Dalam bidang pendakian gunung, pendakian pertama (disingkatkan FA dalam buku panduan) ialah pendakian berjaya pertama yang didokumentasikan ke puncak gunung atau puncak laluan pendakian tertentu. Pendaki dan pendaki awal abad ke-20 menumpukan perhatian untuk mencapai puncak gunung ikonik (seperti gunung lapan ribu) dan laluan pendakian (seperti muka utara besar Pergunungan Alp) dengan apa jua cara yang mungkin, selalunya menggunakan bantuan pendakian yang banyak, atau dengan pasukan sokongan gaya ekspedisi yang besar yang meletakkan "mengepung" pendakian.

Memandangkan semua puncak utama telah berjaya didaki, cara mencapai puncak menjadi penting, terutamanya keupayaan untuk melengkapkan pendakian tanpa bantuan buatan, yang dipanggil pendakian percuma. Dalam pendakian percuma, istilah pendakian percuma pertama (disingkat FFA) digunakan di mana gunung atau laluan pendakian dinaiki tanpa sebarang bantuan buatan (peranti untuk perlindungan sekiranya jatuh boleh digunakan selagi ia tidak membantu kemajuan). Pelengkapan FFA laluan pendakian sering dipanggil tindakan "membebaskan" (atau lebih baharu, "menghantar") laluan.

Istilah berkaitan sunting

Pendakian gunung sunting

Apabila bidang pendakian gunung berkembang pada abad ke-20, pencapaian puncak dengan hampir semua cara telah digantikan dengan pendakian yang mencerminkan gaya yang digunakan dan keadaan yang dihadapi. Pada tahun 2008, hadiah tahunan paling berprestij dalam pendakian gunung, Piolet d'Or, telah meminda fokusnya kepada pasukan kecil gaya alp ringan yang tidak menggunakan sebarang bentuk bantuan atau sokongan, dan bukannya pada pasukan gaya ekspedisi besar menggunakan teknik "kepungan".[1]

Panjat batu sunting

Dalam pendakian batu, cara pendakian percuma pertama dicapai menjadi penting untuk dicatat oleh jurnal dan majalah pendakian. Pembezaan utama ialah gaya laluan pendakian bebas (cth pendakian tradisional, sukan mendaki atau pendakian solo percuma), sama ada pendakian percuma dilakukan pada percubaan pertama, dan sama ada pendaki mempunyai maklumat terdahulu, atau beta.[2][3][4]

Rujukan sunting

  1. ^ Levy, Michael (2021-11-29). "A Climbing Award That May Be a Winner's Last". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0362-4331. Dicapai pada 2021-11-30.
  2. ^ Sanzarro, Francis (22 March 2022). "Who Did It First? Style, Grades and Dispute in First Ascents". Dicapai pada 8 February 2023.
  3. ^ Pardy, Aaron (5 November 2022). "Redpoint, Pinkpoint, and Headpoint – What Do They Mean?". Dicapai pada 21 December 2022.
  4. ^ "What Is A Redpoint In Climbing? – Climbing Jargon Explained". Climber. 2 October 2020. Dicapai pada 1 January 2022.