Pendaratan di Labis

pertempuran di Malaysia
Pendaratan di Labis
Sebahagian daripada Konfrontasi Indonesia-Malaysia
TarikhSeptember–Oktober 1964
Lokasi
Keputusan Kemenangan Komanwel
Pihak yang terlibat
 United Kingdom
 New Zealand
 Malaysia
 Indonesia
Komandan dan pemimpin
Tidak diketahui Indonesia Tidak diketahui
Kekuatan
1 jet pejuang pemintas 98 askar payung terjun
3 pesawat pengangkut
Kerugian dan korban
1 terbunuh 32 terbunuh
62 ditangkap

Pendaratan di Labis ialah pendaratan udara oleh penerjun payung Indonesia pada 2 September 1964 berhampiran Labis, Johor, Malaysia semasa konfrontasi Indonesia-Malaysia.

Diangkut dengan tiga pesawat C-130 Hercules TNI-AU Indonesia, yang berangkat dari Jakarta, hanya dua pesawat yang berhasil mencapai zon terjun sasaran, pesawat ketiga pula jatuh di Selat Melaka ketika berusaha mengelak pemintasan oleh Skuadron No. 64 RAF Javelin FAW.9 dilancarkan dari RAF Tengah, Singapura.[1] Ribut tropika menyebarkan percubaan penurunan payung terjun di sekitar Labis, kira-kira 100 batu (160 km) utara Singapura dengan 98 pasukan penerjun payung dimasukkan. Zon pendaratan dekat dengan perkhemahan Raifal Gurkha 1/10 (Batalion 1, GR ke-10,) yang kemudiannya bergabung dalam operasi pembersihan oleh Batalion 1, Rejimen Infantri Diraja New Zealand (1 RNZIR) yang ditempatkan berhampiran Melaka bersama Briged Komanwel ke-28.

Di bawah perintah keseluruhan Briged Infantri Malaysia ke-4, operasi untuk mengumpulkan 98 pasukan payung terjun memakan masa sekitar sebulan. 1 RNZIR dan 1/10 Gurkha menyumbang semua kecuali lapan pasukan payung terjun, membunuh 32 dan menangkap 62 penceroboh dengan mengorbankan seorang mejar New Zealand.[2] Rondaan dibuat secara berterusan di seluruh kawasan sekitar Labis sepanjang Oktober.

Rujukan sunting

Nota

  1. ^ "1963 Indonesian confrontation" (dalam bahasa Inggeris). Eureka Council. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 September 2009.
  2. ^ "Operation Flower — West Malaysia 29th October 1964 — (The Battle of Sungei Kesang)" (PDF). Foundation News (dalam bahasa Inggeris). Army Museum of Western Australia Foundation. September–Oktober 2007. m/s. 3. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 5 Mac 2012. Dicapai pada 1 Ogos 2012.