Pencemaran haba adalah kemerosotan kualiti air akibat mana-mana proses yang mengubah suhu air ambien.

Stesyen Kuasa Brayton Point di Massachusetts melepaskan air panas ke Teluk Mount Hope.[1]

Penyebab biasa pencemaran terma ialah penggunaan air sebagai bahan pendingin oleh loji kuasa dan kilang industri. Apabila air yang digunakan sebagai bahan pendingin dikembalikan ke persekitaran semula jadi pada suhu yang lebih tinggi, perubahan suhu mengurangkan bekalan oksigen dan memberi kesan kepada komposisi ekosistem. Limpahan bandar - air ribut yang dilepaskan ke air permukaan dari jalan dan tempat letak kereta juga -boleh menjadi sumber peningkatan suhu air.

Apabila loji kuasa mula dibuka atau ditutup untuk dibaiki atau bagi sebab-sebab lain, ikan dan organisma lain yang telah menyesuaikan diri dengan julat suhu tertentu boleh terbunuh oleh perubahan mendadak pada suhu air dalam yang dikenali sebagai "kejutan haba."

Kesan ekologi sunting

 
Stesen Penjana Potrero melepaskan air panas ke Teluk San Francisco. [2] Logi ini telah ditutup pada tahun 2011.[3]


Rujukan sunting

  1. ^ "Brayton Point Station: Final NPDES Permit". NPDES Permits in New England. U.S. Environmental Protection Agency, Boston, MA. 2014. Dicapai pada 2015-04-13.
  2. ^ Selna, Robert (2009). "Power plant has no plans to stop killing fish." San Francisco Chronicle, January 2, 2009.
  3. ^ Pacific Gas & Electric Co. "Potrero Power Plant: Site Overview." Accessed 2012-07-17.
  • Michael Hogan, Leda C. Patmore and Harry Seidman (1973). Statistical Prediction of Dynamic Thermal Equilibrium Temperatures using Standard Meteorological Data Bases. EPA Office of Research and Development, document no EPA-660/2-73-003. August 1973.
  • E.L. Thackston and F.L. Parker (1971). Effect of Geographical Location on Cooling Pond Requirements. Vanderbilt University, for Water Quality Office, EPA, Project no. 16130 FDQ, March 1971.
  • Edinger, J.E.; Geyer, J.C (1965). "Heat Exchange in the Environment". New York: Edison Electric Institute. Cite journal requires |journal= (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)