Pendarat (aeroangkasa)

Pendarat ialah sebuah kapal angkasa lepas yang turun dan mendarat pada permukaan sebuah objek astronomi.[1] Buat objek astronomi (atau jasad cakerawala) yang memiliki atmosfera, pendaratan berlaku selepas kemasukan semula melalui atmosfera; dalam kes ini pendarat merupakan kenderaan kemasukan semula dan mungkin menggunakan payung terjun untuk memperlahankan kelajuan dan mengekalkan halaju tamatan rendah. Kadang kala, roket pendaratan digunakan sejurus sebelum mendarat untuk mengurangkan halaju hentaman. Misi Mars Pathfinder juga menggunakan beg udara boleh kembung untuk melembutkan hentaman pendaratan. Apabila halaju hentaman tinggi memang dirancang, pesawat dipanggil penghentam.[2]

Pendarat qamari Apollo 16.

Penghentam sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ball, Garry, Lorenz and Kerzhanovich (2006). "Planetary Landers and Entry Probes".CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  2. ^ Phil Davis; Kirk Munsell (23 Januari 2009). "Deep Impact Legacy Site: Technology – Impactor". Solar System Exploration. NASA / JPL. Dicapai pada 2009-04-22.CS1 maint: multiple names: authors list (link)

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.