pengikatan melibatkan penyingkiran muktamad rasmi dari pejabat.

Presiden Brazil Dilma Rousseff dan Presiden Korea Selatan Park Geun-hye kedua-duanya dicabar pada 2016 dan keluar dari pejabat.

Kerana pencabaran dan disabitkan oleh pegawai melibatkan pembatalan prosedur perlembagaan biasa yang olehnya individu mencapai jabatan tinggi (pemilihan, pengesahan, atau pelantikan) dan kerana ia secara umum memerlukan keunggulan, mereka biasanya diperuntukkan bagi mereka yang dianggap telah melakukan pelanggaran serius terhadap jawatan mereka.[1] Di Amerika Syarikat, contohnya, pencabaran di peringkat persekutuan ialah terhad kepada mereka yang mungkin telah melakukan Pengkhianatan, Rasuah, atau kejahatan dan kesalahan yang tinggi".[2]

Pencabaran wujud di bawah undang-undang perlembagaan di banyak negara di seluruh dunia, termasuk Brazil, Perancis, India, Ireland, Filipina, Rusia, Korea Selatan, dan Amerika Syarikat.

Di Malaysia, prosiding pencabaran untuk menjatuhkan pegawai awam yang disyaki melakukan salah laku tidak wujud, ini mungkin berlaku di negara demokrasi lain seperti United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Rujukan sunting

  1. ^ Erskine, Daniel H. (2008). "The Trial of Queen Caroline and the Impeachment of President Clinton: Law As a Weapon for Political Reform". Washington University Global Studies Law Review (dalam bahasa Inggeris). 7 (1). ISSN 1546-6981.
  2. ^ Baltzell, George W. "The Constitution of the United States—We the People—an easy to read and use version". constitutionus.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-04-12.