Pendaraban matriks

Dalam matematik, pendaraban matriks atau hasil darab matriks ialah satu operasi dedua yang menghasilkan satu matriks daripada dua matriks dengan pemasukan dalam satu medan, atau, lebih umum, dalam satu gelanggang. Hasil darab matriks direka untuk mewakili gubahan peta linear yang diwakili oleh matriks. Pendaraban matriks oleh itu alat asas algebra linear, dan ada banyak gunaan dalam banyak bidang matematik, juga dalam matematik gunaan, fizik, dan kejuruteraan.[1][2] Untuk lebih terperinci, jika A ialah matriks n × m dan B ialah matriks m × p, hasil darab matriks mereka AB ialah matriks n × p, di mana pemasukan m merentasi satu baris A didarab dengan pemasukan m bawah satu lajur B dan ditambah untuk menghasilkan pemasukan AB. Apabila dua peta linear diwakili oleh matriks, kemudian hasil darab matriks mewakili gubahan dua peta.

Nota sunting

  1. ^ Lerner, R. G.; Trigg, G. L. (1991). Encyclopaedia of Physics [Ensiklopedia Fizik] (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-2). VHC publishers. ISBN 3-527-26954-1.
  2. ^ Parker, C. B. (1994). McGraw Hill Encyclopaedia of Physics [Ensiklopedia Fizik McGraw Hill] (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-2). ISBN 0-07-051400-3.

Rujukan sunting

Templat:Algebra-footer